کارمند حواس‌پرت انگلیسی، اسناد محرمانه را در ایستگاه اتوبوس جا گذاشت!

سال گذشته یک کارمند دولتی انگلیس اسنادی را در ایستگاه اتوبوس گم کرد؛ اکنون مشخص شده است که آن مدارک حاوی اسناد فوق‌محرمانه از جمله موقعیت و تعداد دقیق سربازان انگلیسی و آمریکایی در افغانستان بوده‌اند!

به گزارش مشرق به نقل از وبسایت روزنامه دیلی میل، اسناد فوق محرمانه‌ای که توسط یک کارمند دولت انگلیس در یک ایستگاه اتوبوس جا ماند، حاوی موقعیت سربازان نیروی ویژه انگلیس در کابل بوده و همچنین جان نیروهای ویژه آمریکایی را به خطر انداخته بود.

این اسناد فوق محرمانه وزارت دفاع انگلیس در ماه ژوئن سال گذشته توسط یک شهروند عادی در شهر «کنت» انگلیس یافت شده و به بی‌بی‌سی تحویل داده شد.

انگوس لپسلی، مدیر کل سابق امور بین‌المللی و استراتژی در وزارت دفاع انگلیس - که زمانی قرار بود نماینده انگلیس در ناتو باشد - مجموعه‌ای حاوی ۵۰ مدرک را در کمال حواس‌پرتی رها کرده بود.

یک منبع دولتی انگلیس اکنون افشا کرده‌ است که این اسناد شامل موقعیت نیروهای ویژه آمریکایی در کابل بوده‌اند؛ گفته‌ای که خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت.

آن‌ها به روزنامه تایمز گفتند، ممکن بود افشای این اطلاعات جان سربازان آمریکایی را - که بسیاری از آنان در کنار همتایان انگلیسی خود به سر می‌بردند - به خطر بیاندازد و این مسئله نگرانی‌ بسیاری ایجاد کرده بود.

به گفته این منابع، اسناد مذکور علاوه بر موقعیت، تعداد سربازان حاضر در اطراف کابل را نیز مشخص کرده بودند.

یک سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد که دسترسی آقای لپسی به اسناد محرمانه تا بررسی کامل این مسئله در حالت تعلیق می‌ماند.

او گفت، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه در این پرونده با یکدیگر همکاری می‌کنند.

همچنین پیش از این فاش شده بود که این اسناد حاوی جزئیات عبور یک کشتی نیروی دریایی انگلیس از آب‌های مورد مناقشه کریمه بوده است.

چنین اطلاعات حساسی معمولا اجازه خروج از ساختمان‌های اداری انگلیس را ندارد، مگر آنکه به صورت مناسب بسته‌بندی و خروج آن‌ها ثبت شود.

به گفته این منابع، آقای لپسی اسناد مذکور را از سبد نامه‌های خوانده نشده روی میز خود برداشته و به خانه برده بود.

صبح روز بعد که او با عجله به سمت محل کارش در حرکت بود، این اسناد از کیفش بیرون افتاده و توسط یک شهروند عادی از روی زمین برداشته شد. این شهروند سپس مدارک را تحویل داد.

پیش از آنکه این اسناد به دست بی‌بی‌سی برسد، لپسی تلاش کرده بود تا سری بودن آن‌ها را مخفی نگاه دارد.

گرچه لپسی ارتقای شغلی‌اش به نمایندگی ناتو را از دست داد، اما مجددا در وزارت خارجه انگلیس به کار گرفته شد.

با این حال، از ماموریت‌های حساس منع شده و دسترسی وی به اسناد محرمانه به حالت تعلیق درآمد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس