کد خبر 1370049
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
الفیصل: پیشنهاد میانجیگری در جنگ اوکراین را دادیم/غرب در قبال روسیه و اسرائیل معیار دوگانه دارد

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان ضمن انتقاد از معیارهای دوگانه غرب در قبال روسیه و اسرائیل اعلام کرد که این کشور پیشنهاد میانجیگری میان مسکو و کی‌یف را داده است.

به گزارش مشرق، ترکی الفیصل، رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه با "عرب نیوز" با این اتهام که ریاض در جنگ اوکراین جانب مسکو را گرفته مخالفت کرد و گفت: عربستان به محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین که مجمع عمومی سازمان ملل آن را تصویب کرده بود، رأی داد. عربستان پیشنهاد میانجیگری میان روسیه و اوکراین را داد.

وی افزود: عربستان به عنوان یک میانجیگر باید ارتباط و قدرت صحبت با دو طرف را داشته باشد. ما روابط خوبی با هردو کشور در طول چند سال داشتیم. عربستان با عملیات نظامی مخالف است و در صندوق حمایت از پناهجویان اوکراینی در اروپا نقش دارد.

وی گفت: آوارگان اوکراینی به خوبی توصیف می‌شوند گویی آوارگان دیگر خاورمیانه یا دیگر بخش‌های جهان مثل اوکراینی‌ها انسان نیستند. این اولین تناقض در روش برخورد رسانه‌های غربی با پرونده آوارگان است. مسئله دیگری هم هست و آن اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین است. به عنوان مثال اسرائیل زمانی که به کشورهای عربی حمله کرد تحریم نشد. این معیارهای دوگانه و ظلم است.

الفیصل درباره روابط ریاض با واشنگتن هم گفت: عربستانی‌ها احساس ناامیدی می‌کنند؛ چراکه معتقدند که آمریکا و عربستان باید با هم با تهدیدات علیه ثبات و امنیت منطقه خلیج (فارس) مقابله کنند.

وی گفت: حذف نام حوثی‌ها از لیست "تروریسم" توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آن‌ها را برای حملاتشان علیه عربستان و همچنین امارات بیشتر تشویق کرد.

الفیصل درباره اینکه آیا عربستانی‌ها احساس خیانت از سوی یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانانشان می‌کنند، گفت: دیر زمانی است که ما روابطمان را با آمریکا استراتژیک می‌دانیم. بایدن در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرد که کاری می‌کند که عربستان طرد شده و رانده شود. وی از طریق توقف عملیات مشترک با عربستان برای مقابله با حوثی‌ها در یمن این کار را کرد. همچنین علنا اعلام کرد که دیداری با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نخواهد داشت.

وی درباره جنگ یمن مدعی شد: "عربستان همواره بر حل مسالمت آمیز بحران یمن تأکید داشت اما متأسفانه حوثی‌ها همواره این درخواست را نادیده گرفتند یا به سادگی با آن مخالفت کردند. حوثی‌ها امروز به نقض آتش‌بس ادامه می‌دهند. "

الفیصل گفت: درباره مشکل نفت واشنگتن خودش به دلیل سیاستش در زمینه انرژی مشکل اصلی است. بایدن تولید نفت و گاز در آمریکا را کاهش داد. ریاض نمی‌خواهد ابزار یا دلیل بی ثباتی قیمت نفت باشد برای همین عربستان و اعضای دیگر اوپک به سهمیه تولید نفت پایبند هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حامد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 0
    مژدگانا که گربه عابد شد !!!. عامل جنگ و نفاق شده میانجی !!!!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    پدرجد متجاوزین پیشنهاد میانجیگری میده!!!
  • خیرخواه IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 0
    یا اخی،،جنگ یمن را ابتدا متوقف کن ،،،خدا ورسولش راضی ترند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 6
    کی ارتباط ایران با عربستان برقرار میشه
  • DE ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 0
    وقتی غورباقه ابوعطا می‌خواند یعنی همین که عربستان با جنگ مخالف است. یکی تو با جنگ مخالف بودی یکی هیتلر و جورج بوش و اوباما و ترامپ و نتانیاهو و جوی بایدن خواب آلود.
  • امید IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    یکی باید با میانجیگری شما را از باطلاق یمن نجات بده اونوقت میخوای...... آب که سربالا بره.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس