به گزارش مشرق، در نشست مجازی وزیر آموزش و پرورش با مدیران کل آموزش و پرورش استانها، رؤسای ادارات استعدادهای درخشان و رؤسای ادارات سنجش و پایش کیفیت استانها، آییننامه مدارس استعدادهای درخشان رونمایی شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این نشست ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، تبریک عید سعید فطر و تبریک روز معلم، اظهار کرد: مدارس سمپاد از مرحله آموزش محوری و پژوهش محوری عبور کردهاند و بیشتر این مدارس در مرحله کارآفرینی هستند، اما نباید متوقف شوند.
وی ادامه داد: باید به سمت مدارس نسل چهارم که مدارسی با ایفای نقش مسؤولیت اجتماعی هستند، توسعه پیدا کنیم؛ البته این توسعه باید در چارچوب نظام تربیتی با مسؤولیت دینی باشد که در این زمینه کارهای بسیار خوبی هم انجام شده است.
نوری با اشاره به بحث تئوری توده و نخبه در جامعهشناسی، گفت: نخبگان پتانسیل به حرکت در آوردن جامعه در مسیر مطلوب را دارند، لذا باید سرمایهگذاری جدی بر روی نخبگان هر جامعهای صورت بگیرد.
وی تصویب آییننامه مدارس استعدادهای درخشان در هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را از جمله کارهای خوب و مؤثر در حوزه سمپاد دانست.
الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این خصوص گفت: سمپاد علاوه بر دانشآموزان مدارس تحت پوشش خود، دغدغه رسیدگی و کمک به سایر دانشآموزان را هم دارد.
وی افزود: این سازمان علاوه بر رسیدگی به وضعیت دانشآموزان با استعدادی که در مدارس سمپاد ثبتنام کردهاند، نسبت به دانشآموزان با استعدادی که به هر دلیلی نتوانستهاند در مدارس سمپاد ثبتنام کنند هم متعهد هست و در این خصوص برنامههای متعددی طراحی شده است که یک نمونه از آن، اجرای دوره مجازی آموزش المپیادهای علمی در ۱۲ رشته متفاوت برای پذیرفته شدگان در مرحله اول المپیادها در سطح کشور است که بسیاری از شرکت کنندگان در آن کلاسها دسترسی به آموزش مطلوب و در تراز المپیاد را نداشتند.
یاوری گفت: سمپاد میخواهد روی جامعه بزرگ آموزش و پرورش اثر مثبت بگذارد و این را وظیفه خود دانسته و این کار را انجام خواهیم داد؛ آمارها نشان میدهد که مدارس سمپاد، در مناطق آموزشی که قرار گرفتهاند، اغلب از جهت ارتباط، ایجاد رقابت مثبت، تبادل تجربیات بین معلمان و مدیران مدارس باعث رشد آموزشی در آن مناطق شدهاند.