قانونگذاران آمریکایی بایدن را برای سختگیری ضد عربستان تحت فشار قرار می‌دهند

گروهی از قانونگذاران ارشد آمریکایی رئیس‌جمهور این کشور را برای اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه عربستان سعودی تحت فشار قرار می‌دهند.

به گزارش مشرق،   سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ۲۰ قانونگذار دموکرات دیگر قصد دارند «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه عربستان سعودی تحت فشار قرار دهند.

در نامه‌ای که به رویت روزنامه وال‌استریت‌ژورنال رسیده قانونگذاران آمریکایی به امتناع عربستان سعودی از همکاری با آمریکا در موضوع حمله روسیه به اوکراین و نقض حقوق بشر توسط ریاض اشاره کرده‌اند.

قانونگذاران دموکرات آمریکایی در این نامه شدیدترین انتقاد را بابت مدیریت روابط واشنگتن با عربستان سعودی  روانه دولت بایدن کرده‌اند.

بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی، عربستان سعودی را به عنوان «دولت مطرود»   توصیف کرده و وعده داده بود که ریاض را به دلیل نقض حقوق بشر تحت پیگیرد قرار دهد. با وجود این، بایدن هنوز گامی در این راستا برنداشته است.

این نامه در شرایطی قرار است برای «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شود که روابط میان واشنگتن و ریاض به دلیل امتناع عربستان سعودی از همکاری با اوکراین در ماجرای جنگ اوکراین دچار تنش شده است.

قانونگذاران آمریکایی یادآوری کرده‌اند که عربستان سعودی درخواست آمریکا را برای تولید بیشتر نفت و کاستن از قیمت سوخت در آمریکا در نتیجه جنگ اوکراین رد کرده است. به گفته این نماینده‌ها، ریاض همچنین وارد گفت‌وگوهایی با چین برای انجام بخشی از معاملات نفت با ارز یوان شده است.

یکی دیگر از نگرانی‌های قانونگذاران دموکرات آمریکایی این است که وزیر خارجه عربستان سعودی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و بر روابط مثبت ریاض با مسکو تأکید کرده است.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از اظهارنظر در خصوص گزارش وال‌استریت‌ژورنال درباره این نامه خودداری کرده است. وزارت خارجه آمریکا هم به درخواست این روزنامه پاسخ نداده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این نامه به امضای ۳۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا رسیده که همگی دموکرات هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس