گزارش اندیشکده کوئینسی از پول‌پاشی‌های سعودی‌ها برای لابی‌گری در آمریکا

اندیشکده کوئینسی در گزارشی نوشت که سعودی‌ها در هفت سال جنگ در یمن، مبالغ هنگفتی برای تطهیر چهره خود و ایجاد یک روایت وارونه صرف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعات بین‌المللی کوئینسی در گزارشی دست به  افشای اسرار هزینه بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی برای لابیگران در ایالات متحده آمریکا به منظور ادامه معاملات نظامی و سرپوش گذاشتن بر جنایات رخ داده در خلال جنگ یمن زد.

به نوشته این مرکز مطالعاتی، در این گزارش که پس از هفتمین سالروز آغاز جنگ یمن نوشته شده، آمده است که جنگ فاجعه‌بار در یمن نزدیک به نیم میلیون قربانی گرفته است و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که با «حوثی‌ها» می‌جنگد، اخیراً حملات خود را در این درگیری بی‌ثبات‌کننده، که بدترین بحران انسانی جهان به شمار می‌رود، تشدید کرده است.

به گزارش این مرکز، در طول جنگ، سعودی‌ها با تبلیغات و سخنان خود تلاش داشتند تا بر حقایق صحنه جنگ سرپوش بگذارند. در این راستا پادشاهی سعودی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای لابی‌گران و متخصصان روابط عمومی در ایالات متحده آمریکا هزینه کرده است تا این کار را انجام دهد و همزمان جریان فروش تسلیحات را تسهیل کند.

به گفته دکتر آنیل شیلین، پژوهشگر غرب آسیا در موسسه کوئینسی، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۴۶۰۰ حمله هوایی انجام داده است که بیش از هر چیزی ماهیت نامتوازن جنگ در یمن را برجسته می‌کند.

طبق این گزارش بیش از ۹۰۰۰ غیرنظامی یمنی در حملات هوایی ائتلاف سعودی کشته شده‌اند، در حالی که ۵۹ غیرنظامی سعودی در حملات ارتش و انصارالله یمن در مناطق مرزی کشته شده‌اند و این آمار ادعای ریاض مبنی بر اینکه تهاجم به یمن ماهیت دفاع از خود دارد را خدشه‌دار می‌کند.

سازمان «پروژه جمع‌آوری داده‌های یمن» که یک سازمان غیرانتفاعی است که داده‌های مربوط به جنگ یمن را ردیابی می‌کند، اعلام کرده است که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نزدیک به ۷۰۰ حمله هوایی در فوریه ۲۰۲۲ انجام داده است. فراوانی بمباران‌ها در ماه‌های گذشته بیش از هر ماه دیگری از آن زمان بوده است.

اندیشکده کوئینسی در ادامه نوشت: «با این حال، اکثر آمریکایی‌ها با خوشحالی از تجاوزات سعودی‌ها در یمن و جاهای دیگر بی‌اطلاع هستند و باید گفت که این ناآگاهی طی یک روند عامدانه ایجاد شده است.»

در بسیاری از موارد، حملات هوایی عربستان سعودی که عامل مرگ غیرنظامیان است، با تبلیغات و رایزنی‌های رسانه‌ای گروههای فشار وابسته به ریاض همراه می‌شود تا چنین وانمود شود که ائتلاف سعودی به صلح تعهد داشته و تلاش‌های بشردوستانه در یمن را ترویج می‌کند.

 کوئینسی: اکثر آمریکایی‌ها با خوشحالی از تجاوزات سعودی‌ها در یمن و جاهای دیگر بی‌اطلاع هستند و باید گفت که این ناآگاهی طی یک روند عامدانه ایجاد شده است

کوئینسی نوشت: «برای سال‌ها، لابی سعودی ارتشی از لابی‌ها از جمله اعضای سابق کنگره را بسیج کرده است که جنگ یمن را یک مأموریت بشردوستانه می‌دانند.»

برای مثال، در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲، «تریپ برید» از اندیشکده Off Hill Strategies نامه‌ای را به دفاتر کنگره توزیع کرد که در آن انگشت اتهام را به سوی حوثی‌ها نشانه رفته بود تا تشدید تنش را توجیه کند. در آن نامه تریپ برید به کنفرانس خبری «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در محکومیت حملات حوثی‌ها نیز اشاره کرده بود.

در آن نامه همچنین آمده بود که «حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئول طولانی شدن رنج مردم یمن هستند و عربستان سعودی متعهد به دستیابی به صلح پایدار در یمن است.»

شرکت ریتیون ابر لابی‌گر سعودی‌ها

تنها یک روز بعد از آن نامه، عربستان سعودی دست به حمله هوایی به یک بازداشتگاه در استان صعده واقع در شمال یمن زد که در آن ۹۱ غیرنظامی از جمله سه کودک در حال بازی در یک زمین مجاور کشته شدند. بمب هدایت لیزری مورد استفاده در آن حمله توسط شرکت Raytheon Technologies (ریتیون تکنالوجیز) ساخته شده بود. چند روز پس از حمله، در پنج ژانویه، مدیرعامل ریتیون در گفت‌وگو با سهام‌داران، افزایش تنش‌ها در غرب آسیا را جشن گرفت و گفت: «همانطور که می‌گویم، فرصت‌هایی برای فروش بین‌المللی می‌بینیم».

کوئینسی افزود: «لابی‌های ریتیون برای از استفاده از این فرصت‌ها هراسی ندارند. طبق پرونده سه ماهه چهارم خود در پایگاه افشای لابی‌های سنا، ریتون ۲.۷ میلیون دلار برای لابی در کنگره در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله لابی کردن علیه قطعنامه مشترک در مخالفت با فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی هزینه کرده است.»

بنابراین گزارش، وضعیت ذکر شده، یک استثناء نیست و بارها تکرار شده است؛ در ۱۲ مارس ۲۰۲۱، در یک حمله هوایی در منطقه مسکونی المقبانه، ۱۸ نفر کشته شدند. در ۱۵ مارس تنها سه روز بعد، نامه‌هایی در کنگره پخش شد که در آن «تعهد تزلزل ناپذیر پادشاهی سعودی برای دستیابی به صلح در یمن» مورد تأکید قرار گرفته بود. این نامه‌ها را سناتور «نورم کلمن» پخش کرده بود.

چند هفته بعد، در ۷ می ۲۰۲۱، یک حمله هوایی در یک منطقه مسکونی انجام شد و ۱۱ غیرنظامی در منطقه «صرواح» در استان مأرب کشته شدند. در ۱۱ مه ۲۰۲۱، نیز «هوگان لاولز» نامه‌ای را توزیع کرد که در آن گفته بود عربستان سعودی حامی «راه حل مسالمت آمیز جنگ در یمن است». باز هم یک هفته پس از این نامه در یک حمله هوایی به یک مرکز درمانی هفت غیرنظامی کشته شدند.

کوئینسی: هیچ مقدار پول یا لابی نمی‌تواند واقعیت جنگ در یمن را تغییر دهد.

به گزارش کوئینسی، لابی‌ها به نمایندگی از عربستان سعودی به طور معمول اطلاعاتی را منتشر می‌کردند که حاکی از تمایل پادشاهی برای صلح بود، حتی زمانی که حملات مرگبار هوایی تشدید می‌شد، باز هم سعودی‌ها کسانی در واشنگتن داشتند که تمام قد اطلاعاتی جهت‌دار در حمایت از آن‌ها منتشر کنند.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده زمانی از عربستان سعودی به عنوان کشوری «منزوی» یاد می‌کرد، دولت او اخیراً فروش تسلیحات بیشتری به این کشور و متحدان مانند امارات متحده عربی را تصویب کرد.

در ادامه گزارش اندیشکده کوئینسی آمده است که عربستان سعودی در هفتمین سالگرد جنگ تلاش داشت چنین تبلیغ کند که متجاوز نیست و برای پیشبرد این روایت در آمریکا مبالغ هنگفتی پرداخت کرده است، اما باید گفت که واقعیت با تصویری که لابی‌ها در آمریکا ترسیم می‌کنند بسیار متفاوت است.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی، تخریب زیرساخت‌ها و طولانی شدن محاصره در قلب بحران انسانی شده است که نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته است.

کوئینسی در پایان نوشت: «هیچ مقدار پول یا لابی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد، اما پایان دادن به حمایت ایالات متحده از کمپین تحت رهبری عربستان در یمن می‌تواند اتفاق بیفتد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علـی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    ماست‌مالی کردن! پول‌پاشی وهابیون خیـــــلی بیشتر از این حرفا و میلیاردی‌است اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها یک دوتا و ده‌تا و صدتا نیستن که با صد یا دویست‌میلیون ساکت بنشینند!
  • سلام IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    عربستان دوست خوبی برای مانیست چهل ساله پشت پرده برعلیه مادرکشورهاوسازمانهای بین المللی مشکل تراشی کرده الان هم که شمشیرراازروبسته پشت سرصدام درجنگ هشت ساله وکشتارحاجیان روی پل درمکه ومقابل ماهمراه بااسراییل وامریکادرسوریه ودرلبنان ودریمن ودرعراق وهمراهی بااسراییل درقضیه برجام امام خمینی گفت مااگرازصداموبگذریم ازال سعودنمیگذریم چرااین سخن امام ازیادبردیم بادشمن سازش نکنی
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    در این دنیای پهناور پر از ظالمان و جنایتکاران نامردا غیر از پترودلارها نع عدالت ونع انسانیت نع اخلاق و شرف باقی نمانده
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    سم پاشی آل سهیود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس