کد خبر 1362519
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «[در برجام] کسی که بدعهدی کرده است طرف مقابل است. الان هم در این بدعهدی گیر افتاده‌اند و اتفاقاً آنها به بن‌بست رسیده‌اند ما به بن‌بست نرسیده‌ایم.» 

 اشاره رهبر انقلاب به نقض‌های مکرر برجام توسط دولت‌های مستقر در واشنگتن است که اوج آن در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده دستور نقض صریح توافق هسته‌ای را صادر کرد. پس از این اقدام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دیگر ایالات متحده را به عنوان یک کشور مشارکت کننده در برجام نمی‌داند که این موضع اصولی تا به امروز نیز ادامه داشته است.

 خروج آمریکا از برجام با هدف اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران با هدف تسلیم و تحمیل خواسته‌های خود بوده است. علی‌رغم بسیج همه‌جانبه، کارزار فشار حداکثری نتوانست خدشه‌ای در اراده منسجم ایران برای پیگیری حقوق مسلم خود ایجاد کند. 

 از طرفی دیگر پاسخ ایران به نقض عهد ایالات متحده و بازگرداندن ظرفیت هسته‌ای کشور، بسیاری از نخبگان ایالات متحده را به این جمع‌بندی رساند که تصمیم به نقض عهد در رابطه با برجام یک تصمیم اشتباه بوده و نتایج معکوسی به بار آورده است. یکی از دلایل بازگشت سریع دولت بایدن به میز مذاکره جبران خسارت ناشی از این تصمیم اشتباه بوده است.

 اما این بار هم تصور اشتباه آمریکایی‌ها از موقعیت و شرایط ایران موجب قرارگیری آنها در یک بن‌بست تمام عیار شد. دولت بایدن که تصور می‌کرد ایران حاضر به احیای توافق به هر قیمتی است، تلاش کرده است تا توافقی به مراتب ضعیف تر از برجام را عملیاتی کند.

 اکنون و در شرایط فعلی دولت ایالات متحده خود را در برابر دو گزینه می‌بیند که هیچ کدام برایش خوشایند نبوده و یک بن‌بست خودساخته است: اول پذیرش شروط ایران و احیای توافق هسته‌ای، و دوم؛ توقف مذاکرات و ادامه مسیر اشتباهی که در زمان ترامپ طی شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 22
    بازی 20 ساله!!
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 1
    باید برید سمت نود درصد وگرنه تحریم برنمیدارند
    • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      1 5
      کره شمالی بمب اتمی ساخت! روسیه بمب اتمی دارد و عضو دایم شورای امنیت است و حق رای دارد!! توهمممممممممممم بسه برادر!!!!
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      1 0
      علی آقا میگم تو صف ویزای آمریکایی یا گرین کارت؟ راستشو بگو!!!
    • علی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      بهتر است به جای اتهام زنی ،کمی واقع بین بود در بخش از تحقیقات پایان نامه بخشی است بنام تاریخچه! بهتر است وقتی حرفی می زنیم تمام وقایع را بسنجیم که به عبرت دیگران نشویم بیش از این!
    • تبریزی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      1 0
      همه چیز را بمب اتم نبینید، بیشتر از همه تولید علم توسط ایران آنهم در شرایطی که بدون کمک غرب و با درگیری تمام و تحت سخت ترین تحریم‌های کمر شکن به آن دست یافته. جنگ غرب با ایران علم و دستیابی به علوم هست
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    عمرا آمریکا راه بده ....امیدی به برجام نیست به خود اکتفا کنیم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    اگر جو بایدن قصد برداشتن تحریمها را داشت تا به حال انرا عملی کرده بود تصمیم نظام حاکم بر امریکا همین خروج از برجام و انجام ندادن تعهدات آمریکا و پایبند نگه داشتن ایران به برجام است. او همین بازی را ادامه میدهد. به موازات این گفتگوهای بی حاصل توطئه هایش را هم توسط ایادیش عملی میکند نظیر همین حمله جنایتکارانه به طلاب و ماجرای حمله به سفارت ایران در افغانستان.
  • برات عباسی قرایی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    غربیها باحیله میخواهند علم راازایران بگیرندنبایدبه انهاوخیانت کاران داخلی نادان اعتماد کردانهامیدانندمادنبال بمب نیستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس