کد خبر 1367747
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
دانشجویان در دیدار رمضانی با رهبر انقلاب چه گفتند؟

مهمترین نشانه نظم جدید بین‌المللی که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفته، «تزلزل در اردوگاه فاتحین جنگ جهانی دوم» است.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار با جمعی از دانشجویان پیرامون تحولات جاری بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین فرمودند: «امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بین‌المللی است که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان، و نظریه نظم جهانِ تک قطبی در حال شکل گیری است که البته در این دوره آمریکا روز به روز ضعیف‌تر شده است.»

مهمترین نشانه نظم جدید بین‌المللی که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفته، «تزلزل در اردوگاه فاتحین جنگ جهانی دوم» است. برای دهه‌های متمادی، فاتحین جنگ جهانی دوم، علی‌رغم وجود اختلاف نظر در برخی از مسائل، در رابطه با صورت‌بندی کلان نظم جهانی اتفاق نظر داشته و به صورت هماهنگ عمل می‌کردند. 

 جنگ روسیه علیه اوکراین و گسیل‌شدن سیل انبوده تسلیحات کشورهای غربی در کنار جانبداری سیاسی از اوکراین، موجب تزلزل بیش از پیش اردوگاه فاتحین جنگ جهانی دوم شده است. در این شرایط، تغییر و تحول در صورت‌بندی نظم بین‌المللی مبتنی بر همکاری و هماهنگی پنج کشور ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین اجتناب‌ناپذیر است.

 نظم جدید بین‌المللی از چه ویژگی‌هایی برخوردار خواهد بود؟ آنچه مسلم است، نظام جهانی همچنان «دولت محور» و «آنارشیک» باقی خواهد ماند. لذا تأمین امنیت همانگونه که در بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت، اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه کشورها خواهد بود.

 اتفاق دیگری که از مدت‌ها پیش در حال رخ دادن است و افرادی مانند «جوزف نای» به آن اشاره داشته‌اند، انتقال مرکز ثقل قدرت به ویژه در بعد اقتصادی از غرب به شرق است که موجب تغییر در «توزیع توانمندی» میان کشورها خواهد شد. در حقیقت این نقطه پایانی بر ایده جهان تک‌قطبی بر مبنای قدرت بلامنازع ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. 

نتیجه اینکه «جنگ اوکراین» و صف‌آرایی فاتحین جنگ جهانی دوم مهمترین نشانه و پایان عصر آمریکامحوری، مهمترین ویژگی نظم جدید بین‌المللی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 4
    پايان امريكا محورى در زمينه نظامى بله ولى انتقال قدرت اقتصادى به شرق عالم نه ! چرا ؟! چون قدرت اقتصادى و حجم تبادللات مالى يكى از ايالت هاى امريكا - كاليفرنيا - فقط پنجاه برابر قدرت مالى كل روسيه است و همينطور چين كه نود درصد قدرت اقتصادى اش مديون مبادلات مالى با امريكاست !
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 0
      باشه اگه اینجوری شبها بهتر خوابت میبره اینطور فکر کن، هرچند تمام اقتصاد دانهای آمریکا هم نظرشون همینه که کار یانکی ها تمومه! کالیفرنیاتون هم بزودی جاشو میده به یکی از ایالت های چین!!!!!!
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 0
      دقیقا همین حرف برای آمریکا هم هست، آمریکا غالب اقتصادش مدیون چینه، در نتیجه خیلی وقته از دست رفته. چون این وسط آمریکا بدهکاره نه چین.
    • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      به قول ماهاتیر محمد امریکا خیلی وقته ابر قدرتیشو از دست داده ولی به مدد قدرت نظامی ادامه مسیر میده که اگه این قدرت نصف و نیمه نظامی را هم از دست بده یکه تازی دلار هم از دست میره و آنوقت باید گفت دموکرات جمهوری خواه دیگه تموم ماجرااااا
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      دوست عزيز دهه نود ميلادي را با الان که سي سال از اون گذشته اشتباه گرفتي
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    کالیفرنیا چند سالی هست که ساز جدایی از آمریکا زده، مطمئن باشید بعد از فروپاشی آمریکا و تقسیم شدن آن به چندین کشور، کالیفرنیا یکی از همین کشورهای جدا شده از آمریکا می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس