اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۵ مورد از اولین های جالب در صنعت سینما و دنیای فیلمسازی آشنا کنیم.

به گزارش مشرق، سینمای امروز راه درازی را از زمان آغاز به کار خود آمده است. در نتیجه نوآوری های خارق العاده ای در طول سال ها در صنعت سینما رخ داده که خود چیزی کم از یک تاریخچه دراز نیست. از بخت خوش ما، این نوآوری ها به موضوعات عادی در فیلم هایی تبدیل شده اند که اکنون برای ما بسیار عزیز و مهم هستند. به منظور جشن گرفتن تمام چیزهایی که فیلم ها به ما هدیه داده اند، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۵ مورد از اولین های جالب در صنعت سینما و دنیای فیلمسازی آشنا کنیم.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱- اولین فیلمی که ساخته شد: Roundhay Garden Scene در سال ۱۸۸۸ میلادی

برادران لومیر و توماس ادیسون اغلب به عنوان پیشگامان صنعت سینما و فیلمسازی در نظر گرفته می شوند. اما مدت های قبل از اینکه این سه نفر به خاطر شروع صنعت سینما به رسمیت شناخته شوند، یک مخترع فرانسوی موفق به ضبط اولین فیلم تاریخ شد. در ۱۴ اکتبر ۱۸۸۸، لویی لو پرنس فیلمی از خانواده اش در باغچه خانه ای در لیدز، انگلیس گرفت. این فیلم که اکنون Roundhay Garden Scene نام دارد و در آن آدولف پسر لویی و پدر و مادر زن او سارا و ژوزف ویتلی و زنی به نام آنی هارتلی حضور دارد و از دوستان لویی و همسرش است، اولین فیلم تاریخ سینما به شمار می آید.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲- اولین فیلمی که در آمریکا ساخته شد: Monkeyshines در سال ۱۸۹۰-۱۸۸۹ میلادی

Monkeyshines یک سری فیلم های آزمایشی است که گروه توماس ادیسون به عنوان آزمایش هایی روی اولین نسخه های کینتوسکوپ (Kinetoscope) ساخته بودند. اولین فیلم این مجموعه توسط ویلیام کی دیکسون و ویلیام هیز فیلمبرداری شده بود اما اختلافات بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد که آیا این فیلم با بازی فرد اوت در سال ۱۸۸۹ ساخته شده یا در سال ۱۸۹۰ با حضور جوزپه ساکو آلبانیز. امروزه این فیلم ها به عنوان اولین فیلم هایی که در آمریکا ساخته شده اند در نظر گرفته می شوند. متاسفانه سومین فیلم این مجموعه نیز گم شده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۳- اولین استودیو فیلمسازی آمریکا: Black Maria Studio

در اوایل دهه ۱۸۹۰ میلادی، توماس ادیسون یک استودیو فیلمسازی در وست اورینج، نیوجرسی تاسیس کرده و به خاطر شباهتش به ایستگاه های پلیس آن زمان، آن را Black Maria Studio نامید. این استودیو اولین استودیو فیلمسازی ایالات متحده و شاید کل جهان باشد. این استودیو دارای سقفی بود که می شد آن را کنار زده و از نور خورشید برای روشنایی فیلم استفاده کرد و زیر آن نیز اهرمی قابل تنظیم بود که با توجه به زاویه خورشید، می توانستید موقعیت آن را تغییر داده و با زاویه تابش خورشید تنظیم کرد.

۴- اولین فیلم تجاری در سال ۱۸۵۹ در سینماها نمایش داده شد: فیلمی کوتاه که توسط برادران لومیر ساخته شده بود

در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ میلادی، لویی و آگوست لومیر اولین نمایش فیلم تجاری جهان را به خود اختصاص داده و فیلم کوتاهشان را در گراند کافه، پاریس به نمایش گذاشتند. این فیلم متشکل از یک سری صحنه های کوتاه از زندگی روزمره فرانسوی ها بوده و برای تماشای آن از سینماروها مقداری پول ورودی گرفته شد. این فیلم در واقع از ده فیلم کوتاه تشکیل شده بود، از جمله فیلمی که خروج کارگران از کارخانه برادران لومیر را نشان می داد. گمان بر این است که کارگردانی این فیلم بر عهده لویی لومیر بوده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۵- اولین سالن سینما: Vitascope Hall  که در سال ۱۸۹۵ گشایش یافت

در اکتبر ۱۸۹۶، برادران میشل و مو مارک در ساختمان الیکات اسکور در بوفالو، نیویورک اولین سالن سینما را افتتاح کردند، سینمایی که در ساخت آن از کارخانه توماس ادیسون الهام گرفته شده بود. امروزه گمان بر این است که این سالن اولین یا دستکم یکی از اولین سینماهایی بوده که در ایالات متحده برای نمایش فیلم ساخته شده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۶- اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما: The House of the Devil در سال ۱۸۹۶ میلادی

در سال ۱۸۹۶ میلادی، یک فیلمساز فرانسوی به نام ژرژ ملیس اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما را ساخت که Le Manoir du diable به معنای خانه شیطان نام داشت. از آنجایی که این فیلم عناصر شناخته شده ژانر وحشت را در خود دارد، مانند صحنه ای که در آن یک خفاش به انسان تبدیل می شود، این فیلم در دسته ژانر وحشت دسته بندی شده است. البته می توان این فیلم را یک کمدی نیز دانست زیرا قصد تولید آن ایجاد هیجان و سرگرم کردن مخاطب بود. از بازیگران این فیلم می توان به جیهان دو آلسی و جولز-یوجین لگریس اشاره کرد.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۷- اولین فیلم رنگی تاریخ سینما: فیلمی ساخته ادوارد ترنر که در سال ۰۲-۱۹۰۱ ساخته شد

ادوارد ترنر یک عکاس و مخترع جوان بریتانیایی بود که گفته می شود اولین فیلم رنگی تاریخ سینما را در سال ۰۲-۱۹۰۱ ضبط کرده است. این فیلم حاوی سکانس هایی از یک ماهی در سطل، فرزندان ترنر، یک طوطی، سکانسی از ساحل شهر برایتون، رژه سربازان در هاید پارک و ترافیک در منطقه نایتز بریج لندن است. اکنون محققان بر این باورند که فیلم ترنر قبل از سینماکالر بوده است که از نگاه بسیاری اولین تکنیک ساخت فیلم های رنگی انگاشته می شود.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۸- اولین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینما: A Trip to the Moon در سال ۱۹۰۲ میلادی

فیلم Le Voyage dans la Lune (A Trip to the Moon) ساخته ژرژ ملیس که در سال ۱۹۰۲ منتشر شد، اغلب به عنوان اولین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینما در نظر گرفته می شود. این فیلم به خاطر استفاده از جلوه های ویژه بی سابقه برای نشان دادن سفر به ماه و بازگشت از آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از محققان این فیلم را تحت تاثیر آثار ادبی مانند از زمین تا ماه نوشته ژول ورن و اولین انسان ها در ماه نوشته اچ جی ولز دانسته اند. گفته می شود که خود ملیس نیز در کنار بلوت برنان، فرانسوا لالمنت و هنری دلانوی در این فیلم بازی کرده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۹- اولین فیلم واقعی در مورد کشتی تایتانیک: Saved from the Titanic در سال ۱۹۱۲ میلادی

فیلم بلاک باستر تایتانیک ساخته جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ یکی از تحسین شده ترین فیلم های تاریخ سینماست اما اولین فیلمی نیست که در مورد غرق شدن کشتی آر ام اس تایتانیک ساخته شده است. اولین فیلم تاریخ سینما در مورد این تراژدی فیلمی به نام Saved from the Titanic بود که در سال ۱۹۱۲ منتشر شد. در این فیلم دروتی گیبسون حضور داشت که خود از بازماندگان واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک بود، فیلمی که یک ماه پس از برخورد تایتانیک با کوه یخی منتشر شد. از دیگر بازیگران این فیلم باید به الک بی فرانسیس، جولیا استوارت و جان جی آدولفی اشاره کرد و کارگردانی آن را نیز اتین آرنود بر عهده داشت.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۰- اولین دنباله بر یک فیلم در تاریخ سینما: The Fall of a Nation در سال ۱۹۱۶ میلادی

در سال ۱۹۱۵، دی دبلیو گریفیث فیلم مشهور خود به نام The Birth of a Nation را منتشر کرد. یک سال بعد، توماس دیکسون جونیور فیلمی دیگری ساخت که دنباله ای بر فیلم گریفیث بود. این فیلم که The Fall of a Nation نام داشت اولین فیلمی است که به عنوان یک دنباله ساخته شده است. از بازیگران این دنباله می توان به لورین هالینگ و پرسی استندینگ اشاره کرد اما برخلاف فیلم اورجینل، نتوانست توجه مخاطبان آمریکایی را به خود جلب کرده و نسخه ای از آن باقی نمانده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۱- اولین فیلم انیمیشن تاریخ سینما: El Apóstol در سال ۱۹۱۷ میلادی

فیلم El Apóstol به معنای فرستاده در سال ۱۹۱۷ منتشر شد، فیلمی که توسط کویرینو کریستیانی ساخته شده و یک فیلم آرژانتینی بود که اولین فیلم انیمیشن تاریخ سینما به شمار می آید. بر اساس روایت های تاریخ نگاران سینمایی، این فیلم بسیار پیش تر از اولین فیلم انیمیشن دیزنی ساخته شده است. فیلم El Apóstol  بیش از ۷۰ دقیقه طول داشت و از ۵۸,۰۰۰ فریم تشکیل شده بود که ساخت آن حدود ۱۲ ماه به طول انجامید. شوربختانه در سال ۱۹۲۶ بود که این فیلم در یک آتش سوزی از بین رفت.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۲-اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینما: The Power of Love در سال ۱۹۲۲ میلادی

اگر چه فیلم های سه بعدی یک اختراع بسیار مدرن به نظر می رسد، نزدیک به یکصد سال از ابداع آن می گذرد. در سال ۱۹۲۲، اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینما به نام The Power of Love و به کارگردانی هری کی فایرال و نت جی دوریچ در سالن سینمای هتل امباسدور در لس آنجلس به نمایش گذاشته شد. این فیلم همچنین اولین نمونه از پایان بندی های متفاوت بود و سینماروها می توانستند بین یک پایان خوش و یک پایان تلخ از طریق نگاه کردن به لنزهای قرمز یا لنزهای سبز عینک های سه بعدی شان یکی را انتخاب کنند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۳- اولین فیلم صدادار تاریخ سینما: Don Juan در سال ۱۹۲۶ میلادی

در سال ۱۹۲۶ میلادی، تکنولوژی ویتافون یک تکنولوژی پیشگام بود که به فیلم ها امکان می داد صدا نیز داشته باشند. اولین فیلم بلندی که با این تکنولوژی منتشر شد فیلم Don Juan در سال ۱۹۲۶ بود که آلن کراسلند آن را ساخته و به اولین فیلم صدادار تاریخ سینما تبدیل شد. اما علیرغم داشتن موسیقی متن و افکت های صوتی، هیچ دیالوگی در این فیلم وجود نداشته و به همین خاطر در دسته فیلم های صامت قرار گرفته است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۴- اولین فیلم صدا دار دارای دیالوگ تاریخ سینما: فیلم The Jazz Singer در سال ۱۹۲۷ میلادی

زمانی که اولین فیلم صدادار و همراه با دیالوگ منتشر شد، سینماروها به تماشای فیلم هایی با موسیقی متن و افکت های صوتی عادت کرده بودند. با این وجود، در سال ۱۹۲۷ فیلم The Jazz Singer به اولین فیلم طولانی دارای دیالوگ و صدا تبدیل شد. معرفی این فیلم آغازی بر پایان سینمای صامت بود. این فیلم توسط آلن کراسلند کارگردانی شده و ال جولسون، می مک آووی، وارنر اولاند و یوسل روزنبلت در آن ایفای نقش می کردند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۵- اولین فیلم دارای جیغ در تاریخ سینما: Distant Drums در سال ۱۹۵۱ میلادی

جیغ ویلهلم (Wilhelm Scream) که به فریادهای یک مرد در اثر درد اطلاق می شد، یکی از اولین صداگذاری های ترسناک تاریخ سینماست. اولین فیلمی که چنین صدایی در خود داشت فیلم Distant Drums به کارگردانی رائول والش بود که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. این فیلم با بازی بازیگرانی مانند گری کوپر، ریچارد وب، ماری آلدون، آرتور هانیکات و کارل هارباو ساخته شد. از زمان انتشار این فیلم، افکت صوتی جیغ ویلهلم در فیلم های بسیاری مانند فرانچایز جنگ ستارگان، ایندیانا جونز و سفینه گمشده و بسیاری فیلم های دیگر به کار گرفته شده است.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۶- اولین فیلم بلاک باستر تابستانی تاریخ سینما: Jaws در سال ۱۹۷۵ میلادی

پیش از آنکه فیلم Jaws ساخته استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۷۵ میلادی سینما را برای همیشه تغییر دهد، فصل تابستان فصلی ناموفق و ناخوشایند برای فیلم ها بود. اما Jaws به چنان موفقیت تجاری بزرگی تبدیل شد که عبارت «بلاک باستر تابستانی» را خلق کرد. این فیلم به هیچ عنوان قرار نبود در فصل تابستان منتشر شود اما تاخیرهای فراوان در ساخت باعث شد اکران این فیلم در فصل تابستان رخ دهد. از بازیگران این فیلم می توان به روی شریدر، رابرت شاو، ریچارد دریفوس، لورین گری و موری همیلتون اشاره کرد.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۷- اولین فیلمی که با رده بندی PG-۱۳ منتشر شد: فیلم Red Dawn در سال ۱۹۸۴ میلادی

رده بندی PG-۱۳ یکی از شناخته شده ترین رده بندی های سینمایی است که امروزه نیز استفاده می شود و به معنای هشدار جدی به والدین برای محتوای خشونت آمیز یا جنسی یک فیلم است و برای کودکان زیر ۱۳ سال تماشای آن مناسب نخواهد بود. اما تا دهه ۱۹۸۰، این رده بندی وجود نداشت. دو فیلم Gremlins (۱۹۸۴) و Indian Jones and the Temple of Doom (۱۹۸۴) چنان بحث برانگیز بودند که به خلق رده بندی مذکور منجر شدند. سپس در آگوست ۱۹۸۴ فیلم Red Dawn با بازی پاتریک سوایزی و به کارگردانی جان میلیوس منتشر شد که اولین فیلم با این رده بندی تازه بود.

۱۸- اولین فیلم انیمیشن تمام کامپیوتری تاریخ سینما: Toy Story در سال ۱۹۹۵ میلادی

فیلم Toy Story یک انیمیشن کامپیوتری است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد که به دلایل زیادی قابل توجه است. یکی از این دلایل این است که Toy Story اولین انیمیشن بلند پیکسار است و همچنین اولین انیمیشنی است که به طور کامل با تکنیک های کامپیوتری ساخته شده باشد. این فیلم که توسط جان لزتر کارگردانی شده بود با صداپیشگی تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلز، جیم وارنی، والاس شاون و جان رتزنبرگر منتشر شد.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۱۹- اولین فیلمی که روی دی وی دی در سال ۱۹۹۷ منتشر شد: Twister (۱۹۹۶) و Mars Attacks! (۱۹۹۶)

در دهه ۱۹۹۰، دی وی دی به عنوان یک تکنولوژی بسیار پیشرفته در نظر گرفته می شد که جانشین تکنولوژی قدیمی وی سی آر شده بود. سپس در سال ۱۹۹۷ بود که دو فیلم Twister (۱۹۹۶) و  Mars Attacks! (۱۹۹۶) به اولین فیلم هایی تبدیل شدند که روی دی وی دی منتشر می شدند. فیلم Twister توسط جان دی بونت ساخته شده و بازیگران برجسته ای مانند هلن هانت، بیل پکستتون، جیمی گرتز و کری الوز را در خود می دید که یک فیلم حماسی در مورد فاجعه ای طبیعی بود و موفقیت تجاری قابل توجهی از آب درآمد. فیلم Mars Attacks! نیز یک فیلم علمی تخیلی با تم موجودات فضایی بود که تیم برتون آن را ساخته و جک نیکلسون، گلن کلوز، پم گریر، آنت بنینگ، پیرس برازنان و دنی دویتو از بازیگران آن بودند.

۲۰- اولین اسکار برای بهترین فیلم انیمیشنی تاریخ سینما: Shrek در سال ۲۰۰۱ میلادی

Shrek یک فیمل کمدی انیمیشنی است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شده و در سال ۲۰۰۲ اسکار بهترین فیلم انیمیشن سال را بدست آورد که اولین جایزه این دسته در طول تاریخ سینما به شمار می رفت. در سال ۲۰۲۰، همین انیمیشن به اولین محصول استودیو دریم وورکس و انیمیشنی غیر از دیزنی تبدیل شد که به فهرست فیلم های ملی ایالات متحده افزوده شد. کارگردانی این فیلم را اندرو آدامسون و ویکی جنسون بر عهده داشته و صداپیشگان شناخته شده ای مانند مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز و جان لیتگو در آن صداپیشگی می کردند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲۱- اولین فیلمی که رمز ارز را برای خرید بلیت سینما قبول کرد: Dope در سال ۲۰۱۵ میلادی

فیلم Dope در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، فیلمی مستقل در مورد یک خوره تکنولوژی به نام مالکوم در شهر لس آنجلس که هیپ هاپ دهه ۹۰ را دوست داشته و در مورد تکنولوژی های مدرن چیزهای زیادی می داند. با حفظ همین حال و هوا، این فیلم به اولین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد که ارائه رمز ارز برای خرید بلیت تماشایش را پذیرفت. همچنین در این فیلم دیده می شود که مالکوم از بیت کوین استفاده می کند. کارگردانی Dope را ریک فاموییوا بر عده داشته و شامیک مور، تونی روولوری، کیرزی کلیمونز، کیمبرلی الیس و شانل ایمان از بازیگران آن هستند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲۲- اولین فیلمی که با کیفیت ۸K فیلمبرداری می شد: Guardians of the Galaxy Vol. ۲ در سال ۲۰۱۷ میلادی

فیلم Guardians of the Galaxy Vol. ۲ یک فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی جیمز گان است که در سال ۲۰۱۷  منتشر شد فیلمی که جزیی از دنیای سینمایی مارول بود. این فیلم از بازیگران برجسته ای مانند کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا، وین دیزل و بردلی کوپر سود می برد اما به یک دلیل دیگر نیز قابل توجه است. این فیلم اولین فیلم تاریخ سینماست که با رزولوشن ۸K فیلمبرداری شد و برای این کار از یک دوربین بسیار پیشرفته و خاص به نام Red’s ۸K Weapon استفاده شده بود.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲۳- اولین فیلم غیرانگلیسی که جایزه بهترین فیلم اسکار را می برد: Parasite در سال ۲۰۱۹ میلادی

در مراسم اسکار ۲۰۲۰، فیلم Parasite به اولین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما تبدیل شد که جایزه اسکار بهترین فیلم سال را به خود اختصاص می دهد. این فیلم جوایز اسکار دیگری نیز به دست آورد از جمله اسکار بهترین کارگردانی، بهترین سناریو اورجینال و بهترین فیلم انگلیسی زبان (خارجی). این فیلم که در سینمای کره جنوبی ساخته شده توسط بونگ جون هو کارگردانی شده و برخی از بهترین بازیگران کره ای در آن ایفای نقش می کنند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲۴- اولین فیلمی که در فضا فیلمبرداری می شود: The Challenge

فیلم The Challenge یک فیلم روسی است که هنوز منتشر نشده و اولین فیلمی است که در فضا فیلمبرداری می شود. اگر چه پیش از این در فضا فیلم هایی ضبط شده اند اما این فیلم اولین فیلم بلندی است که در فضا به تصویر کشیده خواهد شد. در سال ۲۰۲۱، برخی از عوامل تولید این فیلم به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شدند تا بخش هایی از این فیلم را ضبط کنند. کارگردان این فیلم کلیم شیپنکو بوده و یولیا پرسیلد، آلیونا موردووینا و ولادیمیر ماشاکف نیز از بازیگران آن هستند.

اولین های تاریخ سینما، از اولین فیلم تا اولین فیلم ترسناک

۲۵- اولین فیلمی که به صورت آی مکس سیاه و سفید و آنالوگ فیلمبرداری می شود: Oppenheimer در سال ۲۰۲۳ میلادی

فیلم تازه کریستوفر نولان به نام Oppenheimer (۲۰۲۳) قرار است اولین فیلمی باشد که بخش هایی از آن با تکنولوژی آی مکس سیاه و سفید و آنالوگ فیلمبرداری می شود. این فیلم یک تریلر زندگینامه ای است که در آن کیلیان مورفی نقش جی رابرت اوپنهایمر را بازی می کند.

منبع: روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • عمر فاروق IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 3
    سینمای ما خیلی داغون شده همش شده حامد بهداد دعواگر و نوید محمد زاده معتاد میلاد کی مرام بی اعصاب
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 0
      دمت گرم
  • بهار 24 کرج سه راه درختی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 1
    سینمای ما راه بدی را در پیش گرفته
  • بشار عبدالواحد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 4
    نگویید سینما بگویید سینما CINEMA

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس