کد خبر 1362054
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۴
شبکه تلویزیون نمایه مدرسه تلویزیونی نمایه

شطرنجی شدن تلویزیون یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در هر تلویزیونی با هر برندی اتفاق افتد. تماشای تلویزیون با یک تصویر شطرنجی و به هم ریخته می‌تواند کلافه‌کننده باشد.

به گزارش مشرق،‌ شطرنجی شدن تلویزیون یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در هر تلویزیونی با هر برندی اتفاق افتد. تماشای تلویزیون با یک تصویر شطرنجی و به هم ریخته می‌تواند کلافه‌کننده باشد. این مشکل به دلایل مختلفی در تلویزیون ایجاد می‌شود که گاهی ساده است و به راحتی حل می‌شود و گاهی برای رفع آن باید قطعه مهمی مثل برد عوض شود؛ اما چگونه متوجه شویم که مشکل ساده و قابل حل است؟

 آیا شطرنجی شدن تلویزیون هم جزء این موارد است؟ چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ آیا برطرف کردن شطرنجی شدن تصویر، هزینه زیادی دارد؟ در ادامه این مطلب دلایل ایجاد این مشکل و نحوه عیب‌یابی و برطرف کردن آن را بیان می‌کنیم.

در ادامه دلایل مختلفی که باعث ایجاد این مشکل در تلویزیون می‌شود را بررسی می‌کنیم:

تنظیم نبودن آنتن تلویزیون

اولین و ساده‌ترین دلیل شطرنجی شدن تصاویر تلویزیون، ضعیف بودن سیگنال دریافتی است. وقتی سیگنال تلویزیون ضعیف باشد، تصاویر به صورت به هم ریخته و شطرنجی دیده می‌شوند. این موضوع به خصوص در زمان‌هایی که شما برای دریافت سیگنال‌ها از رسیور استفاده می‌کنید بیشتر اتفاق می‌افتد.

مشکلی در اتصالات تلویزیون و گیرنده

اگر تلویزیون شما گیرنده داخلی ندارد و برای دریافت سیگنال‌ها از گیرنده‌های دیجیتال استفاده می‌کنید؛ ممکن است علت شطرنجی شدن تصویر تلویزیون شما، فرسودگی کابل‌ها و اتصالات بین گیرنده و تلویزیون باشد. در این شرایط باید سلامت این سیم‌ها را بررسی و اگر مشکلی دارند آن‌ها را جایگزین کنید.

طوفانی بودن هوا

طوفانی بودن هوا هم می‌تواند باعث شطرنجی و خراب شدن تصویر تلویزیون شما شود. در این شرایط سیگنال‌ها به خوبی منتقل نمی‌شوند و شما تصاویر دریافتی را شطرنجی می‌بینید. این موضوع در مواقعی که شما از یک آنتن قدیمی استفاده می‌کنید بیشتر دیده می‌شود.

ضربه خوردن و گیر کردن پیکسل‌های بخش زیادی از نمایشگر

گاهی علت شطرنجی شدن تصویر تلویزیون، ضربه خوردن آن است. در هنگام برخورد یک جسم سخت به تلویزیون ممکن است پیکسل‌های آن گیر کنند. این موضوع، زمانی که ضربه به بخش زیادی از پنل تلویزیون وارد شود، باعث شطرنجی شدن می‌شود. پیکسل‌های گیر کرده به مرور زمان می‌سوزند و خاموش می‌شوند. با خاموش شدن پیکسل‌ها شما بخش زیادی از تصویر را به صورت سیاه خواهید دید.

تغییرات ولتاژ برق و آسیب به تلویزیون

یکی دیگر از دلایل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون، نوسانات ولتاژ برق است. نوسانات ولتاژ برق روی سیگنال‌های دریافتی تلویزیون، تاثیر منفی می‌گذارند و باعث شطرنجی شدن تصویر می‌شوند. به عنوان یک هشدار باید گفت که نوسانات ولتاژ برق به جز تاثیری که بر سیگنال‌ها دارند، باعث خرابی خود پنل تلویزیون هم می‌شوند.

در ساعات اوج مصرف برق، نوسانات ولتاژ برق و امکان آسیب به پنل بیشتر است. برای جلوگیری از این آسیب‌ها می‌توانید یک محافظ برق برای دستگاه تهیه کنید تا مشکلات این چنینی ایجاد نشوند.

کاهش سرعت اینترنت یا مشکل کابل‌های اتصالی

اگر مشکل شطرنجی شدن تلویزیون، هنگام تماشای تلویزیون با اینترنت ایجاد شود، احتمالا دلیل مشکل شما کاهش سرعت اینترنت یا مشکل کابل آن است.

خرابی مین برد تلویزیون

برد هم یکی از قطعات مهم تلویزیون است. مین برد در واقع فرمانده اصلی عملکردهای تلویزیون است. خرابی یکی از قطعات روی برد یا ایجاد یک مشکل در کارکرد آن هم می‌تواند باعث شطرنجی شدن تلویزیون شود.

خرابی پنل تلویزیون

پنل تلویزیون یکی از قطعات تا حدی غیر قابل تعمیر تلویزیون است که شما هنگام خرید ۷۰ تا ۸۰ درصد از قیمت تلویزیون را برای آن پرداخت می‌کنید.

آیا می‌توان مشکل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون را حل کرد؟

برای حل مشکل شطرنجی شدن تلویزیون باید به صورت مرحله به مرحله عواملی که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند را بررسی و آن‌ها را رفع کنید.

علت و رفع مشکل شطرنجی شدن تلویزیون

وضعیت آنتن را بررسی کنید

در ابتدا به سراغ آنتن (یا رسیور) بروید و وضعیت آن را بررسی کنید. گاهی وزش باد و یا نشستن پرندگان روی آنتن باعث تغییر وضعیت آن می‌شود. در این شرایط وضعیت درست آنتن را تنظیم و بعد از آن سلامت سیم و اتصالات را بررسی کنید.

وضعیت سیم‌های و کابل‌های اتصال آنتن و تلویزیون را بررسی کنید

بعد از بررسی آنتن به سراغ سیم‌ها و کابل‌های متصل به تلویزیون بروید. کل کابل‌ها را از نظر ظاهری بررسی کنید که بریدگی و زدگی نداشته باشند. اگر سیمی سالم نبود، آن را جایگزین کنید.

اگر از گیرنده دیجیتال استفاده می‌کنید آن را هم بررسی کنید

اگر تلویزیون شما گیرنده داخلی ندارد و از رسیور یا گیرنده دیجیتال استفاده می‌کنید باید سالم بودن آن‌ها را هم بررسی کنید. برای این کار یک فلش حاوی فیلم به تلویزیون وصل و آن را پخش کنید. اگر مشکل شطرنجی شدن دستگاه حل شد؛ یعنی مشکل از گیرنده یا رسیور است و باید آن‌های را تعمیر یا تعویض کنید. برای برطرف کردن مشکل گیرنده‌ها یک بار آن‌ها را کانال یابی کنید.

سیستم عامل تلویزیون را به‌روزرسانی کنید

گاهی دلیل این مشکل، ایرادات نرم‌افزاری است. اگر تلویزیون شما از نوع هوشمند است و سیستم عامل دارد، می‌توانید با به‌روزرسانی سیستم عامل آن این مشکل را برطرف کنید.

اینترنت خود را بررسی و مودم خود را یک بار خاموش و روشن کنید

اگر این مشکل هنگام تماشای آنلاین فیلم و سریال ایجاد شود، احتمالا مشکل از سرعت اینترنت شماست. برای حل این مشکل، مودم خود را خاموش و چند دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت چند دقیقه آن را روشن کنید و به تماشای فیلم، ادامه دهید.

تمام اتصالات تلویزیون را جدا و دوباره وصل کنید

اگر با وجود انجام راهکارهایی که ارائه شد، باز هم تلویزیون شما تصویر را به صورت شطرنجی نشان می‌داد، یکبار تلویزیون را خاموش و تمام سیم‌های متصل به آن را جدا کنید. ابتدا وضعیت سلامت سوکت‌های تلویزیون و سیم‌ها را بررسی کنید. اگر همه آن‌ها سالم بودند، دوباره سیم‌ها را به دستگاه وصل کنید.

مین برد را تست کنید

در مواقعی علت خرابی تصویر تلویزیون، وجود مشکلی در برد است. برای اطمینان از این موضوع، مانند بررسی گیرنده دیجیتال یک فلش که حاوی یک فیلم با کیفیت است را به تلویزیون متصل و آن را پخش کنید. اگر تصویر فیلم بدون مشکل پخش شد، برد تلویزیون مشکلی ندارد؛ اما در صورتی که مشکل شطرنجی شدن همچنان وجود داشت، دستگاه شما مشکل سخت‌افزاری دارد و احتمالا برد آن دچار مشکل شده است.

در صورت ایراد سخت‌افزاری یا مشکل در مین برد باید دستگاه، توسط یک فرد ماهر و آشنا به سیستم‌های تلویزیون بررسی شود. باز کردن تلویزیون و دستکاری برد توسط خود شما می‌تواند خرابی‌های پرهزینه‌تری ایجاد کند.

در این مطلب مواردی که باعث شطرنجی شدن تصویر تلویزیون و روش‌های برطرف کردن آن‌ها را بیان کردیم. با انجام مرحله به مرحله موارد گفته شده، در صورتی که تلویزیون مشکل سخت‌افزاری نداشته باشد، به راحتی می‌توانید مشکل را حل کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 0
    مدتی است این وضعیت برای اکثر تلویزیونها پیش آمده ومربوط به فرستنده است وکاری به تلویزیون ندارد.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 11
      آنتن استاندارد داشته باشن مشکلی نیست
  • حمید ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    قبلا شطرنجی میشد الان دیگه جلوش آباژور میگذارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس