کد خبر 1365771
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کنکور نمایه

کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از هشتم تا یازدهم تیرماه بنابر شرایط مصوب و با انجام تغییراتی برگزار می‌شود، کارشناسان بر این عقیده‌اند که کنکوری‌ها فقط از تغییرات اطلاع داشته باشند و خود را درگیر حاشیه نکنند.

به گزارش مشرق، هر ساله تعداد زیادی از جوانان و خانواده‌هایشان درگیر کنکور می‌شوند به شکلی که نه تنها اخبار مربوط به زمان‌بندی و انواع تغییرات کنکور را دنبال می‌کنند بلکه با حواشی رسانه‌ای نیز روبه رو هستند و این مسأله ذهن داوطلبان را از تمرکز دور می‌کند بنابراین کارشناسان آموزشی به داوطلبان کنکور توصیه می‌کنند فقط اخبار واقعی و قطعی مربوط به خودشان را دنبال کنند و از پیگیری حواشی دور باشند.

کنکور ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟

* فرصت دیگری برای ثبت‌نام جاماندگان نداریم

اینکه برخی داوطلبان کنکور به هر دلیلی از ثبت‌نام جا مانده‌اند و حالا می‌شنوند که دیگر فرصتی برای ثبت‌نام نیست قطعا ناراحت کننده است، اما واقعیت این است که عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش گفت: سازمان سنجش تمام اطلاعات داوطلبان را به بایگانی سیستم‌ها منتقل کرده و دیگر مهلتی برای ثبت‌نام و ارائه اطلاعات جدید وجود ندارد.

بنابراین بهتر است داوطلبان جامانده از کنکور ۱۴۰۱ نیز این واقعیت را پذیرفته و بدون درگیری با حواشی خود را برای کنکور سال آینده آماده کنند.

* آمار کنکور ۱۴۰۱

در زمان اعلام شده برای ثبت‌نام کنکور در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر برای رقابت در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی ثبت نام کردند که  آمار ثبت نام در کنکور نسبت به سال گذشته رشدی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد و از این تعداد بیشترین آمار مربوط به علوم تجربی‌ها با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر یعنی ۳۸.۶ درصد مجموع داوطلبان است.

بیشترین افزایش داوطلبان نیز نسبت به سال‌های گذشته در گروه علوم انسانی بوده است،

آمار جنسیتی نیز نشان می‌دهد که در کنکور ۱۴۰۱ هم همچنان تعداد زنان بیشتر از مردان است، ۶۱ درصد داوطلبان کنکور امسال زن و ۳۹ درصد مرد هستند.

* تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته

هرساله نحوه پذیرش دانشجویان در کنکور با تغییراتی مواجه می‌شود اما امسال به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بیشتر تغییرات شکلی را شاهد هستیم که لازم است داوطلبان کنکور از این تغییرات مطلع باشند تا در زمان برگزاری آزمون زمان‌شان برای آشنایی با نحوه پاسخگویی به سوالات از دست نرود.

اول اینکه به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، سوالات کنکور بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ طراحی می‌شود و ضرایب دروس تخصصی هم بر همین اساس اعلام شده است.

کنکور ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟

تغییرات دفترچه سوالات و پاسخنامه‌ها

اما امسال در نوع دفترچه سوالات، شاهد تغییراتی هستیم به این شکل که برای پنج گروه آزمایشی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای هر دفترچه یک پاسخنامه در نظر گرفته شده و به این ترتیب به جای ۵ پاسخنامه ۱۴ پاسخنامه به داوطلبان داده می‌شود، هر دفترچه سوال و هر پاسخنامه در یک لفاف با عکس داوطلب قرار می‌گیرد.

شکل پاسخنامه‌ها در کنکور ۱۴۰۱ به صورتی تغییر یافته که داوطلبان دچار اشتباه در پاسخگویی نشوند و سپاسخ سوال دیگر را در مقابل سوال دیگری علامت نزنند، پاسخنامه‌ها برای هر درس متفاوت بوده و ستون مربوط به هر درس با فاصله مناسب مشخص شده است.

عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: برای گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم ریاضی و علوم تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و دو پاسخنامه برای دروس اختصاصی و  برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان نیز دو دفترچه و دو پاسخنامه ایجاد شده، اما برای گروه علوم تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه اضافه برای درس بهیاری درنظر گرفته شده است.

تغییر در نحوه پذیرش داوطلبان

نحوه پذیرش نیز بر این اساس تغییر می‌کند که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امسال تأثیر معدل ۴۰ درصدی است. اما این تاثیر برای همه داوطلبان اعمال نمی‌شود.

آنچه در دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ آمده به این ترتیب است که آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد در نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) اخذ کرده و یا می‌کنند و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده یا می‌شود، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم -سال سوم دوره دوم متوسطه نظام جدید ۶-۳-۳) به میزان حداکثر ۴۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

 آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد در نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

کنکور ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟

متقاضیان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۱۳۹۱ - ۱۳۹۰ و به بعد از آن دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (پایه دوزادهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۱۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

بجز این سه دسته سایر دیپلمه‌ها نیز مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

تغییر در فرایند انتخاب رشته

تغییر دیگر این است که قرار است فرآیند انتخاب رشته هوشمندتر باشد تا داوطلبان مجاز راحت‌تر و با آرامش بیشتری انتخاب رشته خود را انجام دهند.

داوطلبان کنکور در جریان باشند که امسال تغییری در سهمیه‌های کنکور نداریم و تغییراتی که درباره سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد.

همچنین تاثیر ۶۰ درصد قطعی معدل نیز مربوط به کنکور امسال نیست.

دستورالعمل اجرایی افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه شده است و شورای گسترش وزارت بهداشت این ظرفیت را در پورتال سنجش بارگذاری می‌کند تا داوطلبان در زمان انتخاب رشته بتوانند از آن استفاده کنند.

این ظرفیت حدود ۱۶۰۰ نفر است که در دانشگاه های علوم پزشکی با استفاده از سهمیه مناطق محروم و تعهد خدمت در مناطقی که پزشک کمتری دارد اعمال می‌شود.

کنکور ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟

* داطلبان نگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباشند

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین گفته است: امسال هم پروتکل‌های بهداشتی همانند گذشته براساس مصوبه ستاد ملی مقابله به کرونا رعایت و فاصله یک متر برای داوطلبان در نظر گرفته می‌شود، اقلام بهداشتی موردنیاز داوطلبان نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد بنابراین داوطلبان از این نظر نیز نگران نباشند.

نتیجه نهایی آزمون نیز در شهریورماه اعلام می‌شود.

کارشناسان آموزشی بر این عقیده‌اند که داوطلبان کنکور خود را درگیر حواشی رسانه‌ای نکنند و فقط به مرور درس‌ها و حفظ آرامش خود اندیشیده و فقط از اخبار و اطلاعات واقعی مطلع شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    ایران بیشتر از چین دانشگاه داره بعد کنکور میزاره بماند که این وسط کلی ناحق میشه و کسانی مثل من که در مناطق کم برخوردارند زیر پای بچه تهرانی ها خرد میشن و فرست کمتری برای پذیرش دارن از طرفی پسرها به محض کنکور در صورت عدم قبولی باید برن سربازی درحالی دختران میتونن هر سال بیان امتحان بدن
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 0
      چه تبعیضی هست بین تهرانی و شهرستانی. اتفاقا شانس شهرستانی ها برای قبول شدن بیشتره.کاش من شهرستانی بودم.هزینه ها و مسافت کمتره
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    اجرای ۲۰۳۰ از کنکور ۱۴۰۲ اقای رئیسی حواستان کجاست؟؟؟؟؟
  • DE ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    کنکور ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟اول دایم در رسانه ها بحث میکنند بعد یه تعدادی مینشینن سئوالات کنکور را آماده میکنن ولی چاپ نمیکنند بعد حدث میزنند چنتا کنکوری دارند براشون در سراسر ایران جا رزرو میکنند اعلام میکنند ثبت نام کنید بعد تعداد شرکت کننده مشخص میشه به اندازه 1+5 ورقه کنکور چاپ میکنند ببخشید به اندزاه کنکوریها + 1 درصد برگه چاپ میکنند .
  • مجید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    مثل همیشه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس