کد خبر 1370593
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

شهید «محمد تهرانی»، روحانی شاهرودی است که در کنار طلبگی، حضور عملی در میدان‌های نبرد را برای خود فریضه می‌دانست و با همین روحیه مثال‌زدنی، آر.پی.جی‌زن جبهه شد؛ هم‌رزمانش می‌گویند تانک‌های دشمن از تیررس او در امان نبودند.

به گزارش مشرق، عملیات «والفجر ۳» در ساعت ۲۳ هفتم مردادماه ۱۳۶۲ با رمز «یا الله» در سه محور در غرب کشور و منطقه مهران اجرا و به آزادسازی دو جاده ایلام- مهران-دهلران و ارتفاعات زالوآب و نمه‌کلان بو و دشت مهران منجر شد.

در این عملیات، از شهرستان شاهرود نیز یگانی حضور داشت که ۹ شهید تقدیم کرد. سردار شهید شیخ «محمد تهرانی» از جمله این شهداست که به‌عنوان شهید شاخص استان سمنان معرفی شد.

اخیراً یادواره شهدای عملیات والفجر ۳ به محوریت این شهید بزرگوار در گلزار شهدای شاهرود به همت شهرداری، بسیج طلاب و روحانیون شهید مطهری، معاونت فرهنگی هنری سپاه و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهرستان شاهرود برگزار شد که دارای نکات جالب‌توجهی بود.

شهید شیخ محمد تهرانی به‌عنوان شهید شاخص سپاه و بسیج استان سمنان معرفی و از این شهید، مستندی هم ساخته شده است.

این شهید روحانی در ۶ مهرماه سال ۱۳۳۴ در شاهرود متولد شد. دیپلم ادبیات گرفت. سپس وارد حوزه علمیه شد و در کنار آن به ورزش می‌پرداخت. فوتبال خوبی داشت و با آغاز جنگ وارد جبهه‌ها شد و بیش از پنج ماه در جبهه آر.پی.جی‌زن بود.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد +فیلم

نماز شکر در ارتفاعات

حسین جلالی، هم‌رزم شهید، خاطره کوتاهی از شهید تهرانی بیان و تأکید می‌کند: شهید محمد تهرانی وقتی در محور فرخ‌آباد به خط رسیدیم، تنها فردی بود که نماز شکر را در ارتفاعات خواند و این هنوز در یادم است.

وی اظهار کرد: ما در خط کمین تانک بودیم و وقتی این خط را تحویل شهید تهرانی و خانی دادیم، بعد از چند دقیقه خبر شهادت آنها به ما رسید.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد +فیلم

طلبه‌ای که در ورزش سرآمد بود

مرتضی احمدیان، از فرماندهان سپاه هم می‌گوید: این سردار شهید چندوجهی و جامع‌الشرایط بود و در کنار طلبگی، شاخصه‌های دیگری داشت که او را به این درجه رساند.

وی افزود: این شهید در عرصه ورزشی از قبل انقلاب، نوجوانان و جوانان را جمع کرد؛ زمانی که جمع شدن دور هم جرم بود و در ورزش باستانی، پهلوان و در فوتبال، قهرمان و در کوهنوردی، سرآمد بود. این شهید ورزش را مسیری برای تعالی می‌دانست.

فرمانده اسبق سپاه شاهرود با اشاره به شاخصه‌های علمی شهید تهرانی گفت: این شهید علم به‌روز و مطالعه داشت و در کنار ابوی مرحوم خود کار بنایی می‌کرد و با مزدی که می‌گرفت کتاب می‌خرید و می‌خواند و تعالیم آن را به دیگران منتقل می‌کرد.

وی با اشاره به تأکید دوستان طلبه شهید که او را از نخبگان علمی حوزه می‌دانستند، گفت: شهید تهرانی مدارج علمی را جهشی طی می‌کرد و به شهادت قریب به‌اتفاق دوستانش، اگر این شهید الآن زنده بود، مجتهد مسلمی شده بود و شاگردان فراوانی داشت.

احمدیان ادامه داد: شهید تهرانی از حیث اخلاق بسیار خوش‌رو بود و همیشه لبخند می‌زد و گشاده‌رو بود و با چهره باز با دیگران برخورد می‌کرد.

این فرمانده سپاه با اشاره به شجاعت شهید تهرانی اضافه کرد: شهید تهرانی در همه میدان‌ها شجاعانه حضور داشت و در صحنه شهادت هم در سنگر کمین آر.پی.جی بود و با شهید قربانعلی خانی و شهید فصیح بیکی برای شکار تانک حضور داشتند.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد +فیلم

هرگز نماز شبش قطع نشد

احمدیان، زهد و دوری از مادیات را از دیگر شاخصه‌های این شهید عنوان کرد و گفت: شهید همیشه لباس‌های ساده می‌پوشید و در جبهه هم لباس ساده داشت و زهد ایشان زیاد و زبانزد بود.

وی با بیان اینکه شیخ محمد در معنویت که شاخصه همه شهدای ماست سرآمد بود، اظهار کرد: در جبهه نماز شبش قطع نشد و ارتباط عمیقی با خدا برقرار کرده بود و بر تقوا و اخلاص عمل برای خدا تأکید داشت.

احمدیان بیان کرد: ۳۰ نفر از تیم فوتبال و جلسه قرآن تشکیل‌شده توسط این شهید، از جمله حسن عرب‌عامری، عباسعلی بازوی و احمد نقی‌زاده شهید شدند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه این شهید در ابتدای طلبگی با علامه طباطبایی دیدار داشت، گفت: در این دیدار، نصیحت علامه به وی این بود که خدا را فراموش نکنید و در طول روز به یاد خدا باشید و محاسبه و مراقبه داشته باشید.

وی با اشاره به توصیه شهید شیخ محمد تهرانی در خصوص اخلاص و درجات آن گفت: شهید در دست‌نوشته خود بیان می‌کند «آدمی اگر امر خدا را اطاعت کند، به ثواب دنیوی یا اخروی می‌رسد و مقابل نعمت‌ها باید سپاسگزار باشد. خدا تواناست و بقیه نیازمند. خدا را در همه حال ناظر بر خود ببینید و مطیع او باشید. فرمان حق تعالی را از روی محبت اطاعت کنید».

احمدیان به شهید احمد رضایی، همراه همیشگی شهید تهرانی هم اشاره کرد و افزود: این شهید با تربیتی که در جلسه قرآن و ورزش شیخ محمد آموخت، شب با وضو می‌خوابید و در جبهه اگر شب، ۱۰ بار از خواب بیدار می‌شد، هر ۱۰ بار وضو می‌گرفت که اجر شهید را ببرد و حالا به درجه قرب الی الله رسیده است.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد +فیلم

این کتاب‌ها برای کدام عالم ربانی است؟

کاظم مقدس، همرزم شهید تهرانی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم با بیان اینکه شهید تهرانی در علم و شجاعت شاخص بود، گفت: شاهد بودیم این شهید و یارانش در عملیات والفجر ۳ تا سه و چهار بعدازظهر بسیار کار کردند و تانک‌های تی.۷۲ دشمن را منهدم کردند.

وی افزود: شهید تهرانی اهل زهد و تقوا بودند. نماز شب‌ها را در شرایط سخت می‌خواندند و شب عملیات در خط فرخ‌آباد، با دیگران شوخی می‌کردند و به رزمندگان روحیه می‌دادند.

همرزم شهید تهرانی گفت:‌ شهید تهرانی در ۱۵ مردادماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۳ در منطقه مهران بر اثر اصابت ترکش به گردن و بدن به شهادت رسید.

مقدس بیان کرد: در وصیت‌نامه او آمده بود که کتاب‌هایش را به کتابخانه مدرسه فیضیه قم اهدا کنند که وقتی آنها را جمع کردند، یک نیسان کتاب شد.

این همرزم شهید بیان کرد: در نوشته‌ها آمده که وقتی کتاب‌های شهید را تحویل کتابخانه فیضیه دادند، همه تعجب کردند که این کتاب‌ها برای کدام عالم ربانی است.

فیلم گذری بر عملیات والفجر ۳ به روایت شهید آوینی که شیخ محمد تهرانی در آن به شهادت رسید، را ببینید:

نمونه‌هایی که کم نیستند

هشت سال جنگ تحمیلی به معنای واقعی کلمه میدان ایثار و شهادت و البته مکان درس‌آموزی برای ما امروزی‌ها بود.

نمونه‌های شهید تهرانی که تمام وجود خود را در راه اسلام و میهن عزیزمان گذاشتند، کم نیستند و امروز باید سیره عملی آنها بیش از همیشه تبیین و ترویج شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    سلام بنویسید آخوندی که دیده بان شد. این روزها حرف از بازی دراز است ویاد کنید از شهید ( غفاری) آخودند وعارفی که دیده بان قوی ارتش شد.روحش شاد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    ایکاش از این شهید گرامی عکسی هم میگذاشتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس