کد خبر 1361515
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
سانسور کتاب‎های مرتبط با نژاد در مدارس آمریکا/تگزاس بیشترین ممنوعیت را ثبت کرد

یک گزارش نشان می‎دهد که سیستم آموزشی آمریکا استفاده از بسیاری از کتاب‎ها را که اغلب به موضوع نژادپرستی می‌پردازند، در مدارس ممنوع کرده است.

به گزارش مشرق، بیش از هزار کتاب طی سال گذشته در مدارس سراسر آمریکا ممنوع شد که تعداد قابل توجهی از این کتاب‌ها مربوط به موضوع نژادی بوده است.

به گزارش «هافینگتن پست»، گزارش جدیدی که از سوی گروه ادبی و بیان آزاد «پن اَمِریکا» منتشر شده، ممنوعیت کتاب در مدارس دولتی سراسر این کشور را از جولای ۲۰۲۱ تا مارس سال جاری میلادی دنبال کرده است.

بیشتر بخوانید:

برگی دیگر از تبعیض‌نژادی در آمریکا

این گزارش در میانه تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای ممنوع کردن کتاب از کتابخانه‌های مدارس سراسر آمریکا منتشر شده است.

«پن امریکا» این ممنوعیت‌ها را محکوم و به جهش هشداردهنده سانسور در آمریکا اشاره کرده که در شدت و فراوانی بی نظیر است و تهدیدی جدی برای «آزادی بیان» و «حقوق متمم اول دانش‌آموزان» به شمار می‎رود.

این گزارش نشان همچنین نشان داد که ۸۶ ناحیه دستکم یک کتاب را ممنوع کرده بودند که نشان دهنده ۲ هزار و ۸۹۹ مدرسه با بیش از ۲ میلیون دانش آموز ثبت نام شده است.

ایالت به ایالت، تگزاس بیشترین ممنوعیت کتاب مدرسه را داشت (۷۱۳ مورد)، پس از آن پنسیلوانیا (۴۵۶ مورد)، فلوریدا (۲۰۴ مورد)، اوکلاهما (۴۳ مورد)، کانزاس (۳۰ مورد) و تنسی (۱۶ مورد) قرار گرفتند.

۴۶۷ کتاب ممنوعه (یا ۴۱ درصد از کل کتاب‌های ممنوعه) دارای شخصیت‌های اصلی یا شخصیت‌های فرعی برجسته بودند که رنگین پوست بودند.

همچنین ۲۴۷ کتاب ممنوعه (۲۲ درصد) به طور مستقیم به نژاد یا نژادپرستی پرداخته‎اند.

۴۲ کتاب ممنوعه، کتاب‌های کودکان بودند، از جمله زندگی‎نامه، «مارتین لوتر»، «روبی بریجز»، «سزار چاوز»، «سونیا سوتومایور»، «نلسون ماندلا» و «ملاله یوسف زی».

«جاناتان فریدمن»، نویسنده اصلی این گزارش، در بیانیه‌ای گفت «چالش‌های کتاب در مدارس آمریکا موضوع جدیدی نیست، اما این نوع داده‌ها هرگز جمع‌آوری نشده‌اند و کاملاً صادقانه بگویم که نتایج تکان‌دهنده هستند.»

«فریدمن»، می‎افزاید کتاب‌های ممنوع شده بیشتر در مورد هویت‌های نژادی بوده و چالش‌ها با کتاب‌های نویسندگان غیرسفید پوست بالاترین میزانی است که تا به حال دیده شده است.

این گزارش در بخش دیگری می‎گوید در حالی که ممنوعیت کتاب در مدارس دولتی در طول تاریخ آمریکا وجود داشته اما گستره چنین تلاش‌هایی در سال گذشته به سرعت گسترش یافته است، هم از نظر تعداد کتاب‌های ممنوعه و هم تمرکز شدید بر کتاب‌هایی که به جوامع رنگین پوست مربوط می‌شود.

بیشتر تلاش‌های اخیر برای ممنوعیت برخی کتاب‌ها در آمریکا ناشی از لایحه‌هایی است که به دنبال جلوگیری از یادگیری دانش‌آموزان در مورد برتری طلبی سفیدپوستان و نژادپرستی، به بهانه حذف به اصطلاح «نظریه نژاد انتقادی» از کلاس‌های درس هستند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    آقا همهٔ اینا دروغه ، فامیلمون آمریکاست میگفت امروز رفتم یه شونه تخم مرغ خریدم با یه بسته دستمال توالت، سر راه هم بنزین زدم، همه چی عادی بود!!! آزادی بیان هم خیلی داریم، هرچی بخوایم میتونیم به پوتین و بشار اسد و مسئولین ایرانی فحش بدین هیچ کی هم نمیگه خرت به چند من!!!
  • GB ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 0
    از کتابهای درسی ما یاد گرفتن ولی من هر دفعه بچم از مدرسه میاد فورا پای ماهواره میشینه که بشپره ببره پایین
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      آخر و عاقبت بچت رو بشین با چشای خودت ببین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس