تحویلیان: حمایت از تولید دانش بنیان زیرمتن اصلی «از سرنوشت 4» است

اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده سریال «از سرنوشت» معتقد است که دلیل استقبال مخاطبان از این سریال، بیان دغدغه‌های نسل جوان در قالب ملودرام عاشقانه است و موضوع تولید دانش‌ بنیان نیز یکی از مسائل روز جوانان به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، همزمان با پایان ماه مبارک رمضان، فهرست پربیننده‌ترین سریال‌های رمضانی تلویزیون براساس آمار بازدید سایت تلوبیون اعلام شد. براین اساس، فصل چهارم سریال «از سرنوشت» با بیش از ۱۱ میلیون مخاطب توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان تهیه شده و پس از ماه مبارک رمضان، از شنبه تا چهارشنبه از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

اکبر تحویلیان در خصوص تولید فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «از سرنوشت» گفت: فیلمنامه «از سرنوشت ۴» یکی از سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین تجربیات کاری من به عنوان یک تهیه‌کننده بود. سریالی که ۳ فصل را با موفقیت و استقبال بینندگان به پایان رسانده در فصل چهارم خود هم باید مطالب جدیدی به مخاطبانش ارائه می‌کرد و هم باید روند ۳ فصل قبلی را حفظ می‌کرد.

وی ادامه داد: نگارش فیلمنامه این سریال بیش از یکسال زمان برد. جلسات فراوان و ساعت ها هم‌فکری گروه فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و عوامل اصلی پروژه، بازخوانی و اصلاح و تلاش برای اینکه شخصیت‌های سریال را نزدیک به آن چیزی که تاکنون بوده‌اند بازنمایی کنیم. البته لازم بود که روایت‌های جدیدِ متعدد در سیر داستانی اثر گنجانده شود.

او با اشاره به فاز تولید سریال نیز گفت: چند ماه پس از پایان تولید «از سرنوشت ۳» به دلیل درخواست مخاطبین، تولید فصل چهارم را کلید زدیم و تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نیز درگیر تصویربرداری در لوکیشن‌های مختلف تهران، اطراف تهران و دیگر شهرستان‌ها بودیم.

تحویلیان درباره شخصیت‌پردازی بازیگران در این فصل از سریال گفت: همانطور که در فصول قبلی دیده‌اید، محوریت سریال با داستان‌های جوانان آن پیش می‌رود و مابقی شخصیت‌ها درگیر فراز و فرودهایی می‌شوند که برای این جوانان رخ می‌دهد. ۵ بازیگر اصلی داشتیم که در فصول قبلی معرفی شده بودند و در این فصل لازم بود با شخصیت‌پردازی چند لایه‌ای، ابعاد جدیدی از زندگی، کار و چالش‌های پیش‌روی آنان را نشان بدهیم.

«سهراب» نماد جوان امروزی و متعهد به خانواده است

وی ادامه داد: برای مثال شخصیت «هاشم» که از همان قسمت‌های ابتدایی اسیر اتفاقات تلخ عاطفی می‌شود، برای فرار از این چالش‌ها کمی شاداب‌تر شده و به نوعی می‌توان گفت رفتارهای همراه با شیطنت خود در فصول قبلی را تکرار می‌کند. از سویی دیگر، شخصیت «سهراب» با تعقل و طمأنینه بیشتری رفتار می‌کند. با این حال بارزترین نکته‌ای که در رفتار و زندگی سهراب دیده می‌شود، علاقه او به تشکیل خانواده، گره‌گشایی از مشکلات اطرافیانش، ایفای نقش جدی در تولید و هدایت کارگاهی است که با زحمات او و جوانان هم سن و سال خودش ایجاد شده است. شاید بتوان او را نمادی از یک جوان امروزی متعهد به خانواده دانست. جوانی که نسبت به کشورش دغدغه‌مند بوده و در عین حال شیوه رفتار با همسر، دوست و اطرافیانش را نیز بلد است.

البته در بین بازیگران جوان و اصلی کار، ۲-۳ استعداد جدید بازیگری معرفی شدند که همگی از بازیگران خوب تئاتر کشور به شمار می‌روند. که شخصیت های مهم عباس و شاهین و ساریخانی را بازی می‌کنند.

تهیه‌کننده مجموعه سریال «از سرنوشت» درباره پرداخت به موضوع تولید دانش‌بنیان در این فصل از سریال گفت: موضوع دانش‌بنیان یکی از پیرنگ‌های اصلی داستان در فصل چهارم به شمار می‌رود. از منظر داستانی، نمایش تلاش جوانان تحصیل‌کرده برای انجام یک کار بزرگ در داخل کشور تحسین‌برانگیز است و به دلیل کشش‌های داستانی مخاطب را با خود همراه می‌کند، اما بنده معتقدم که این موضوع مهم را باید کلان‌تر دید. شاید بتوان گفت که زیرمتن اصلی سریال در همین بخش گنجانده شده است.

تحویلیان: حمایت از تولید دانش بنیان زیرمتن اصلی «از سرنوشت ۴» است

تولید دانش بنیان، موضوع روز کشور و دغدغه جوانان است

وی اضافه کرد: اولاً با گشتی در دانشگاه‌ها و شرکت‌های نوپای فعال می‌بینید که بخش بزرگی از جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی سریعاً جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شده و با هوش و استعداد خود دست به کارهای بزرگی می‌زنند. حتما می‌دانید که یکی از بخش‌های پرکار در دولت قبلی و جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و رهبر انقلاب نیز بارها در سخنرانی‌ها و بیانات خود از خدمات و فعالیت‌های گسترده این جوانان متدین و دغدغه‌مند تجلیل و تقدیر بعمل آورده اند. بنابراین توجه به تولید آنهم در حوزه دانش‌بنیان یکی از سوژه‌های بروز است که باید مورد توجه قرار گیرد و در مورد آن و توانمندی داخلی فرهنگسازی و ایجاد انگیزه انجام شود.

خوشحالم «از سرنوشت ۴» بعد از نامگذاری سال ۱۴۰۱ بر تولید دانش بنیان پخش شد

او با اشاره به پخش نخستین سریال با موضوع تولید دانش‌بنیان از تلویزیون گفت: دقت داشته باشید که مقام معظم رهبری چندین سال است بر موضوع تولید ملی تاکید داشته و ابعاد مختلف آن را بیان کردند. ایشان امسال را نیز با محوریت همین موضوع مهم و معطوف بر «تولید دانش بنیان» نامگذاری کردند. خوشحالیم که تنها چند روز بعد از این نامگذاری، سریالی با موضوع تولید دانش بنیان از رسانه ملی پخش شد تا هم زمینه‌سازی درستی برای این مطالبه در قاب هنر رخ بدهد و هم هموطنان با اهمیت این موضوع و موانعی که پیش روی جوانان قرار دارد، بیش از پیش آشنا شوند.

تهیه‌کننده سریال از سرنوشت تاکید کرد، که دغدغه‌هایی جدی در این حوزه وجود دارد که تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه کشور باید بدان ورود کرده و آنها را برای عموم مردم به ویژه نسل جوان نشان دهد. سریال از سرنوشت ۴ اگر چه نخستین سریالی بود که به صورت جدی درباره تولید دانش‌بنیان در رسانه ملی صحبت کرد اما حتما سرآغازی برای این مسیر طولانی است و باید آثار داستانی بیشتری با همین سوژه ساخته شود.

تحویلیان درباره استقبال مخاطبین از این سریال و پربازدید شدن آن در تلوبیون بیان داشت: از سرنوشت در عمر ۴ فصلی خود تلاش کرده دغدغه‌های نسل جوان را در قالب یک سریال ملودرام عاشقانه بیان کند و به نظرم دلیل استقبال مخاطبین از این سریال همین است؛ چرا که افراد مختلف می‌توانند تصویری از دغدغه‌ها، مشکلات و خوشحالی‌هایشان را در این سریال ببینند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مصر IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    متاسفانه مافیای فیلم و سریال در صدا و سیما به شدت دست افراد نافرمی افتاده... دوست دارم یه منتقد درست و حسابی با دغدغه های فرهنگی برای این سریال کمی ارزش قائل بشه و اونو به بوته نقد بکشه! سریالی که به شدت بر روابط غیرشرعی و ناسالم صحه میزاره و ترویج ارتباطات ناسالم رو داره...دوستی های خیابانی و بظاهر امروزی...شیرین بازی پسرها برای دخترها و از این قبیل رفتارهای چیپ! گریم و طراحی یکی از کاراکترهای منفی فیلم در قالب فردی با ظاهر مذهبی و حتی موجه! و خیلی مسائل دیگه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس