نامه هیات رئیسه کمیسیون مشترک درباره طرح صیانت به قالیباف

نماینده مردم تهران در مجلس از ارائه نظرات شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت به مجلس خبر داد و از طرف دیگر مسدود شدن فضای مجازی با وجود کسب و کار ۹ میلیون نفر را نیز غیرمعقول دانست.

به گزارش مشرق، زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با ادامه بررسی‌های طرح صیانت و توجه مجلس به نگرانی‌های جامعه گفت: پیشنهاد اول من این است که به جای طرح صیانت، از عنوان طرح نظام تنظیم مقررات کاربران مجازی استفاده شود چرا که در شرایط فعلی این نام برای طرح مطرح است.

بیشتر بخوانید:

ارجاع نشدن طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی

الهیان تصریح کرد: در جلسات اخیر در مجلس مباحث مربوط به طرح مذکور مطرح شد و نمایندگان نقطه نظرات خود را ارائه دادند اما آنچه مسلم است این است که با توجه به این طرح قرار نیست روند فعلی دسترسی به اینترنت یا پلتفرم‌ها، مسدود یا محدود شود.

دسترسی مردم به پلتفرم‌ها تغییری نخواهد کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا دسترسی به پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهایی که این روزها میان مردم رایج است تغییری خواهد داشت؟ عنوان کرد: تغییری در روند دسترسی مردم به این پلتفرم‌ها نخواهیم داشت. متاسفانه شاهد هستیم که شایعات به دور از واقعیت در این باره به طور کذب در جامعه القا می‌شود.

وی بیان کرد: نکته مهم این است که در جامعه حدود یک میلیون و هشتصد هزار شغل در فضای مجازی داریم که تقریباً ۹ میلیون نفر از محل این مشاغل، کسب و کار می‌کنند و درآمد دارند. بخشی از اقتصاد کشور در شرایط فعلی بر پایه فضای مجازی است بنابراین غیرمعقول است که این فضا مسدود شود.

الهیان تاکید کرد: آنچه در این طرح مدنظر است این است که فضای مجازی قاعده‌منده شود. متاسفانه سوءاستفاده گران و کلاهبرداران زیادی این روزها به اطلاعات و دارایی‌های آحاد مردم دست‌اندازی می‌کنند و خانواده‌های بسیاری از اقدامات آنها متضرر شده‌اند، اما از آنجا که قانون دقیق و روشنی در این باره وجود ندارد پیگیری این پرونده‌ها نیز چندان مقدور و میسر نیست.

فضای مجازی برای مقابله با کلاهبرداران باید قاعده‌مند شود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه داده‌های کسب و کارها و مشاغل در فضای مجازی در معرض خطر هستند، گفت: باید مراکز داده‌ای برای قاعده‌مند کردن این فضا در نظر بگیریم تا از اطلاعات ملی که مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی است حفاظت شود.

وی با اشاره به اینکه طرح یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌های ملی که اخیراً در مجلس با رأی قاطع نمایندگان تصویب شد بخشی از این کار را راحت می‌کند، اظهار کرد: با این وجود نیاز است که هرچه سریع‌تر قانونی را در مجلس مصوب کنیم که بتواند از سوءاستفاده‌ها و کلاهبرادری‌های فعلی جلوگیری کند تا مردم بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند و از طرف دیگر قانون‌مندی و قاعده لازم را ایجاد کند.

الهیان با تاکید بر اینکه امروزه سرعت تحولات در حوزه فضای مجازی و عرصه دیجیتال بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: اگر هرچه سریع‌تر قانون و قاعده‌ای برای این فضا وضع نکنیم در آینده به شدت دچار چالش خواهیم شد. شورای عالی فضای مجازی نظرات خود را به کمیسیون فضای مجازی مجلس ارسال کرده است و این نظرات اعمال شده‌اند. این کمیسیون همچنین نظرات وزارت ارتباطات را نیز مدنظر قرار داده است.

مردم از جزئیات روند بررسی طرح مطلع خواهد شد

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کمیسیون فضای مجازی و وزارت ارتباطات هر دو با این طرح موافق هستند. همچنین در کمیسیون ویژه از فعالان کسب و کار دیجیتال و انجمن آنها دعوت به عمل آمد و نظرات آنها نیز شنیده شد. مسیر نظرخواهی و بررسی‌ها تا تصویب این طرح ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس برای آگاهی جامعه چه رویکردی اتخاذ کرده است؟ گفت: هر اقدامی که از این به بعد در مجلس درباره طرح مذکور صورت بگیرد باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد. اکثر این ۴۵ جلسه‌ای که کمیسیون ویژه فضای مجازی برگزار کرد به صورت آنلاین نیز منتشر شد و همه مردم می‌توانستند در جریان محتوای مذاکرات و بحث‌هایی که در این باره انجام شده قرار بگیرند. از این به بعد نیز همین روند ادامه خواهد داشت و جلسات کمیسیون می‌تواند با پوشش رسانه‌ای همراه باشد یا حتی از صدا و سیما پخش شود تا جامعه از جزئیات این موضوع آگاه و مطلع باشند.

الهیان خاطرنشان کرد: نیاز است اطلاع‌رسانی دقیق به مردم صورت بگیرد؛ در غیر این صورت عده‌ای که با قانونمند شدن فضای مجازی مخالفت دارند می‌کوشند دروغ‌هایی را در این باره علیه مجلس و تصمیمات اتخاذ شده به مردم القا کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    قطعا کسب درامد مردم و رفتن پول به جیب اونها برای دولت گران اومده میخاد این پول بجای جیب مردم از مجاری دولتی وارد بشه
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 4
    هر چه سریعتر تصویب بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس