افزایش تنش های مرزی احتمالی میان پاکستان و افغانستان در آینده

حملات هوایی اخیر پاکستان در افغانستان ممکن است منجر به درگیری‌های مرزی خشونت آمیزتری شود.

به گزارش مشرق،  حملات هوایی اخیر پاکستان در افغانستان برای هدف قرار دادن مخفیگاه های احتمالی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP)، تنش ها را بین اسلام آباد و کابل بیشتر کرده و احتمال درگیری های خشونت آمیز بیشتر در مناطق مرزی هر دو کشور رو به افزایش است.

در حالی که طالبان در یک بیانیه رسمی نسبت به پیامدهای وخیم در صورت انجام حملات مشابه توسط پاکستان در آینده هشدار داد، پاکستان با امتناع از اعتراف به حمله، در عوض کابل را به دلیل ناتوانی در متوقف کردن فعالیت های تحریک طالبان پاکستان به عنوان گروهی که مسئول افزایش حملات فرامرزی است سرزنش کرد.

با این حال، طالبان در کنار بیانیه‌ها و محکومیت این حملات، هیچ اقدامی برای بین‌المللی کردن موضوع جهت تحت فشار قرار دادن پاکستان انجام نداد. دلیل این واکنش را می‌توان به وابستگی طالبان به اسلام‌آباد نسبت داد که از زمان سقوط دولت سابق در کابل، در خط مقدمِ تلاش برای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی طالبان بوده است.

براساس این گزارش  چندین تظاهرات در مناطق مختلف افغانستان، طالبان را تحت فشار قرار داده تا احساسات ضد پاکستانی در این کشور را کنترل کنند. علاوه بر این برای افغان‌هایی که در امتداد خط مرزی  «دیورند» زندگی می‌کنند، این حملات هوایی یادآور دو دهه خونین جنگ خشونت‌آمیز بین طالبان و نیروهای خارجی (آمریکا و ناتو) است.

مسئله  خط «دیورند» همچنان به عنوان محل اختلاف بین دو کشور باقی مانده است، زیرا پاکستان انتظار نداشت که دولت نیابتی خود از طالبان، پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در مورد حصار مرزی اعتراض کند. علاوه بر این، اسلام آباد از ناتوانی و بی علاقگی طالبان در پرداختن به موضوع تحریک طالبان پاکستان که منجر به افزایش حملات فرامرزی در پاکستان شده، ناامید است.

در چارچوب این درگیری‌ها، حمله پاکستان به خاک افغانستان را می‌توان نشانه‌ای از این ناامیدی و بی‌اعتمادی بین طالبان و اسلام‌آباد دانست. ماه های آینده ممکن است شاهد افزایش بیشتر درگیری های مرزی بین جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی پاکستان باشیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    درگیری بین پاکستان طالبان حتمی است
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    پروژه پاکستان و عربستان برای تصرف مناطق مرزی و قسمتی از افغانستان جهت استقرار وهابیون تروریست و داعشیان ، سفر اردوغان به عربستان ،نشان از همکاری بین آنها برای تحزیه افغانستان است
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      افغانستان هرگز نتوانست یک کشور و ملت واحد شود و هرگز هم این اتفاق نخواهد افتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس