کد خبر 1367406
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

به گزارش مشرق، کمیل خجسته‌فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: حالا که خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک داغ است؛ خواندن این متن کاستلز از کتاب قدرت ارتباطاتش خالی از لطف نیست. این بررسی نشان می‌دهد که برخلاف تکثر محصول و رسانه‌ای که مخاطب در دنیا احساس می‌کند اما در لایه‌ی پنهان ما با چند شرکت و چند مدیر به‌هم‌پیوسته روبرو هستیم:

« در طول دهه ۱۹۸۰م در امریکا شبکه‌های مرتبط با سه غول رسانه‌ای ای‌بی‌سی، سی‌بی‌سی، ان‌بی‌سی سلطۀ رسانه‌ای را در اختیار داشتند. در آغاز دهۀ ۹۰م ادغام رسانه‌ای و مالکیتی با سرعتی چشمگیر رشد کرد. به‌طوریکه ۵۰ شرکت بزرگ رسانه‌ای در هم ادغام شدند و به ۲۳ شرکت تبدیل شدند. در ۱۹۹۷م به ده شرکت رسیدند و در سال ۲۰۰۰م به شش شرکت رسیدند.این عدد در سال ۲۰۰۴م به پنج رسید. این موضوع فقط در حوزۀ رسانه‌ای نبود. بلکه در سال ۲۰۰۶م پنج شرکت‌ دیزنی ، تایم‌وارنر، ان‌بی‌سی یونیورسال، فاکس‌استودیو و ویاکام 79درصد حجم تولید فیلم را در انحصار داشتند.

این موضوع در حوزۀ شرکت‌های اینترنتی هم هست. هفت قدرت برتر و بزرگترین شرکت‌های اینترنتی از طریق یک شبکۀ متراکم مشارکتی و با سرمایه‌گذاری مشارکتی، اعضای هیئت مدیره و مدیرانی کارآمد به‌هم پیوسته‌اند. این مسیر ادغام‌ها با محو مرزبندی‌های میان شرکت‌های اینترنتی، رسانه‌ای و مخابراتی همچنان روبه افزایش است.»

واقعیت اینست که جهان آینده با پیشرانی فناوری اینترنتی و ارتباطاتی، جهانی دیجیتال است. ذات این جهان اینست که روزبه‌روز تلاش کند تا دیگر فناوری‌ها را با خود هم‌گرا کند. اینکه تسلط بر فناوری در اختیار که باشد، نظم آینده این دنیا را معلوم می‌کند. 

ما با الگو و شکل جدیدی از دنیای استعماری‌انحصاری و در عین حال متکثر در ظاهر روبرو خواهیم شد که مسئولیت مهمی برای ملت‌ها برای حفظ فرهنگ و استقلال‌شان به‌وجود می‌آورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بند ه خدا IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    9 0
    بطور کاملا مبرهنی، در طی هشت سال گذشته، شعبه ایرانی امپراتوری جهانی لیبرال دموکراسی، حاکمیت ملی ایران (که البته پیش از آن چندان هم وجود نداشت) بر محیط فکری و اقتصادی و سیاسی ملت ایران را ازبین برد و در خود ادغام نمود. از چند سال آخر حاکمیت لیبرالیسم، اندک دلسوزانی متوجه این حرکت خزنده و کاملا موفق شدند، اما بی شک امروز هیچ کس در این سرزمین وجود ندارد که فرماندهی عملیات آزاد سازی حاکمیت مجازی کشور را برعهده بگیرد. مجموعه حاکمیتی حاضر تصور می کند می تواند با طرح مبتدیانه صیانت، با شبکه منسجمی از محفل نیاوران و ترکیب تجربه و جوانی نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی خبره ای که در دفتر ... سابق و وزارت خانه .... سابق مو به مو دستورات اتاق های فکری لیبرالیسم را اجرائی کردند مقابله کند. خداوند به حق صاحب واقعی این شیعه خانه، ما را در پناه خود محفوظ دارد.
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 3
    و ما در فکر ثبت نام برای قرعه کشی فرغون با آپشن زه بغل.
  • ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 2
    ترکیه کلکسیون سر، دارد بوی پیراهن اردوغان همان بوی خونی است که از گردن نوازد عراقی هنگام‌بریده شدن سر نوزاد می آید. ای اردوغان کامیون کامیون سلاح و پول برای داعش النصره فرستادی، جواب خدا را چه میدهی؟؟؟ ای اردوغان با سدسازی ات فرات حسین ع را خشک کرده ای جواب سرورمان زهرا س مالک همه سرزمین های انسان ها را چه میدهی؟
  • محمدعلی خانی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    3 0
    در سرمایه داری نه چیزی به اسم آزادی اقتصادی وجود داره و نه رقابت. سرمایه یک نظام دیکتاتوری سلسله مراتبی است که در راس اون ابر سرمایه داران هستن. دولت و مجلس و قوانین و رسانه ها و کلیسا ها و... همه و همه برده های این غول ها هستند.
    • حسن IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      1 0
      جناب فقط سرمایه داری نیست همه دنیا چنین است چین نیست هست روسیه نیست هست کره شمالی نیست هست ایران نیست هست پس همه دنیا چنین است فقط ظاهرشان و اسمشان فرق دارد به همین سادگی عزیز دل
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    با سلام تحولات تاریخ بشر را می توان در سه دوره بطور کلی برای درک بهتر کیفیت حکمرانی از اندیشه تا کسب و کار دسته بندی کرد. کشاورزی، صنعتی و دنیای داده و اطلاعات سرمشق های این دوره هستند. بدون تردید داده و اطلاعات چتر حاکمیت خود را همه ابعاد زندگی پهن خواهد کرد و در بستر آن کشاورزی و صنعتی تجربه جدیدی از تحول را مرور خواهند کرد. حاکمیت داده علاوه بر این بر حکمرانی سیاسی و روابط بین الملل تاثیر عمیق خواهد گذاشت و تمدن ها را با توجه به تولید محتوی جابجا خواهد کرد. ج اا یکی از فرصت های نادر جامعه بشری برای ایجاد یک تمدن انسانی و صلح آمیز و متعالی است. بنابراین تکلیف سنگینی بر دوش جامعه ایرانی است که شواهد تاریخ چهار دهه اخیر نشان می دهد ملت ایران و ساختار سیاسی و نظام منحصر بفرد ولایت مدار اهلیت این آینده پژوهی و پرچمداری را دارند. با علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس