کد خبر 1370470
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
معاون وزیر اقتصاد: کارآفرینی در کشور رو به کاهش است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: آمار کارآفرینی در کشور رو به کاهش است، اما تعداد "خود اشتغالان بد" روند افزایشی را طی می‌کند.

به گزارش مشرق، هادی قوامی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت،  افزود: از ۲۴ میلیون نفر جمعیت شاغل در ایران، حدود ۹ میلیون نفر از آنان خود اشتغال بد هستند که تعداد خود اشتغالان بد در اقتصاد ایران در حال افزایش است اما آمار کارآفرینان رو به کاهش است.

وی تصریح کرد: در کنار کارآفرین‌ها افراد خود اشتغال در کشور فعالیت دارند که خود اشتغال ها کسانی هستند که مستقل و برای خود کار می‌کنند و به مرور زمان می‌توانند با رشد در حوزه کاری خود به کارآفرین تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه خود اشتغال‌ها به ۲ دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند، افزود: خوداشتغالی بد تبدیل به کارآفرین نمی‌شود و این نوع خود اشتغالی با آموزه‌های دینی ما مغایرت دارد.

قوامی با بیان اینکه یکی از مسایل مهم در اقتصاد، تولید و اشتغال است که با شعار سال همزمانی پیدا کرده است، افزود: کارآفرینی در کنار عواملی همچون نیروی کار، سرمایه، دانش فنی و زمین از مهم‌ترین عوامل فراهم کردن شرایط تولید است که هیچ جایگزینی ندارد. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: ویژگی یک کارآفرین این است که با تغییرات بهینه، بازار و محصول جدید ایجاد می‌کند، این در حالی است که  بر اساس گزارش رسمی آمار ایران تعداد کارآفرینان در سال ۱۳۸۳ یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بود که این تعداد در سال ۹۵ به ۸۱۶ نفر کاهش یافته است.

قوامی با بیان اینکه علت کاهش شدید کارآفرین در اقتصاد ایران، شرایط نامناسب اجتماعی است که بر کارآفرینان تحمیل می‌شود، افزود: وضع قوانین و مقرراتی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی یکی از علل کاهش کارآفرینی در کشور است، این در حالی است که ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۰ از طریق مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: طی مطالعات و تحقیقات انجام شده، تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر ۷۰۰ حوزه فعال کارآفرینی در حوزه خدماتی، صنعتی و کشاورزی در استان‌های خراسان سنجیده شد که نتیجه آن کوچک شدن اندازه بنگاه، کاهش اشتغال و کم شدن تولید بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی افزود:  مناسب نبودن قوانین و مقررات و محیط اجتماعی برای کارآفرینان در طی زمان باعث کاهش این قشر در کشور شده است، بنابراین باید شرایط و محیط اجتماعی مناسب برای کارآفرینان فراهم شود تا در کشور و دنیا رشد کنند و بر رشد تولید اثرگذار باشند.

قوامی ادامه داد: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از اقداماتی است که در دولت سیزدهم در این راستا انجام شده است،به طوریکه تسهیل‌گری در زمان و صدور، الکترونیکی شدن فرآیندها و غیرحضوری شدن مجوزهای کسب و کار و حذف شروط مبهم و امضاهای طلایی از جمله عواملی است که  خوداشتغال‌ها را به کارآفرین تبدیل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای صدور هزار و ۳۶۶ مجوز در کشور با هدف تسهیل فضای کسب و کار تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ شرط مبهم با امضاهای طلایی حذف شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه، تشکیل درگاه ملی مجوزها و اتصال همه دستگاه‌ها به آن است که این اقدام باید تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برای تسهیل شرایط کارآفرینان فراهم شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: همچنین استخراج ۲ هزار و ۸۸۹ مجوز بارگذاری شده از سال ۱۳۹۴، تایید نواقص و رفع شروط مبهم، معرفی تکالیف ماده ۷ و برنامه وزارت اقتصاد برای ایجاد همبستگی بیشتر از دیگر اقدامات تسهیل‌گری در فضای کسب و کار به شمار می رود.

قوامی با اشاره به کارکردهای درگاه ملی مجوزها ادامه داد: تمامی شهروند می‌توانند از خدمات این دستگاه بهره مند شوند که ثبت شفاف شرایط صدور استعلام‌ها، ثبت گزارش های نظارتی و بهره گرفتن از مشاوره کسب و کار رایگان توسط مردم از کارکردهای این سامانه است.

وی با اشاره به لزوم گسترش روحیه کارآفرینی و هم راستایی آن با مفاهیم دینی، افزود: چهار شرط پرداخت مناسب و عادلانه به نیروی کار، شنیدن صدای کارگر، ارتقای جایگاه و منزلت شغلی کارگر و تامین اجتماعی کامل و جامع باعث تولید ناب می‌شوند که تولید ناب مرزها را می‌گشاید و می‌تواند ارزشهای حاکم بر تولید را به همراه فیزیک کالا به اقصی نقاط عالم صادر کرد.

قوامی ادامه داد: همچنین در وزارت اقتصاد بند الف تبصره ۱۸ یک تکلیف بودجه‌ای دیگر است که مجلس از سال ۱۴۰۰ این وظیفه را به وزارت اقتصاد داده است ، در این راستا تلاش می شود در خصوص سبک های اشتباه گذشته که فقط تسهیلاتی برای اشتغال داده می‌شد، به جای پرداخت صرف هزینه برای اشتغال، جریان سرمایه‌گذاری بر اساس شرایط واقعی اقتصاد ایران را شکل دهیم تا از شرایط سخت اقتصادی کنونی خارج شویم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با روان کردن فضای کسب و کار زمینه برای گسترش کارآفرینان در کشور ایجاد شود و چشم‌انداز به گونه‌ای تعریف شود که کار آفرینان رشد کرده و سبب قد کشیدن و رشد اقتصاد ایران شوند.

کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت به میزبانی دانشگاه امام رضا (ع) امروز در مشهد آغاز شد و روز پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    در عوض گرانی رو به افزایش است!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس