کد خبر 1370559
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
فشار تورم، عادت غذایی انگلیسی‌ها را تغییر داده است

بسیاری از مردم که زمانی به اصطلاح دخلشان به خرجشان می‌رسید اکنون مجبور شده‌اند تغییراتی در عادات غذایی خود بدهند مثلاً گوشت نخرند و یا حتی فراموش کنند شبکه برق و گاز در خانه دارند.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، تورم زندگی مردم انگلیس را تحت تأثیر قرار داده است. مورن هارت، بازنشسته‌ای که در حومه شرقی لندن زندگی می‌کند یکی از این افراد است. رقم قبض برق او در ماه آوریل سه برابر شده است. این پیرزن ۷۷ ساله برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایش مجبور شده است رفت و آمد خود به خانه فرزندش که در شهر دیگری قرار دارد کمتر کند، و کمتر از وسایل گرمازا استفاده کند هرچند درد مفاصلش بیشتر می‌شود.

وی در این زمینه گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک زمانی برسد که نتوانم خانه‌ام را گرم نگه دارم. مسلماً هزاران نفر دیگر نیز مثل من فکر می‌کردند که اکنون به سرنوشت مشابهی گرفتار شده‌اند.

بر اساس این گزارش تورم در انگلیس حتی پیش از جنگ اوکراین روندی صعودی داشت. افزایش قیمت گاز طبیعی و اختلال در زنجیره عرضه به دلیل شیوع کرونا، قیمت‌ها را در این کشور بالا برده بود. جنگ اوکراین قیمت را بیش از پیش افزایش داد.

امروز قیمت کالاها در انگلیس با رکوردی که طی ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته رو به افزایش است و دستمزدها از آن عقب مانده‌اند. این مسئله خانواده‌ها را تحت فشاری قرار داده است که از سال ۱۹۵۶ به این طرف تجربه نکرده‌اند.

جهش قیمت‌ها به‌ویژه افراد سالخورده و گروه‌های با درآمد پایین مثل مستمری‌بگیران و بازنشسته‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. با وجود تورم بالا مستمری این افراد افزایشی نداشته است.

آوریل به‌ویژه ماه سختی برای انگلیسی‌ها بوده است. قیمت حامل‌های انرژی در این ماه ۵۴ درصد افزایش یافت و ۲۲ میلیون خانوار انگلیسی فشار آن را حس کردند. با توجه به جنگ اوکراین نه تنها باید انتظار رشد بیشتر قیمت انرژی را داشت بلکه قیمت مواد غذایی نیز رو به افزایش خواهند گذاشت چراکه اوکراین و روسیه از جمله تأمین‌کنندگان مهم گندم، ذرت، جو و روغن گیاهی جهان هستند.

پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در انگلیس طی سال جاری به ۹ درصد هم برسد. بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان در این کشور گفته‌اند که طی دو هفته گذشته فشار افزایش هزینه‌های زندگی خود در بخش غذا و انرژی را احساس کرده‌اند.

بسیاری از مردم که زمانی به اصطلاح دخلشان به خرجشان می‌رسید اکنون مجبور شده‌اند تغییراتی در عادات غذایی خود بدهند مثلاً خرید گوشت را فراموش کنند و یا حتی خود را از مصرف برق و گاز محروم نمایند.

حتی پیش از گرانی‌های اخیر، آمارهای سال ۲۰۲۰ نشان می‌داد که بیش از سه میلیون نفر در انگلیس با فقر سوخت مواجه هستند یعنی نمی‌توانستند هزینه گرم کردن خانه خود را تأمین کنند.

در ماه آوریل تقریباً نصف انگلیسی‌ها گفته‌اند نمی‌توانند صورتحساب انرژی خود را پرداخت کنند و یک نفر از هر پنج نفر گفته است در بعضی مقاطع نتوانسته سوخت بخرد. یک‌چهارم مردم انگلیس هم گفته‌اند تأمین هزینه‌های زندگی برایشان بسیار سخت شده است.

جک لسلای، اقتصاددان ارشد انگلیس گفت: مردم انگلیس قبلاً هم شاهد افزایش قیمت انرژی بوده‌اند اما وضعیت کنونی شاید یک بار در طول یک نسل مشاهده شود. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک خبر دهد.

دولت برای کاهش فشار تورم بر اقشار ضعیف بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون پوندی را اختصاص داده است اما این بودجه با شدت فشاری که به مردم وارد می‌شود اصلاً قابل مقایسه نیست.

پیش‌تر گفته می‌شد با افزایش قیمت‌ها می‌توان هزینه‌های زندگی را کمتر کرد اما اکنون دیگر جایی برای کاهش هزینه‌های زندگی به‌ویژه برای افراد سالخورده باقی نمانده است. افراد سالخورده و همچنین ازکارافتاده که حقوق ثابتی می‌گیرند و نمی‌توانند کار کنند قربانیان اصلی تورم هستند.

ماکسین ویلیام با ۵۲ سال سن از جمله افراد معلول است که مقرری ثابتی را دریافت می‌کند. او می‌گوید به دلیل بیماری خاصی که دارد باید همیشه خانه‌اش را گرم نگه دارد اما به دلیل افزایش قیمت انرژی مجبور شده است کمتر به مغازه برود، بیشتر غذای سرد بخورد و کمتر تلویزیون‌های کارتی را تماشا کند تا بتواند هزینه گرم کردن خانه‌اش را تأمین کند.

وی گفت: من مجبور شده‌ام کمتر به بدنم گرما برسانم و این مسئله بیماری من را شدیدتر و دردم را بیشتر کرده است. خیلی سخت است.

جنیفر بلچر با ۶۷ سال سن برای تأمین هزینه‌های زندگی به مواد غذایی تخفیف‌دار متکی است. او می‌گوید غذاهایی را که تاریخ‌مصرفشان رو به اتمام است را با تخفیف می‌خرد و این‌گونه هزینه‌های سوپرمارکتی خود را ۴۰ پوند در ماه کاهش داده است.

او می‌گوید به تعطیلات رفتن را دیگر فراموش کرده‌ایم همچنین خریدن کفش‌ها و لباس‌های جدید. مستمری ما به موازات رشد قیمت‌ها افزایش نیافته است.

در کشوری که هزاران نفر در زمستان از سرما جان خود را از دست می‌دهند تابستان نعمتی است. اما مشکلاتی که ماه‌های سرد سال برای بسیاری از انگلیسی‌ها به ارمغان می‌آورد نمی‌گذارد که آن‌ها از شیرینی تابستان گرم لذت ببرند.

بلچر گفت: زمستان آینده چه باید بکنیم؟. برویم و در باغ آتش روشن کنیم؟

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 2
    خخخخخخخخخخخخخخ!
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • ناشناس IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 5
    واااااای! تورم؟ ۹درصد؟ اصلا تورم چی هست؟ما که در ایران نمیدونیم معنی تورم چی هست! با چه استدلالی انقدر تیتر افزایش تورم میزنید؟!
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 1
      شما هیچ چی نمی‌فهمی نفهم جان!!! به راحت ادامه بده تو میتونی....
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 1
      خوشبختانه هیچی نمی‌فهمی و از هر دو جهان آزادی....
    • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 1
      انتشار نیمه تاریخ غرب پا گذاشتن روی دم طرفدارانش محسوب میشه. از مشرق میخواهم هر چه بیشتر واقعیت های این جوامع پوشالی را افشا کند.
    • SE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      آنجا 9 درصد روی پوند رفته. اینجا روی ریال. خیلی فرق است بین 9 درصد فیل و 50 درصد موش.
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 0
    الهی بمیرم برای انگلیسی های فقیر که دچار سوءتغذیه شدن ما ایرانیان باید به کمک بشتابیم
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      شه ژالب نمکدون!!!
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      لیاقتت مردن واسه انگلی ها هست!!!
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 3
    جالبه خود نیویورک تایمز این گزارش رو رفته یه عده کامنت میزارن مسخره میکنن، خودشون دارن میگن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      این افراد یا دستور دارن مثل تیراناییها و یا مغزهای زنگ زده مجازی و ماهواره ای هستند که....
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    گفته میشود خود غرب در حال ساخت یک قحطی مصنوعی است و به کشاورزان پول می دهد تا نکارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس