گزارش تسنیم| هیاهو برای خرید خودروهایی که خدمات پس از فروش ندارند/ چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

با وجود تجربه های غلط گذشته، همچنان شاهد ورود خودروهای جدید چینی به کشور هستیم؛ خودروهایی که خدمات پس از فروشی ندارند و با خساست تمام شرکت های چینی در انتقال تکنولوژی، وارد کشور می شوند.

به گزارش مشرق، در طول چند سال اخیر بازار عرضه خودروهای چینی در ایران رونق قابل توجهی پیدا کرده است، البته تشدید تحریم ها و نبود رقبای اروپایی هم عاملی شده تا شرکتهای چینی بازار بکر ایران را از دست نداده و درصدد کسب سهم قابل قبولی از آن باشند.

اما متاسفانه خودروسازان چینی بیشتر به دنبال فروش محصول در بازار ایران هستند و کمتر توجهی به انتقال دانش فنی دارند. گواه این مطلب را باید حضور مقطعی خودروهای مختلف چینی در بازار عنوان کرد که در هر دوره در قالب طرح های پیش فروش در بازار عرضه شده و از آن طرف کمتر مشتری امکان دریافت این خودروها را پیدا کرده است.

به نوعی شرکت های مختلف در ایران ذائقه مردم ایران را به خوبی دانسته و با ورود خودروهای رنگارنگ چینی شاسی بلند درصدد فروش آنها در بازار هستند اما از آن طرف مشکل اساسی اینجاست که این خودروها هیچ خدمات پس از فروشی نداشته و در نهایت در قالب طرح های فروش به دست تمام متقاضیان نمی رسد.

به عنوان نمونه تجربه فروش خودروهایی مانند هن تنگ، فوتون ساوانا، بوگوارد ،بی وای دی و…. که در طول چند سال اخیر وارد بازار شده اند نشان می دهد آنها نه تنها رضایت مشتری را به دست نیاوردند بلکه بدون خدمات پس از فروش به تعدادی محدود در اختیار متقاضیان قرار گرفتند.

از آن طرف کسانی که برای ثبت نام این خودروها اقدام کرده بودند هنوز این محصولات به دستشان نرسیده و پرونده های قضایی آنها در دست بررسی است . اما سوال اینجاست با وجود تجربه غلط بدون ضابطه خودروهای چینی در بازار چرا همچنان بازار شاهد ورود خودروهای چینی جدید است!

 چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

چرا وزارت صنعت نظارتی در فروش این خودروها ندارد؟

 امروز مردم با گمراه شدن در طرح فروش این خودروها شرکت کرده و در نهایت نه خودرو به دستشان می رسد و نه می توانند مبالغ خود را از شرکتها دریافت کنند.

البته سال گذشته نیز محصولات لاماری فردا و امسال تیگارد به عنوان شاسی بلندهای جدید چینی به بازار معرفی شده است حتی قرار است طی ماه های آینده این خودروها به فروش برسد اما آیا زیرساختی برای تولید و خدمات پس از فروش این خودروها فراهم است آیا مانند خریداران کارمانیا  و عظیم خودرو مشتریان این خودروها نیز باید درگیر مراجع قضایی برای پیگیری ثبت نام های خود باشند.

شجاعی در همین ارتباط می گوید:  بسیاری از این خودروها قبلا برندشان در ایران شناخته شده بود منتها چون خودروی ارزان قیمت بازار و خودروهای اقتصادی بودند و بعضا  تعدادی از مصرف کننده ها با مشکلاتی در این خودروها به لحاظ کمی و کیفیت و خدمات پس از فروش و ... مواجه شدند دلیلی شد تا با برندهای دیگری رونمایی شوند مثلا دیگنیتی و لاماری که هر دو محصول دانگ فنگ هستند.

وی افزود: البته این خودروها کلاس اور محسوب شده و متاسفانه قیمت آنها بالای یک میلیارد است و در بازار ایران لوکس محسوب می شوند .

 چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اغلب شرکت های خصوصی فروشنده خودروهای چینی از وزارت  صمت مجوز دارند ، تصریح کرد: در واقع شما می توانید همین الان یک شرکت خصوصی ثبت کنید و با یک زیرساخت حداقلی شرایط را برای مونتاژ خودروها فراهم و مجوزهای لازم را بگیرید. نکته اینجاست سهم داخلی سازی این خودروها زیر 10 درصد است و تقریبا همه قطعاتش به صورت سی کی دی یا سی بی یو است و هیچ چیزی فراتر از این نیست .

وی اضافه کرد: اغلب این خودروها یک و نیم لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته یا گیربکس سی بی تی دارند  . نکته مهم اینجاست این خودروها به واسطه اینکه خطوط مونتاژ محدودی دارند و هدفگذاری و تولیدشان کم است سرمایه در گردش بالایی نداشته و تیراژ بالا تولید نمی کنند.  

شجاعی با اعلام اینکه در واقع مصرف کننده که این خودرو را خرید کرده شکست می خورد زیرا بعد از یک یا دو سال دچار مشکل تامین قطعات می شوند ، گفت: تامین قطعات نقطه ضعف این خودروها است و در نهایت بازار خرید و فروش آنها به شدت افت می کند. به صورت کلی تامین قطعات پاشنه آشیل این خودروهاست.  البته برای شرکت ها در مقیاس کوچک عقلایی نیست بر روی خدمات پس از فروش متمرکز شوند و هزینه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    وزارت هویج صمت
  • مردم IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    دلیل این است. که مافیای وابسته به حاکمیت منافع زیادی از واردات خودرو چینی به دست می اورد. لذا حاضر نیستند.قدمی برای اسایش ملت ایران بردارند. و خودروها حدود ۵ برابر قیمت جهانی به ملت ایران فروخته میشود. مگر کسی از سود ۴۰۰ درصدی روی گردان است. بیچاره ملت بیچاره در بند مافیای اقتصادی ایران
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    واقعا متاسفم برای مسوولین کشور ،جک s5 لگن چینی که 3 سال پیش با 90 درصد قیمت خودرو وام می دادند و باز هم خریداری نداشت،الان با قیمت سرسام آور 800 ملیون به فروش گذاشته اند.در صورتی که این لگن چینی بیشتر از 100ملیون ارزش نداره.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    عزیز دل برادر،شما بفرمایید وزارت صمت روی چی نظارت داره که بخواد بازار خودرو که نه لگنای چینی رو نظارت کنه؟؟!!!
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    اتفاقا نظارت داره و داره مافیا نابود می‌شود
  • مجید IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    اصلا" نظارتی بر خودرو دارد؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    کلا چیزی که اهمیت ندارد مردم هستند.آقایون دنبال آرمان های خود هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس