کد خبر 1369747
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
فنلاند به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی توسط روسیه پایان داد

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما» در فنلاند اعلام کرد به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی توسط شرکت دولتی «روس اتم» روسیه پایان می دهد.

به گزارش مشرق، کنسرسیوم هسته ای «فنوویما» در فنلاند طی بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، به قرارداد خود با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱» در شمال غرب این کشور پایان داد.

در این بیانیه آمده است: همکاری با شرکت «روس اتم» روسیه در هر دو حوزه طراحی و ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱»، از همین امروز پایان می یابد.

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما»، دلیل پایان دادن به همکاری با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه را تاخیر زیاد این شرکت در تحویل پروژه عنوان کرد.

«روس اتم» قرارداد ساخت راکتور این نیروگاه با ظرفیت هزارو ۲۰۰ مگاوات برق را با احتساب مالکیت ۳۴ درصد آن برای خود در اواخر دسامبر ۲۰۱۳ با کنسرسیوم اتم «فنوویما» امضاء کرد.

هزینه نهایی ساخت این نیروگاه، ۶ و نیم میلیارد یورو اعلام شده بود که قرار بود ۶.۱ میلیارد آن را کنسرسیوم اتمی «فنوویما» پرداخت کند.

بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در فوریه، روابط هلسینکی و مسکو تیره شد و باوجود مخالفت شدید کرملین، فنلاند خواستار عضویت در ناتو شد.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در برابر ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

روزنامه «اکسپرسن» اعلام کرد که تقاضای دو کشور برای عضویت در ناتو ممکن است ۱۶ می که همزمان با بازدید رئیس جمهوری فنلاند از استکهلم است، ارائه شود.

سوئد و فنلاند از سال ۱۹۹۵ و بعد از عضویت در اتحادیه اروپا، بی طرفی محض را رها کرده اند و در زرمایش های مشترک با ناتو شرکت می کنند اما هنوز به طور رسمی بی طرف محسوب می شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 5
    خخخخ روسها هر روز بدبخت تر از دیروز
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 1
    این روس‌ها باید در مقابل کارهای اینا برن به سوریه و لبنان و فلسطین و افغانستان کمک نظامی بکنن و اونجا پایگاه بزنن تا جواب گاوچرونا رو داده باشن!!!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر از اوکراینی ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    خبر اینکه انگلیس گفت کاماندوهای انگلیسی وارد اوکراین شدند نشان می دهدناتو بتدریج وارد جنگ با روسیه می شود جز این را شما می بینید و هنوز عمو پوتین اجازه شلیک گلوله های تانک و کاتیوشا را به سوی شهرها را نمی دهد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    در ظاهر روسیه به این دلیل در موقعیت ضعف واقع شده است چون مانند امریکای تروریست عمل نکرده است . امریکا در حمله به عراق و افغانستان ابتدا با بمبهای نه تنی تمام کشور را شخم زد و دهها هزار نفر غیر نظامی را به شهادت رساند بعد با خیال آسوده نیروهای زمینی را وارد خاک این کشورها نمود . در زمان اشغال هم با طیب خاطر در مسیرهای داخل شهرها به هر جنبنده ای که دلشان میخواست شلیک می کردند ... روسیه اگر میخواست همانند گاوچران های تروریست امریکائی عمل کند ظرف یک هفته خاک اوکراین را اشغال و سران حکومتی را هم در بند و زنجیر می کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس