کد خبر 1368985
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
تداوم حملات تروریستی داعش خوراسان، ضعف قدرت طالبان را در افغانستان به چالش می کشد

به دنبال یک رشته حملات تروریستی مرگبار اخیر در سراسر افغانستان، حکومت طالبان را تنها ۸ ماه پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به چالش کشیده است.

به گزارش مشرق، حمله دیروز به مسجدی در کابل جدیدترین مورد از یک سری حملات در ماه جاری است که مساجد و مدارس را هدف قرار داده و ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است. این حملات به کابل محدود نشده است و مردم در شهرهای شمالی «مزار شریف» و «قندوز» نیز کشته شدند.

داعش شاخه خوراسان مسئولیت برخی از این حملات را بر عهده گرفته، اما «مایکل کوگلمن» کارشناس منطقه در مرکز ویلسون یک اندیشکده مستقر در واشنگتن در مصاحبه ای به خبرنگاران گفت که معتقد است بیشتر  این حملات و حتی همه آنها توسط گروه تروریستی داعش شاخه خوراسان انجام شده است.

دلیل افزایش خشونت از نظر این نشریه آمریکایی این است که  داعش شاخه خوراسان رقیب طالبان است و  اساسا به دنبال راه‌هایی برای بد جلوه دادن طالبان و تضعیف مشروعیت آنها می گردد. مایکل کوگلمن در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: «داعش همچنین می خواهد علیه روایت طالبان که مدعی استقرار صلح و ثبات در سراسر کشور پس از خروج آمریکاست، اقدام کند.»

وی همچنین اضافه کرد: «اگر افغان‌ها شاهد انفجارهای بسیاری در این مدت هستند، بدیهی است که با روایت طالبان همخوانی ندارد. داعش شاخه خوراسان هم با تسلط طالبان بر افغانستان و هم با عقب نشینی آمریکا از جمله آزادی هزاران زندانی داعش پس از سقوط دولت افغانستان در ماه اوت سال گذشته تقویت شده است.»

بدین ترتیب کوگلمن معتقد است بحران فلج کننده اقتصادی و انسانی افغانستان، محیطی را برای استخدام افراد افراطی توسط داعش شاخه خوراسان فراهم کرده است.  داعش شاخه خوراسان اهداف متعددی در افغانستان، از جمله دامن زدن به تنش های فرقه ای، ایجاد هرج و مرج و القای حس عمومی ناآرامی دارد. او افزود این گروه می خواهد تا جایی که می تواند مردم را به وحشت بیندازد، بدون اینکه محدودیتی در مورد اینکه چه کسی ممکن است هدف قرار گیرد داشته باشد.

این تحلیلگر آمریکایی گفت، اما در حالی که طالبان در دوره دوم حکومت خود برای اداره افغانستان تلاش می‌کند، ظرفیت کمتری برای از بین بردن تهدید ناشی از داعش شاخه خوراسان دارد.

وی در پایان تصریح کرد: «متاسفانه من فکر می‌کنم در لحظه‌ای که افغانستان به‌طور باورنکردنی از بحران اقتصادی وحشتناکی رنج می‌برد، مشکل تروریسم بدتر خواهد شد و بدیهی است که این مردم افغانستان هستند که بیشترین آسیب را از همه این مصائب می بینند.»

حوادث متعدد چند هفته اخیر به ویژه ۱۳ حمله تروریستی همفته قبل که شدیدترین آنها در سه شنبه و پنجشنبه گذشته رخ داد، ده ها تن از شهروندان عمدتا شیعه این کشور را به شهادت رساند و یا زخمی کرد.

البته حملات به اهداف شیعی در افغانستان به ۱۳ حمله هفته قبل محدود نمی شود بلکه طبق یک بررسی اجمالی می توان به مواردی چون انفجار پرتلفات روز جمعه در مسجدی در قندوز؛ انفجار روز جمعه یک راکت در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب؛ حمله خونین پنجشنبه به مسجدی در مزارشریف و انفجار در سه ولایت دیگر؛ درگیری های مسلحانه پنجشنبه شب مزارشریف؛ انفجار روز پنجشنبه در منطقه «سردوره» شهر کندز هنگام توزیع گندم بین نیازمندان، دو انفجار تروریستی نزدیک مدرسه منطقه شیعه نشین کابل؛ انفجار روز چهارشنبه نزدیک بازار قندهاری ها در کابل؛ حملات خونین روز سه شنبه به مراکز آموزشی دشت پرچی غرب کابل و در منطقه قلعه نو؛ همچنین انفجار همان روز در مرکز آموزشی عبدالرحیم شهید و نیز حمله هوایی روز شنبه پاکستان به شهروندان دو ولسوالی مرزی در ولایت‌های خوست و کنر اشاره کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    11 0
    اولا اصرار برای آنکه قربانیان حملات داعش تنها شیعیان معرفی شوند کاملا هدفمند دارد انجام می گیرد. کار به جایی رسیده که حتی انفجار مسجد اهل سنت تصوف خلیفه صاحب را هم به نام شیعیان زدند. ثانیا در شرایطی که طاالبان با بحران مالی مواجه است اما سعوی در حال تزریق دلارهای نفتی به داعهش است البته بحران ادامه دارد. روزی ک ه داعش افغانستان را تصرف کند دنیا از اینکه در به رسمیت شناختن و کمک به طالبان تعلل کرد پشیمان خواهد شد اما دیگر خیلی دیر خواهد بود.
  • نیما IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    ۱۹۳۹ دقیقا
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس