جام جهانی قطر

در شرایطی قطر در حال تبلیغ و نمایش خود به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است که در پس پرده، خون هزاران کارگر و مظلومی دیده می شود که حقیقت نادیده این شکوه دروغین و غیرانسانی به شمار می رود.

سرویس ورزش مشرق - بزرگترین فستیوال ورزشی جهان در سال جاری، به میزبانی قطر برگزار خواهد شد. جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال که میزبانی آن با حواشی بسیاری به این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس داده شد، به زودی مرکز توجه بسیاری از مردم این کره خاکی خواهد بود. روند ناسالم و آلوده این میزبانی تا بدانجا بود که بسیاری از مردان موثر و قدرتمند فیفا را زمین گیر کرد و باعث شد تا دستگاه های امنیتی و انتظامی بین المللی وارد ماجرا شوند که خود داستانی مفصل و طولانی دارد.

در واقع، بسیاری از منتقدان، میزبانی قطری ها را "کثیف و آلوده" می دانستند که برای آن هزینه هنگفتی نیز صورت گرفته اما این همه ماجرا نبوده و نیست. اگرچه میزبان خلیج‌فارس نشین جام جهانی تلاش داشته تا با بودجه هنگفتی که برای این رویداد اختصاص داده، جلوه و نمایشی به یاد ماندنی از خود داشته باشد و از قطر مدرن رونمایی کند، اما کنار رفتن برخی پرده ها موجب شده تا حقایقی عریان شود که دل هر ناظری را به درد می آورد.

جلوه گری قطری ها در این روزها که تا زمان برگزاری مسابقات نیز ادامه خواهد داشت، روی خون و جان هزاران کارگری است که تا به امروز، پول و ثروت بسیاری برای پنهان کردن و سانسورش هزینه شده است. بایستی اذعان داشت که امروزه، بسیاری از ناظران و کارشناسان بر این باورند که کاش جام جهانی به این جزیره دورافتاده نمی رفت تا شاهد رقم خوردن چنین فجایعی باشند.

کاش قطر میزبان جام جهانی نمی شد/ شکوه فریبنده روی خون و جان کارگران

* زندان و حبس برای فریاد علیه انسان کشی در دوحه!

شاید نام عبدالله ایبهائیس را نشنیده باشید. او کسی است که به دلیل افشاگری و انتقاد به وضعیت اسف بار انسانی کارگران در دوحه، توسط دادگاه به حبس محکوم شد. او که یکی از محورهای افشای پشت پرده سیاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود، سرانجام به سه سال زندان محکوم شد که حتی تلاش ها برای کاهش محکومیت در دادگاه فرجام خواهی نیز به نتیجه نرسید. او هم اکنون در قبال کنار زدن گوشه ای از اتفاقات تلخی که در جزیره افتاده، در زندان به سر می برد و از بسیاری امتیازات شهروندی محروم شده است.

هر چه می گذرد، نام عبدالله بیش از پیش در جهان شنیده می شود. اکنون همه می دانند که برای شنیده شدن صدای کارگران در قطر چه بهایی پرداخته و از موضعش نیز عقب ننشسته است. نیکولاس مک گیهان، از فعالان مشهور حقوق بشر که تخصص ویژه ای نیز در امور قطر دارد، می گوید: " «آیا او محاکمه عادلانه ای داشت؟ قطعا نه. آیا فیفا خواستار محاکمه عادلانه شده است؟ نه، آنها این کار را نکردند که به نظر من بسیار رسوایی بزرگی است. "

اما واقعیت چیست و آیا این شخص فریادی به درستی سر داده و به ناحق در زندان است؟ شاید آمار و ارقام رسمی بتواند گوشه ای از حقایق موجود در دوحه را به شما نشان دهد. البته، باید اذعان داشت که این آمار رسمی است و عمق فجایع رخ داده در قطر، به مراتب بیشتر و دردناک تر از این اعداد است. نباید فراموش کرد که در دوحه، عملا چیزی به نام رسانه آزاد وجود ندارد و همه چیز زیر تیز سانسور قرار دارد. همه اینها فقط گوشه ای از آن واقعیتی است که بر هزاران هزار کارگر در این کشور رفته و ادامه نیز دارد.

کاش قطر میزبان جام جهانی نمی شد/ شکوه فریبنده روی خون و جان کارگران

آمار تکان دهنده ای که باورش سخت است!

تاکنون، ۲۰۵ گزارش رسمی درباره آزار و اذیت کارگران توسط شرکت های قطری به ثبت رسیده است. بر مبنای این گزارش ها، نزدیک به ۲۵ هزار کارگر دچار سوء استفاده ها و شرایط دشواری بودند که میزبان برایشان ایجاد کرده و برای حلش نیز تدبیری جدی نداشته است. در واقع، شاهد نوعی از مرگ آگاهانه کارگران با نظارت کارفرما بوده ایم!

نکته قابل توجه این است که نیمی از این شکایت ها مربوط به کارگران فعال در حوزه ساخت و ساز جام جهانی است؛ جایی که به طور مستقیم، جان انسان هایی درگیر و در معرض خطر بوده که هیچ پناهی نداشته و اتفاقات ناگواری در آن رقم خورده است. بر مبنای گزارش های رسمی و مورد تایید نهادهای بین المللی، تاکنون بیش از ۶۵۰۰ کارگر به واسطه برگزاری جام جهانی در قطر کشته شده اند. آماری تکان‌دهنده و دردناک که اگرچه قطری ها تلاش گسترده ای در پنهان کردن آن دارند اما نمی توان واقعیت را حذف کرد.

در این بین، ملیت غالب کشته شدگان از هند، پاکستان، سری‌لانکا و بنگلادش بوده است. در واقع، آمار دلالت بر این دارد که در هر هفته، به صورت میانگین ۱۲ کارگر شاغل در قطر در سکوت خبری به کام مرگ می روند که هیچ روایتی از آن در رسانه های بین المللی و محلی به انتشار نمی رسد. در کنار این آمار شوک کننده، از سرنوشت هزاران کارگر فیلیپینی و کنیایی در این کشور هیچ خبری وجود ندارد که اطلاع رسانی درباره آن، این آمار را به مرزی باورنکردنی تر می رساند.

نکته قابل تامل دیگر این است که در بخش عمده ای از گزارشهای دولتی درباره این مرگ ها عنوان شده؛ "مرگ طبیعی"! این در حالیست که حتی گزارش هایی درباره عدم پرداخت حقوق کارگران و شرایطی اقلیمی غیرقابل تحمل وجود دارد که منتهی به خودکشی کارگران شده است. این آمار که رشد ویژه ای در فصل تابستان و افزایش تحمل ناپذیر گرما دارد، در هیچ سندی به ثبت نرسیده است. اینها همه در حالی است که از منظر دولت قطر، بیش از ۶۵۰۰ مورد مرگ ثبت شده و رسمی کارگران، کاملا طبیعی بوده است.

کاش قطر میزبان جام جهانی نمی شد/ شکوه فریبنده روی خون و جان کارگران

نمایشی روی خون و جان هزاران مظلوم

تا شروع جام جهانی ۲۰۲۲ زمان چندانی باقی نمانده است. قطعا قطری ها هزینه هنگفتی کرده اند تا در جهان، دیده شوند. شاید دیگر خسته شده اند که وقتی اسم کشورشان شنیده می شود، باید به دقت نقشه جهان را گشت تا آنها را در گوشه کوچکی از خلیج فارس پیدا کرد اما این نمایش، به چه قیمتی بوده؟ آمار و گزارش های رسمی که با تیغ سانسور نیز مواجه بوده، نشان می دهد خون و جان هزاران کارگر و مظلوم، زیربنای این نمایش به ظاهر باشکوه است. باید دید که در آستانه این پیکارها، واقعیت های دردناک جام جهانی هم به نمایش درخواهد آمد تا مردم روایتی دیگر از این رویداد را ببینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    53 15
    اما مردمی هستند که در یک منطق کثیف خودخواهانه می گویند به درک. بگذار هر بلایی می خواهند سر این سیاه ها بیاورد! در عوض خود عربهای آنجا در عوض در رفاه باشند. جالب اینکه واقعیت از این هم بدتر است و این رفاه و لوکسی نمایش داده شده در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، فقط مال اقلیت وابسته به خاندان حاکم است. یکبار از خانه های خرابه در عمان خبر گذاشتید برای خواننده های از همه حا بی خبر ایرانی شوکه کننده بود!
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      37 20
      شما برگزار می کردین و کارگرها را نوازش می کردین. اینقدر حسادت؟
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      15 4
      قطر ظلم کرده دولت انقلابی شما چرا داره به قطر التماس میکنه که 4تا گردشگر بفرسته ایران؟
    • به ۰۸:۳۲ IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      31 3
      ظلم کردن حسادت ندارد. همین در بدبختی شما بس که فکر می کنید همه مثل شما حسود هستند.
    • به ۱۱:۳۹ - IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 1
      تعارف کرده. آمد و نیامد دارد.
    • به 13:21 IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      9 4
      نه اینکه شما از ظلم کردن بری هستید و فرشته نجاتید؟ کارگران هفت تپه زود یادت رفته؟
    • SE ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 0
      کارگران هفت تپه را هم دولت غربگرا و آمریکایی شکنجه کرد.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    اونایی که به کارگران یک چهارم خط فقر حقوق میدهند حق ندارند راجب کارگران کسورهای دیگه اظهار نظر کنند
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      11 46
      یک چهارم خط فقر حقوق دادن خیلی بهتر از گرفتن جانشان هست بفهم
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 12
      خوب پس دهنتو ببند مناخیم که روی زمین غصبی وایستادی!!
    • محمد IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      6 12
      توخفه شو
    • علی GB ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 0
      دمت گرم اینها فقط ادعایشان گوش فلک رو کر کرده خودشان خدا فقط میشناسه
  • نیما IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    34 10
    مدعیان حقوق بشر در این مورد نظری ندارن ؟ آیا
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      32 12
      چرا نظر داریم اوضاع خودمون بسیار فجیع تر از اوناس یکی بیاد به داد خودمون برسه شده دزدی که در حال فراره دنبالش میکنن و نگاه میکنه به جلو و میگه دزد رو بگیرید
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    16 2
    از شهروندان پرسیده شد «به نظر شما بهتر است ایران چه واکنشی در برابر جنگ روسیه و اوکراین نشان دهد؟» اکثریت پاسخگویان یعنی ۶۴.۵ درصد معتقد بودند که ایران باید در برابر جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف بماند. ۱۴ درصد بیان کرده‌اند که ایران باید از اوکراین طرفداری کند؛ در مقابل ۶.۶ درصد گفته‌اند ایران باید از روسیه طرفداری کند. همچنین ۱۵ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌ و نظر خاصی نداشته‌اند.
  • Farhad US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 20
    یک کشورک در جمع کشورکهای عربی پیدا شده و دست دوستی بسوی جمهوری اسلامی ایران دراز کرده حالا شما با قلم خودت خواسته یا ناخواسته
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    58 57
    مثلا قطر نمیشد کی میشد؟! نکنه شما با این وضع میزبانیتون؟! انقدر اسپری فلفل دارین؟!
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 5
      نه عزیزم. قطر واردات زن و دختر دارد و برای همین جام جهانی را به او دادند. شما مادر و خواهرتان را برایش بفرستید بلکه چند دلار کاسبی کنید/
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    29 38
    چی شد قطر حاضر نشد در قضیه جام جهانی و کیش بهتون باج بده که از اول هم مشخص بود بدلیل مسائل فرهنگي و اجتماعي امکان‌پذیر نیست براش مقاله چاپ کردید
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    44 12
    جام جهانی،فستیوال ها،جشنواره های جهانی و....مانند ابزاری است دست ساخته ی انسان غربی تا با شاخص ها وتوهمات پوچ همواره خود را سردمدار ورییس جهان معرفی کنند!!!!زهی خیال باطل رهروان این راه هم مانند اسیران این کمپین های زرسالار می شوند.
  • mojtaba SE ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 9
    مشرق چون ,تمام داستان ساختن چند استادیوم فقط برای بردن دلارهای بود که امریکا دست قطر داده بود ,والا نه ربطی به پرورش "استعدادهای "قطری داره بزای آینده و نه اصلا قطر نمیدونه چکار باید بکنه ؟؟؟.واقعا ما یک فکری باید بحال این سرزمینهای تجزیه شده بکنیم که دارن منابع ما رو تو منطقه به تاراج میبرن به اسم قطر یا بحرین یا کویت و یا امارت ؟؟پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    24 8
    قطر برای میزبانی جام جهانی امکانات و بسترش را نداشت حتی مساحت کافی ، آنها میخواستند در زمان کوتاه اقدام به فراهم کردن این امکانات کنند امکاناتی که بعد از جام جهانی بلااستفاده خواهند ماند.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 25
    بايدم بگوييد كاش نمي شد! قشوري كه 3 درصد ايران جمعيت دارد 300 ميليارد دلار براي ميزباني جام جهاني خرج كرده
  • FI ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    37 11
    از نگاه سرمایه داری لیبرال و فیفا همه این ها به درک. مهم لذت سرمایه دارهای لیبرال از فوتبال و ورود دخترها به ورزشگاه های مردانه و جیغ و دید آن ها و اختلاط زن و مرد و گسترش فساد و فحشا و در پشت پرده سود هنگفت شرکت های سرمایه دار جهانی از فوتبال و سرگرم کردن مردم دنیا به جادوی فوتبال می باشد. جان و کرامت و عفت انسان ها برای آن ها حتی یک ریال هم ارزش ندارد و با تمام توان در حال مبارزه با ارزش های الهی هستند. لعنت خدا بر آن ها باد.
    • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      1 3
      از دید اقتصاد اسلامی اهورایی قدسی مذهبی شما چطور؟ کارگر باید قرارداد سه ماهه داشته باشه و یک چهارم خط فقز حقوق بگیره و نفسشم درنیاد؟
  • صبح صادق IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    39 18
    الان دقیقا کی بهتون پول داده بود که این گزارش رو کار کنین!!؟؟
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 12
      الان دقيقأ کی به تو پول میده بیای این کامنتها رو اینجا بزاری؟؟!
  • حرف حق IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    37 17
    وضع این کارگرا از مهاجران و کارگرای افغانستانی در ایران خیلی بهتره
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 9
      تو احتمالا افغان هستی و ناراضی... اگه ناراصی هستی از ایران به سلامت خوش اومدی... کسی دعوت نامه نفرستاده که 8 میلیون بریزید داخل ایران
  • ابوالفضل IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    37 12
    نیست که شماها همه کاراتون بی عیب و نقص هست
  • سوزن بان DK ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    57 5
    صحبت از خون کردی یاد کارگران ایرانی افتادم با 14 ساعت کار روزانه شبانه با کمترین امکانات حق حقوق ...بر ادم بد لعنت
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 13
      من با اطمینان می گویم تیمی از فارسی زبانان بیشتر افاغنه برای درج کامنت و پیام های ضد ایرانی پول دریافت می کنند اینها مزدوران رسانه ای هستند البته سایت ها یکی از بخش های فعالیتشان است
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 7
      این چهارده ساعت را چجوری دست آوردی . مثلا از هفت صبح تا نه شب ، جواب بده کجا چنین چیزی هست و تازه با و یا بی رغبت همه روزه اینگونه کار میکنند . اینجا حتی افرادی که شامل بیمه نمی شوند مثل کارگران فصلی . هفت و نیم ، هشت تا سه بعدازظهر کار میکنند . چیزی بگو بگنجه ، تابع دروغ هر چه بزرگتر باورش بیشتر . هستی ، ادعای کذبی بکن که همشهریت آنجا نباشه
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      4 4
      چرند نگو عمو حالا دنبال دشمنی هستی هر حرفی را نریز بیذون
  • DE ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    46 6
    نه که تو ایران کارگرا وضعشون توپه و میلیاردی حقوق میگیرن!!!!!!
  • فرهاد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    40 4
    از کارگرهای مملکت خودمون خبر ندارید اکن وقت دلسوز کارگران ممالک دیگر هستید... اینجاست که جان آدمی بازیچه دست سیاسیون شده...
  • حسین IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    37 5
    بازم دمشون گرم که جواب معترض را با سه سال حبس می دهند ونه با سرب داغوسرکوب خاندان
    • ارمان IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      22 15
      ناعادلانه ترین کار اینه مرگ این همه کارگر رو بخای حتی با ایران مقایسه کنی جنایت فجیحی در قطر رخ داده که داره سانسور میشه
  • هادی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    37 6
    نه خیلی کارگران تو ایران در جوی عسل مشغول کار هستند
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    11 4
    تو کشور های اروپایی ژاپن و کره و آمریکا کارگر را با عزت کار میکشن ازشون تو قطر نه با خفت بس کنید قضاوت های الکی را
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    17 3
    مگر قطرها با بیل و کلنگ بر سر کارگرها میزدن که مردن
  • 0 IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 5
    6500 نفر!؟ بعید میدونم این نمایش ختم بخیر بشه
  • GB ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    38 43
    تو نمیخواد غصه کارگرا را بخوری غصه اینو بخور یه کشور بقول شما ذربینی به کجا رسید ایران کشور یزرگ قدیمی مردمش تو زباله ها دنیال نون میگردن چیکار کردید با این مملکت نایود کردید انشمااله خدا شما را نابود کنه اگه خدایی باشه.... شما هم فهمیدید خدا نیست که هر بلایی میخواید سر مرو میارید
    • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      24 11
      انشالله خودت نابودبشی آلبانی نشین منافق
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      17 3
      قطعا خدا هست و دشمنان دین و عزت و غیرت را نابود خواهد کرد، تو از کدام دسته ای
    • US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      7 3
      این بیچاره ها که با شعار های انقلابی بعداز سالها حتی تو کنترل قیمت هویچ‌ هم در موندن برای لاپوشانی راهی بجز تبلیغ منفی ازقطر موفقترین کشوردنیا موفق دنیا ندارن
    • به ۱۲:۲۰ IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 0
      نفت خام فروشی اگر موفقیت است و اگر استثمار موفقیت است همان ارزانی قطر
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    28 3
    نه اینکه تو ایران وضیت کارگرا گل و بلبله
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 8
    جمعه ها مي ايند و مي روند. دستهامان خالي ست ، دستي بر آرو دستمان بگير. بيا که ديگر طاقتي نيست، بيا ______________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 12
    آمار رسمی تقریبا روزی دو نفر جان باخته اند ، این استثمار واقعی هست از هزاران انسانی بی پناه و محتاج که برای در آوردن روزی خود به این کشورها رفته اند . و اگر ریز نحوه زندگی آنان را بجوئی . به نوعی برده داری مدرن پی میبری
  • م IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 4
    این کارگرها که قطری نیستند، مگر کارگرهای افغانی تمام گودال های لوله گاز خانگی با بیل و کلنگ تو ایران نکندند ؟ الان کارگرهای زحمت کش ایرانی با کمترین حقوق دارن زحمت میکشن چرا ازونها نمینویسید.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    27 2
    کارگر توی ایران وضعش از قطر بدتره خداوکیلی ... میدونید بدبختی چیه؟ بدبختی اینه که تو ایران دم از اسلام زده میشه توی قطر دم از عرب بودن..
    • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      63 12
      ما ایرانی‌ها عادت داریم ناسپاسی کنیم و غر بزنیم آخه بنده مومن کدوم ایرانی حاضر میشه تو شرایط سخت کار کنه جوان ایرانی باید دختر بازی کنه و سیگار بکشه و افغانی‌ها برای ما کارگری کنند. برای فاضلاب خانه ها حتی یک اکیپ ایرانی هم نبود چون ایرانی راحت طلب و پرادعاست
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    10 1
    کنارخانه مایک ساختمان چندطبقه درحال ساخت است کارفرما کارگرهارو با لوله های پلاستیکی برق تنبیه میکند البته مالک تبعه افغانی یک قاچاق فروش بین المللی به بعضی ها یک سوم حقوق کارگرمعمولی رامی دهد شب ها هم ملکش رابه افغان ها برای خواب اجاره میده شایدبیست نفربیشتر فقطبرای جای خواب می آیند.مشهد
  • رضا IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    24 3
    غصه کارگر و کارمند ایران رو بخور ماهی ۱۵۰ دلار میدن بهش و اعتراض کنه میشه ضد دین و انقلاب
  • سامان IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    20 3
    خجالت هم خوب چیزیه ینعی بیشتر از ایران خودرو وسایپا کشته داده
  • روحاله IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 0
    جالب بود خیلی جالب بود به شخصه فیض بردم اما اگه از آمار کشته های کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار، فارس رو میذاشتین بهتر بود کارگرانی که بدون آموزش نکات hseبه کار کرفته میشن و با فوت و از کار افتادگی دائم روبرو میشن و هیچ رسانه ای و مسئولی دهنش باز نمیشه مردم مجبور هستن با اون شرایط کار کنن تا نون خانوداه رو بدن رسانه و مسئول نباید ساکت بشه یانسور پدر ملت ها را در آوره حالا میخاد قطر باشه یا قاطر فرق نمیکنه
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 3
    بنام مهدی ع، همه اقوام از هر رنگ و قوم و زبان دست بدست هم پرچم ایران را بالا نگه میداریم
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 1
    ایران چه ربطی به فارس داره؟ ایران یک اسم اوستایی است و از قضا اوستا از سبلان مقدس آمده است. ایران ربطی به نژاد ندارد
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 1
    به دشمنان ایران بگو ایران شیری است که هزاران سال است به بیگانه خاری عادت دارد
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 5
    من ترک زبانم، عاشق زیان ترکی‌هستم. ولی اگر قرار باشد یک مو از برادران فارس و کرد و بلوچ و گیلکی و مازندرانی ی ایرانی ام کم شود. زبان ترکی ام را از بیخ قطع میکنم با آن زبان خنجری میسازم و در سینه دشمنان ایرانم فرو میکنم.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 0
      برو خودتی
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 0
      گاز ورمه گاز ورمه....
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 5
    دیگر آذری ها و ارمنی ها تنها مالکان شمال ارس نیستند زیرا با حیله عثمانی، خانواده های النصره در سرزمین شان ساکن شده اند و پس از تولیدمثل و یک نسل دیگر قومی سنی وهابی ی شیعه کش خود را در سرزمینهای بادکوبه شریک میدانند
  • GB ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 10
    یکنفر زیر همهٔ خبرها میاد و می نویسه جمعه ها دستم خالیه! هر کس نزدیکشه یک چیزی بده دستش سرگرم بشه بچه! کشتمون از بس نغ زده
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 0
    واقعاً؟! شما رو ول کنند میخواهید برای دنیا تعیین تکلیف کنید!!!!
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    20 3
    الان شاید مشخص شد کلا یک عده علاوه بر غرب گرا بودن مشکل دیگه ای هم دارند که دائما تو سر کشور خودشون می زنند یه حس حقارت یا هر چی که اسمش هست
  • TR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    8 0
    اگه اینقدر ناراحت میزبانی قطر هستین واسه چی دارین خودتونو میچسبونین به قطر که آره ما هم آماده کمک به میزبانی و استفاده از ظرفیت های کیش و قشم و اینور و انور هستیم، نکنه قطر رد کرده پیشنهادتون رو از اون ناراحتی؟
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    6 0
    امکانی فراهم کنید که کارگران ایرانی برن قطر قبلش همه شراطی که گفتید بشون گوشزد کنید ببینید چند نفر توی صف رفتن به قطر می ایستن بابا اصلا انگار بین مردم نیستید
  • Yalda QA ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 15
    بسيار اظهارنظر تاسف باري است،بنذه در قطر زندگي ميكنم ،حقوق ايرانيهاي تحصيلكرده در ايران از كارگراي اينجا كمتر است،شما ابتدا بايد خود الگو باشيذ تا در مورد ديگران قضاوت كنيد،،اگر وضعيت كارگرا بد است چرا خوب مجدد خانواده هايشان و دوستانشان را مياررند،،من نميگويم ١٠٠٪؜ همه چي عالي است،دولت تمام هزينه هاي كارفرماها را ميدهد اگر كارفرما كوتاهي ميكند در ندادن حقوق كارگر مساله ديگري است،كما اينكه ماه اخير از بزرگترين شركتها را دولت بازخواست كرد و به علت تاخير حقوق مديران نامي اينجا را بازداشت كرد تا تكليف حقوق كارگران را تمام كنند،،،شما در ايران نشستي بهتر است به فكر بهبود وضعيت مردم خودمان باشي،اينجا خودشان ميدانند چطور به امورشان رسيدگي كنند،
  • احمد IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 15
    سلام خسته نباشید یه دروغ محضه این بخدا قسم والله بالله عموی من داره کار می‌کنه توی قطر درساخت ورزشگاه کارگری می‌کنه میگه بخدا ما اینجا خبر نداریم میگه حتی وقتی هوا خیلی گرم میشه کارگر اذیت میشه هیچ کارگری حق کارنداره میگه ما راحتیم اینجا همه چی بروفق مراد هست شما کمی عقل داشته باشید چند هزار نفر بمیره اصلا غوغا میشه توی جهان حداقل همین فشار باعث میشه فیفا ورود بکنه توی کشورمان به خانمها اسپره زدن نامردا برای ورود ب ورزشگاها درجا فیفا فهمیده ورود کرده کدام عقل سلیم قبول می‌کنه چند هزار نفر بمیره وفیفا چیزی نگه حداقل اونای ک در لیست میزبانی بودن صددرصد اعتراض میکنن خواهشاً الکی ننویسید توی ماه رمضان خودتون را گناهکار نکنید توی از بدبختیهای ما بنویس دروغ نگو قطرو بسوزون ب داد ما کارگرای اینجا برسید اما حرفتون دروغ محضه
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    خوش به حال مردم. کشورهای خلیج
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    11 3
    دوستان مقاله راجع به حقوق کارگر صحبت نکرده... راجع به کشته شدن کلی کارگر صحبت شده... در ضمن در کشورهای عربی هزینه ها هم بالاست... یک کیو سیب که در ایران بین 10 الی 20 هزار تومن است در دبی خریدم 150 هزار تومن
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    25 0
    کاش ارزه و غیرت تون فقط با مقاله نویسی اظهار نظر نمی کردین ، اگر من جای رئیس جمهور یا جای یکی از مسؤلین کشور بودم از ارسال تیم های ملی ایران برای مشارکت در این جام مانع و جلوگیری میکردم هم بخاطر دلسوزی نسبت ب این قضیه و هم بخاطر همدردی و همبستگی با کشورای همپیمانان راهبردی ایران چون روسیه و سوریه ک فیفا از حضور و مشارکت این دو کشورها مانع و اجازه نداده است
  • حسن NL ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 9
    کاش شما دست از دشمن سازی بردارید تا مردم کمی نفس بکشن.
  • مجید IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 10
    سلام من فکر میکنم جریان نفوذ هم تو مشرق هم هست که ال ان کشور قطر از موقیت جزیره کشور ما استفاده بکن امثال شما ندانسته باعث میشین که این موقیت بوجود نیاد
  • Hn ghavi IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    دوستان عزیز شما لطفا بروید سوانح ساختمانی مارو ببین متوجه میشی روزی چندتا کارگر دارن نابود میشن این تازه یک بخش از اتفاقاته خداااااا
  • NL ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    نه میخواستی شما بشین..مگه اینجا حق کارگر میدن چی میزنی داداش....اینجا کجاش حق واقعی میدن
  • محمد IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    کارگر بیسواد میشناسم قطر کار میکنه، ماهی 10 هزار ریال قطری حقوقشه حساب کنین چند میشه؟!(80 میلیون ایران) میاد اینجا چند تا خدم و هشم داره ماشین مدل بالا سوار میشه هیچ کسم به حساب نمیاره.
  • امیر IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 1
    شما هم اگه عرضه داشتید میزبان جام جهانی می شدید... فقط بلدید نسخه پیچی کنید در حالیکه هیچی نیستین
  • امین IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    از کارگرای مملکت خودتون خبر دارید که با حداقل حقوق مشغول به کار هستند!!! و هر روز با خطر تعدیل شدن مواجه اند؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 14
    43سال ایران حتی میزبانی یک تورنمنت قاره آیی هم نداشته واقعا شرم آوره قطر درحد یک شهر کوچک ایران وسعتش هست میزبان جام جهانی بشه کشوری که تاصد سال قبل وجود نداشته
  • نیما IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    18 0
    پیامبر اکرم شما عرب ها اکنون با ایرانیان بر سر اسلام جنگ می کنید در آینده آنها برای اینکه شما اسلام بیاورید با شما جنگ می کنند شما را به زور به احکام اسلام امر می کنند
  • ارش IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    32 0
    اول ما شرکت نمیکنیم در جایی که روی خون بنا شده هست اونو تحریم میکنیم بعدش یمن هم باید انتقام بگیره و چند موشک به سمت اونها بفرسته وورزشگاه نابود کنه باید کشور دیگری میزبان شود مثل چین یا سنگاپور یا ایران یا عراق یا لبنان هرچند فکر کنم اگر ما بشیم همه دنیا استقبال میکنند
    • US ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 12
      حرف نزن تو خیلی خوبی؟
    • US ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      4 16
      اولا ایران با التماس از قطر خواسته که بعضی از خدمات موردنیاز این مسابقات ورزشی رو به ایران واگذار کنه مثل اسکان شرکت کنندگان در هتلهای کیش. ایجاد خط ویژه بین بوشهر و قطر از اقدامات ایران برای استفاده از منافع این فستیوال هست .درعوض .یه سری آدم کش پست فطرت مثل تو همش دنبال این هستند که کجا موشک بزنن. از دیوار سفارتخانه کدام کشور بالا برن و آدم های موفق رو اعدام کنند .تو و امثال تو باعث ننگ ایران هستین . به امید روزی که تو وامثال تو با افکار پراز لجنزار تون نابود بشین انشاءالله
    • ارش IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      46 1
      شما چیزی مگو البانی تبار امریکایی .باید نابود بشن .باید هر کشوری که با اسرائیل رابطه داره نابود و قطع رابطه کنیم.قطر باید نابود شود .وقتی اسراعیل به رسمیت بشناسد بعد ما بریم اونجا جام جهانی .این خلاف حرف و ایین ما هست .ما هیچ التماسی نکردیم .اونها التماس کردند ما گفتیم چرا چند جاسوس به اسم تماشاچی وارد کشور بشن .ما هرگز نمیزاریم بازدیدکنندگان انها وارد کشور بشن قطر امنیت ندارد و بااین وجود کشورهای جهان جرات نمیکنند که قطر میزبان باشد فیفا اعلام کرد و رسما گفت میزبان جام جهانی2022 قطر نیست و باید کشور دیگر پیدا کنیم چین میزبان مشود و ایران
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    خودرو سازهای خودمون ۲۳ هزار نفر رو هر سال می کشن اینو بگو
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    18 1
    فقط باید در این کشورها زندگی کرده باشی تا بدونی عین حقیقت ست این گزارش. من سالها در کویت و قطر و امارات زندگی کردم و زندگی این ملیت ها که به عنوان کارگر و خادم و آشپز و راننده و بیبی سیتر در این کشورها و برای این خانواده ها کار می کنند رو دیده ام. بردگی تنها اسمی ست که میشه روش گذاشت. والله اگر اغراق باشه حرفم. خیلی خیلی به این بندگان خدا ظلم و ستم میشه و هیچ فریادرسی هم ندارند.
  • حقوق ایرانی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    ایرانخودرو وسایپا توی ایام نوروز بیشتر کشته گرفتن از مردم
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 9
    دارین از حسادت میترکین.شما میزبانه جام ملت های آسیام نمیتونی بشی چ برسه جام جهانی
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 1
    شما هم بکشید بچه های زباله گرد و زنان زباله گرد دومین کشور دارای منابع نفت را سر و سامان بدید بعد برو ید سخنرانی کنید .
  • KR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    از هفت و نیم صبح تا هفت شب کار میکردم با کف حقوق و کار، تازه صاحبکار می گفت از هفت شب ببعد اگه کار کنی برات اضافه کار میزنم
  • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 1
    در پروژه پارس جنوبی هزار کارگر در زمان پروژه کشته شدن و یا آسیب شدید دیدند
  • دلواپس IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 1
    شما وقاحت را به حد اعلی رساندین! همچین از کارگرهای قطری تعریف میکنین و دایه مهربانتر از مادر شدین انگار تو مملکت ما کارگران سروری و سالاری میکنن! شما مثال اون ضرب المثل هستین که چلو صافی به افتابه میگه دوسوراخه! در ثانی اصلا شما درست میگین و قطریها کارگرهای خارجی را استثمار میکنن خوب کار نکنن مگه به زور و بردگی اوردنشان قطر و ازشان بیگاری میکشن. هر خبری را ننویسین و یکم فکر کنین که چه چیزی را نشر میدین. غربیها که این چیزها را میگن یکم بهشان میاد نه شماها که نه بر اساس لیاقت سر کارید و نشان میدید که اینکاره نیستین
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 0
      برو همان قطر که برای همین کامنت دیگر زنده از خواب بلند نشوی
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    10 1
    نه تنها در قطر بلکه در کل کشور های حاشیه خلیج فارس و عربستان وهابی وضعیت همین است مثل دوران مصر باستان از کارگران بیکاری و انها را فدای اهداف خود می کنند
  • DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    آره مثلا این پولو میدادن شماها هپلی هپو کنید بخورید بره
  • US ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    بهتر نیست بجای این دروغ پردازی ها مسببین حقوق غارت شده کارگران کارخانجات ایرانی رو افشا کنید .
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    7 0
    قطر بهشت دنیاست. درود بر رهبران قطر که بهترین امکانات رو برای ملتشون بوجود آوردند آفرین آفرین
  • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    اینکه اونجا حداقل حقوق کارگرها رعایت نمیشه بجای خود. از شما یه سوال دارم اینکه چرا یه گزارش از تعداد خودکشی و خودسوزی کارگران تو کشور خودمون چاپ‌ نمی‌کنید. خواهشا یه آمار منصفانه هم بگیرین و حتما چاپ کنید که توی همین چند سال که مسئولین بی کفایت ما میان تو رسانه‌ها و از بی‌اثر بودن تحریمها میگن چه بلایی سر کارگر هموطن ما اومده. چرا سعی میکنیم روی کاستی‌ها و بدبختی خودمون سرپوش بزاریم و نشون بدیم که بقیه بدبختن؟
  • US ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    هر کارگری که از کارکردن در قطر ناراضیه بیاد ایران تو کارخانه هپکو استخدام بشه با حقوق و مزایای بسیاااااااااااااااااااااااااااااااااااااررررررررررررر عالی
  • ناصر آبودانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    میگم کوکا،تو که خونه ات از شیشه است چرا خونهْ مردمو با سنگ میزنی...نه وضع کارگر ایرانی تو کشورش ماشالله هستش؟فعلا برا کارگر هندی،پاکستانی نمیخواد دلسوزی کنی انتل...
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    این قطر همون کشوری نیست ک بخاطر سیاست های غیر عادلانه و غیر شفاف از سوی پنج کشور عربی ک از خود قوم و عرق و برادارن خودش بودن سه سال مورد تحریم و مجازات قرار گرفت ؟!
  • GB ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    بهتر باغچه خودمون را بیل بزنیم
  • احمدی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    من حاضرم برم قطر کارگری و کارگر مظلوم قطر باشم تا تو ایران از غم و اندوه گرانی و بد بختی خودم و دیگران دق مرگ بشم.... مطمئن باشید به اندازه معلم ها و کارگر ها و پرستاران و .... ایرانی به کارگران قطری ظلم نمیشه و یک دهم کشتشدگان را رانندگی تعطیلات نوروزی ایران ازکارگران قطری کشته و زخمی نمیشن
  • A IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    اقایون جای دوری نمیخواد برید همین ایران خودمون من ی کارگرم که مثل من هزاران نفر دیگه هستند که دچار استثمار شدن و با پیمانکار جماعت کار میکنند لطفا کاسه داع تر از اش نشید راست میگید ماهارو دریابی
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    الان منبع این اطلاعات کجاست؟؟
  • کیوان IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    چقدر بدبخت شدیم به قطر التماس میکنیم بهمون گردشگر بده
  • کیوان IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    کارگرهای ما دارن از گرسنه گی میمیرن یه قطر ایراد میگیرن
  • باقر IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    موقعی که قطر میزبان جام جهانی فوتبال بود زنان و دختران ایرانی حق وردی به ایستادیوم نداشتند ... حرف حساب جواب ندارد
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    درود بر قطر مرگ بر حسودان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس