گزارش سناتور «کریس مورفی» از نشست کنگره آمریکا درباره ایران

قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواست، اجازه ندهد ملاحظات سیاسی مانع از حصول توافق هسته‌ای با ایران شود.

به گزارش مشرق، «کریس مورفی» سناتور ارشد آمریکایی در یک مصاحبه تلویزیونی اذعان کرد که اختلافات و ملاحظات سیاسی در این کشور باعث تعلل دولت جو بایدن در هموار کردن مسیر به منظور رسیدن به توافق در مذاکرات وین با موضوع توافق هسته‌ای برجام شده است.

«اندریا میشل» مجری با سابقه شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در مصاحبه با کریس مورفی سناتور دموکرات کنگره آمریکا با او درباره تنش‌های واشنگتن با مسکو بر سر اوکراین و همچنین مذاکرات وین با موضوع احیای برجام سوال کرد.

قانونگذار ارشد و هم حزبی جو بایدن در این مصاحبه اذعان کرد جنجال‌ها و «ملاحظات سیاسی» در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده و به دولت جو بایدن توصیه کرد با برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند.

اندریا میشل خبرنگار آمریکایی در بخشی از این مصاحبه به گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و از کریس مورفی نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا پرسید: «من می‌خواستم از شما سوالی درباره ایران بکنم چون صبح امروز من از وزیر خارجه بلینکن درباره ایران سوال کردم و او به من گفت که "آنقدرها درباره چشم انداز رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران خوشبین نیستم". (خطاب به سناتور مورفی»)! از نظر شما این موضوع، تهدیدی بزرگ است؟»

اجازه ندهید ملاحظات سیاسی مانع توافق با ایران شود


کریس مورفی و «اندریا میشل» مجری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»

این سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در جواب گفت: «این یک خطر بزرگ است. اگر ما نتوانیم به یک توافق با ایران برسیم، ایران به معنای واقعی کلمه در آستانه دستیابی به سلاح اتمی خواهد بود. همین حالا که داریم صحبت می‌کنیم، آنها تنها چند هفته با داشتن مواد (اتمی) کافی برای تولید سلاح فاصله دارند و این موضوع حتما یک مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه کلید خواهد زد و مدت زیاید طول نخواهد کشید که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و ترکیه‌ای‌ها شروع به در پیش گرفتن برنامه سلاح اتمی بکنند، این چه فاجعه‌ای برای ایالات متحده خواهد بود. من امیدوارم که دولت (جو بایدن) بتواند به یک توافق برسد و من امیدوارم که آنها اجازه ندهند ملاحظات سیاسی در ایالات متحده مانع این توافق بشود. یک توافق روی میز وجود دارد که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد و دولت بایدن این توافق را امضا کند و به ما (اعضای دموکرات کنگره) اجازه بدهد که این توافق را در کنگره به دیگران بقبولانیم. ما این کار را انجام خواهیم داد و آرای کافی برای آن را کسب خواهیم کرد البته من دارم کمی نگران می شوم که دولت (بایدن) در حال نظاره کردن واقعیت عرصه سیاسی در ایالات متحده در خصوص این موضوع است که ‌آیا ما باید وارد توافقی شویم که جهان را در برابر سلاح اتمی حفاظت خواهد کرد».

اندریا میشل مجری و خبرنگار ارشد آمریکایی از این قانونگذار کنگره آمریکا پرسید: «اگر شما بودید، به منظور رسیدن به توافق (با ایران) سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کردید؟»

کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت در پاسخ به این سوال گفت: «بله (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج می‌کردم). تاثیر عملی شناختن آنها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، ناچیر و بی اهمیت است. ما ده‌ها مورد دیگر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان تروریسم داریم که آنها پابرجا خواهند ماند، در نتیجه از نظر من اگر این موضوع مانع رسیدن به یک توافق باشد، خوب بیاید و این مانع را برداریم برای اینکه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر اینکه از زمانی که ما سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت شناختیم، هیچ تاثیری روی حمایت آنها از گروه‌های تروریستی در اطراف و اکناف این منطقه گذاشته باشد و از نظر من هیچ تاثیر عملی درباره عقب نشینی از به رسمیت شناختن (سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی خارجی) وجود ندارد به ویژه اینکه ما موارد بسیار زیاد دیگری از تحریم‌ها را داریم که علیه رژیم ایران و سپاه پاسداران اعمال بکنیم».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    13 0
    رسما داره میگه میخوایم کلاه برداری کنیم و یک تجریم رو برمیداریم ولی در عمل تحریم ها میمونه. اگر توافق شامل "راستی آزمایی" و "عدم عقب نشینی برنامه هسته ای" نباشد برجام 2 بسیار زیانبار تر از برجام 1 خواهد بود. خاصه که شکست برجام 1 توجیه داشت که انتظار بدعهدی رو از طرف مقابل نداشتیم. این بار با سابقه و تجربه برجام 1 داریم همون کار رو تکرار میکنیم. راستی آزمایی صد در صد نیاز هست در زمینه همه شروط. نه اینکه نفت بخرند و دوباره نرخ دلار وابسته به برجام شود و سایر تحریم ها رو برگردونن و مردم رو در برابر نظام قرار بدن که حالا اگر ایران اجرا نکنه قیمت دلار میره بالا و تورم و ... و مردم همراه سنتکام خواستار بستن دست و پای ایران بشوند و دست ایران در پ.ست گردو بماند. ریسک دوم اینکه اگر راستی آزمایی هم در همه زمینه ها شد و یکسال بعد یکی یکی تحریم ها به بهانه های دیگر بازگشت و ما هم بتون بریزیم و توانایی و دانشمندان و چرخه شرکت های درگیر رو نابود کرده باشیم تکلیف چیست که احتمال این دو سناریو بالای 90 درصد هست. الان اونها از ما بیشتر به برجام نیاز دارند و از سر لطف پای میز مذاکره نیامدند. 1 برای گرفتن توانایی هسته ای. 2 برای زدن لگام دوباره بر اقتصاد ایران برای ایجاد کنترل وابستگی و خرابکاری های آینده. با تحریم های ترامپ و با دادن هزینه زیاد توسط ایران در 5 سال گذشته عملا اقتصاد ایران راه حیات با تحریم رو پیدا کرده کشور از هم نپاشید و الان اقتصاد در حال نقاهت هست مخصوصا با این تورم شدید جهانی که نیاز به محصولات نفتی و معدنی ایران هست. بحث خسارت هم باید حل و فصل شود قبل از توافق مجدد. احتمال خسارت مجدد بالا هست و لااقل اگر خسارات قبلی جبران شود با ایجاد خسارت جدید برمیگردیم سر جای اول. یا تمام توانایی و چرخه هسته ای تا اینجا حفظ شود که تا حدی خسارات وارده رو بشود بعنوان توجیه این دستاوردها محسوب کرد.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      شما اصل موضوع را هم غافل شدی و آن هم به خاطر دشمن پلمپ کردن خیانت هست
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 1
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    2 0
    امریکایی هاخوب دارن التماس می کنن ببینید برجام چه لقمه ای است براشون
  • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    2 0
    مذاکره با کسی که همیشه زیر قولش می زنه بجز خسارت محض چه فابده داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس