چرایی برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار می شود، گفت: زیرساخت ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نیست.

به گزارش مشرق، بحث انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب سال گذشته مطرح و مصوبه ای در این زمینه در شورای شهر تهران به تصویب رسید. در هنگام برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب ترافیک سنگینی در معابر منتهی به نمایشگاه ازجمله بزرگراه چمران، سئول و ... را شاهدیم  و همین امر باعث نارضایتی مردم شده بود.

اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گرفتند که نمایشگاه بین المللی تهران را به شهر آفتاب منتقل کنند چرا که زیرساخت های لازم در شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه ها وجود دارد البته مدیران گفتند نواقص موجود را هم برطرف خواهند کرد.

 هماهنگی های لازم با پلیس تهران صورت گرفته است و آنها هم موافق انتقال نمایشگاه بودند. در چهار سال گذشته به مشکلات شهر آفتاب رسیدگی نشده است، باید بخشی از تاسیسات و فضاهای عمومی بهینه شوند به دلیل عدم رسیدگی در دوره قبل مدیریت شهری به شهر آفتاب این مکان نیازمند مرمت و رفع نقایص است.

 قرار است شهرداری تهران اشکالات موجود در شهر آفتاب را برطرف کند و حتی سازه‌های موقتی را هم برای نمایشگاه‌های بزرگ دایر کنند. شهر آفتاب دارای سه سالن بزرگ است و حدود ۳۰ هزار مترمربع مساحت دارد اما در نمایشگاه های بزرگ مانند نمایشگاه کتاب نیازمند این است که حتما نواقص برطرف شود تا شهروندان به راحتی بتوانند در این نمایشگاه حضور یابند.

مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب تهران، در کنار عوارضی آزادراه تهران-قم  و در ضلع جنوبی دانشگاه شاهد واقع شده‌است. این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران – قم و یک ورودی از کمربندی شهر آفتاب است البته هنوز نواقص این نمایشگاه به طور کامل برطرف نشده است.

امروز برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند که قرار است نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار شود و انتقاداتی به این موضوع داشتند.

در خصوص چرایی برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران با علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر به گفت‌وگو نشستیم.

اخباری مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران شنیده شده است. امروز برخی از اعضای شورا در این باره تذکر دادند و خواستار برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب شدند. دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران چیست؟

چند روزی است که موضوعاتی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران مطرح شده است. ناهماهنگی بین برخی از دستگاه‌های مسوول در این زمینه وجود داشت. بنده به عنوان سخنگوی شورا و نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اطلاعاتی در این زمینه می‌دهم تا قدری فضای موجود در این باره شفافتر شود.

برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار مهم است، چرا که عملا مهمترین رویداد فرهنگی سال به‌شمار می‌رود. چندین سال است که نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است و تأثیرات خوبی هم در عرصه کتابخوانی داشته است.

مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران معتقد و مصرّ هستند که باید نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود و مصوبه‌ای هم در این زمینه در شورای  اسلامی شهر تهران داشته‌ایم و قرار بود تا تمامی نمایشگاه‌ها به این مکان منتقل شوند تا قدری مشکلات ترافیکی و سایر مسائل ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر کم شود.

سالهاست که روی این موضوعات کار شده است و نباید از یک ناحیه چندبار دچار لطمه شویم، به همین دلیل برای رفع مشکلات ترافیکی و بسیاری از موارد دیگر در روزهای برگزاری نمایشگاه‌ها تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه‌ها منتقل شوند.

با توجه به اینکه شورای شهر در خصوص انتقال نمایشگاه ها به شهرآفتاب مصوبه  دارند اما هنوز زیرساخت های لازم در شهر آفتاب وجود ندارد در این باره توضیح دهید؟

بله درست است. با توجه به اینکه این مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد، اما هنوز نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب شهر تهران به صورت کامل تجهیز نشده است و در چهار سال گذشته هم برای توسعه این نمایشگاه کاری صورت نگرفته و مجموعه ای با ظرفیت عظیم و منحصر بفرد دچار مشکلات شده است. ما مصرّ به اجرای مصوبه شورا هستیم، اما باید ابتدا نمایشگاه را تکمیل و سپس بهره برداری کامل را آغاز کنیم.

البته در حال حاضر نمایشگاه‌های متعددی در شهر آفتاب برگزار می‌شود. منتها ما باید زیرساخت‌ها را به طور کامل و حداکثری در شهر آفتاب تکمیل کنیم تا نمایشگاه‌های با مقیاس های بسیار بزرگ برگزار کنیم.

آیا مسئولین وزارت ارشاد از نمایشگاه آفتاب بازدید کردند؟

در مورد برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح شهر در اواخر پاییز ۱۴۰۰ مباحثی مطرح شد. ما با رئیس نمایشگاه شهرآفتاب هم دیدار کردیم. همچنین از شهر آفتاب هم بازدیدی صورت گرفت. دوستان جدید وزارت ارشاد هم به دنبال این بودند که راستی‌آزمایی‌ها صورت گیرد. در نتیجه از نمایشگاه بازدید کردند اما نقایصی در شهر آفتاب وجود داشت.

چند سال قبل هم شاهد بودید که به دلیل همین نقائص، مشکلاتی برای ناشران در شهر آفتاب ایجاد شد. در دوره قبلی مدیریت شهری هم نقایص نمایشگاه شهر آفتاب برطرف نشد، بلکه به دلیل عدم رسیدگی چهارساله مشکلات مضاعف شد.

قرار بود که نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده شود چرا این امر رخ نداد؟ چرا مسئولین وزارت ارشاد تصمیم گرفتند که نمایشگاه امسال در مصلی برگزار شود؟

با اینکه مسئولین وقت نمایشگاه شهر آفتاب انگیزه لازم را داشتند تا برای اردیبهشت ۱۴۰۱ این نمایشگاه آماده شود، اما به دوستان وزارت ارشاد و به ما هم گفتند که نمی‌توانند نمایشگاه را برای اردیبهشت‌ماه آماده کنند و مشکلات در این بازه زمانی رفع نخواهد شد.

آقای قادری رئیس وقت نمایشگاه شهر آفتاب رسماً این موضوع را اعلام کردند. دوستان وزارت ارشاد هم بدوا  میل داشتند که نمایشگاه کتاب امسال در شهر آفتاب برگزار شود. اما نهایتا جلساتی هم بین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران و دوستان وزارت ارشاد برگزار شد و به خاطر نبود امکانات تصمیم گرفتند که نمایشگاه امسال در مصلای تهران برگزار شود.

آیا این امکان وجود دارد که سال آینده نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شود؟

ما هم بررسی‌های لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم که امکان برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب نیست به همین دلیل اصرار هم نکردیم. جلساتی با حضور کمیسیون فرهنگی شورا، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، نیروی انتظامی، راهور، وزارتخانه‌های مرتبط و... به ریاست رئیس محترم کمیسیون فرهنگی شورا برگزار شد. کمیته‌هایی هم برای این امر در اسفندماه تشکیل شد و قرار شد که بعد از رفع نقائص، نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود. در نتیجه امسال نمایشگاه در مصلا و سال آینده ان‌شاءالله با رفع مشکلات، نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

رئیس فعلی نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کرده است که آمادگی لازم برای برگزاری وجود دارد، در این خصوص توضیح دهید.

شاید یکی از نقائص این باشد که رئیس قبلی نمایشگاه آفتاب به رئیس جدید اطلاع ندادند و عدم هماهنگی رخ داده است. آقای تقدسی رئیس جدید شهر آفتاب تلاش کردند که تا حدی مشکلات را برطرف کنند. ریل‌گذاری‌هایی هم برای پیشبرد کارها در نمایشگاه انجام شده است اما هنوز بخشی از مشکلات به قوت  خود باقی است و دوستان وزارت ارشاد هم اقدامات لازم را برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران انجام داده‌اند.

آیا با شهرداری تهران رایزنی کرده اید که هرچه سریعتر مشکلات موجود در شهر آفتاب را برطرف کنند؟

البته ما از شهردار تهران خواسته‌ایم که امکانات لازم برای رفع مشکلات در شهر آفتاب  را فراهم کند و ما فرصت را مغتنم می‌شماریم تا هر چه زودتر نمایشگاه شهر آفتاب به صورت کامل بهره‌برداری شود. بهتر است که مسئولین شهری برای تکمیل فازهای تکمیلی جهت نهایی شدن  میزان بهره‌برداری از نمایشگاه شهر آفتاب اقدام کنند، البته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

برگزاری نمایشگاه کتاب مساحت زیادی را اشغال میکند. در فصل بارش‌ها هستیم و به دلیل محصولات  ارائه شده در نمایشگاه باید حساسیت خاصی داشته باشیم چرا که چند سال پیش آب وارد سوله‌ها شد و بسیاری از ناشران خسارت دیدند. در هماهنگی وزارت ارشاد با کمیسیون فرهنگی بنا بر این شد که احتیاطا نمایشگاه کتاب امسال در مصلای تهران برگزار شود.

مصوبه‌ای هم برای انتقال نمایشگاه‌ها از داخل شهر داشته‌ایم. کماکان مصرّ بر اجرای این مصوبات هستیم. البته یکی از مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب پلیس راهور بود چرا که مسئولیت اصلی بار ترافیک و رفع مشکلات عبور وو مرور با پلیس راهور است. همینطور شهرداری منطقه ۷ که مصلا در آن واقع شده و شهرداری منطقه ۶ که در مجاورت مصلا قرار دارند اعلام کردند که مدیریت کار سخت است، اما چون بنای مدیریت کردن وضع و مشکلات موجود را داریم قرار شد که نمایشگاه در مصلا برگزار شود.

البته باید این نکته را عرض کنم که نمایشگاه‌هایی با سطح اشغال کمتر هم‌اکنون به تعداد زیاد در نمایشگاه شهر آفتاب در حال برگزاری است.

چه زمان تمامی نواقص شهر آفتاب برطرف می شود. البته شنیده شده که برنامه هایی برای اینکه این مجموعه بهره بردار به یک بخش سرمایه‌گذار تبدیل شود دارید در این باره توضیح دهید؟

شهرداری تهران هزینه هنگفتی برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب انجام داده است. این نمایشگاه از نظر زیبایی، ویژگی‌های مکانی، دسترسی‌های به انواع ناوگان حمل و نقل و... در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. مدیریت جدید شهر آفتاب تازه‌نفس است ودر سه تا چهار ماه گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع نقایص کرده است. البته که باید تمامی نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود، که بیشینه ممکن آن مشروط به تکمیل حداکثری زیرساخت‌ها است. در حال حاضر نمایشگاه شهر آفتاب ذیل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران آمده است. البته تمام قسمت‌های شهرداری تلاش می کنند تا این نمایشگاه پشتیبانی شود. ما می‌توانیم تغییرات حقوقی هم در این نمایشگاه ایجاد کنیم و این مجموعه بهره‌بردار را به یک بخش بهره‌بردار و سرمایه‌گذار تبدیل کنیم تا بتواند به راحتی توسعه های خود را تمهید کند.

فازهای بعدی نمایشگاه شهر آفتاب چه زمانی تکمیل می شود و چه برنامه‌ای برای زمینه دارید؟ در خصوص ساختمان توسعه تجارت هم توضیح دهید.

نمایشگاه شهر آفتاب چندین فاز دارد. طرح‌های مدونی برای آن دیده شده است. در شورای ششم هم مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم تا این نمایشگاه کارآمد شود. این نمایشگاه قرار است در چند فاز اجرا شود، شهرداری فاز به فاز آن را آماده بهره‌برداری خواهد کرد. بازدیدهای مکرری از نمایشگاه شهر آفتاب داشته‌ایم و همچنین نمایشگاه‌های صنعت خودرو، موتورسیکلت و... در آنجا برگزار می‌شود. در حال حاضر این نمایشگاه فعال است اما باید گسترش بیشتری پیدا کند. بحث های  زیرساختی بازرگانی در این نمایشگاه هم مورد توجه بوده است و ما در آنجا ساختمان توسعه تجارت داریم که برخی از شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند در آنجا دفتر داشته باشند. این ساختمان در حال تکمیل است و ظرفیت‌های خوبی در آنجا وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس