نگاهی به یک انتصاب جدید/ چرا قائم‌مقام برون‌مرزی به ساختمان شیشه‌ای رفت؟

انتصاب مهدی مجتهد از سوی جبلی را می‌توان به‌عنوان یکی از انتخاب‌های کلیدی‌اش به شمار آورد .

به گزارش مشرق، پیمان جبلی رئیس رسانه ملّی در یکی از جدیدترین احکام انتصابش، مهدی مجتهد را به عنوان قائم‌مقام خود در امور اجرایی و نیز سرپرست حوزه ریاست صدا و سیما معرفی کرد؛ عنوانی که با مروری کوتاه بر شرح مسئولیت‌های تعیین‌شده برای مجتهد، نشان از بنیانی جدید در ساختار مدیریتی کلان این سازمان دارد.

بی‌گمان، تحقق آنچه در فهرست انتظارات جبلی از مجتهد آمده، جز در سایه اقدام بی‌سابقه و جدید جبلی ممکن نمی‌نمایاند. رئیس رسانه ملی، در حقیقت، خلاف جریان معمول پیشین، این‌بار قائم‌مقامی اجرایی سازمان را به ابزار عملیاتی و ساختار و تشکیلات حوزه ریاست مجهز کرده تا نقش قائم‌مقام اجرایی در برهه برنامه‌های تحول‌خواهانه بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور، نقشی مؤثرتر و تعیین‌کننده‌تر از همه دوره‌های پیشین باشد.

- پیگیری اجرای سیاست‌های کلان سازمان و نظارت بر تدوین برنامه‌های بلندمدت؛

- ایجاد هماهنگی درون‌سازمانی برای اعمال مدیریت یکپارچه و حفظ انسجام عملکردی، به‌ویژه در حوزه‌های ستادی و پشتیبانی (منابع مالی و سرمایۀ انسانی، طرح و برنامه‌ریزی و...)؛

- اعمال نظارت مؤثر بر نحوۀ توزیع اعتبارات و هزینه‌کردهای مالی و انطباق با برنامه‌ها و اعتبارات مصوب؛

- نظارت و پیگیری اصلاحات لازم در ساختار و تشکیلات و به‌روزرسانی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان در راستای متناسب‌سازی با اقتضائات درون و برون‌سازمانی.

- اعمال نظارت مؤثر بر برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای سرمایۀ انسانی سازمان؛

- نظارت بر فرآیند نظام انتصاب و ارزشیابی مدیران با تأکید بر اصل شایسته‌سالاری؛

- تعامل و ارتباط سازنده و مؤثر با همۀ دستگاه‌ها و نهادهای نظام در جهت هم‌افزایی و هماهنگی بین‌سازمانی؛

و انجام مأموریت‌های ویژه محوله، کارهایی بهبوددهنده ساختارهای صف و ستاد سازمان است که به مجتهد سپرده شده‌اند و مسلماً بدون تمهید خاص جبلی که با هم‌زمانی سپردن مسئولیت این دو حوزه به قائم‌مقام نمود یافته، به سرمنزل مقصود نمی‌رسند.

چندی پیش، احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی صداوسیما هم در صفحه شخصی‌اش بدان اشاره کرده و نوشته بود: «یکی از مهم‌ترین و بهترین تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما در راه است. ان‌شاءالله حضور این برادر عزیز منجر به بهبود فرآیندهای صف و ستاد سازمان خواهد شد» که با قرائن کنونی می‌توان یقین کرد منظور او انتصاب مهدی مجتهد بوده است.

حالا شاید بتوان گفت پیمان جبلی، گذشته از شخصی که انتخاب و منصوب کرده، با این حکم مسئولیت دووجهی، باز هم ثابت کرده که نسبت به ساختارهای سازمانی شناختی عمیق و پویا دارد و اگرچه از زاویه‌نگاهی کاملاً عملیاتی و نتیجه‌گرایانه به امور می‌نگرد، از قدرت نقشه‌ریزی و ترسیم مسیر بالایی نیز برخوردار است.

صدا و سیما , معاونت برون مرزی ,

اما چرا مهدی مجتهد؟

نام مهدی مجتهد تا پیش از انتصاب او به‌عنوان «معاون برنامه‌ریزی ومنابع مالی» سازمان صداوسیما در سال ۱۳۹۳، همانند دیگر مدیران مجموعۀ برون‌مرزی صداوسیما، کمتر در رسانه‌ها شنیده شده بود؛ حال آن که او پیش از آن هم، در مدت بیش از ۱۴ سال حضور در این معاونت، عهده‌دار پست‌های مختلف مدیریتی بود و تا آن زمان، حدود پانزده سال ایفای مدیریت در بخش‌های ستادی و صف این مدیریت را در کارنامۀ خود داشت.

او که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی و مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات اجتماعی است، پیش از ورود به صداوسیما، اکثر سوابق مدیریتی‌اش را در حوزه منابع انسانی و آموزش در سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی گذرانده بود و تجاربش در برنامه‌ریزی، طراحی تشکیلات، تدوین ضوابط استخدامی، طبقه‌بندی مشاغل و... باعث شده بود تا حضورش در صدا و سیما نیز آغاز تجربه‌ای دیگر در زمینه‌های مشابه باشد.

از این رو، مدیرکلی اداری‌ومالی معاونت آموزش و پژوهش، نخستین سمت او در رسانه ملی از بدو ورودش به این سازمان در سال ۱۳۷۷ بوده است تا اینکه سال ۱۳۷۹ به معاونت برون‌مرزی رفت و تا سال ۱۳۸۳ نیز در همین سمت، اما این بار در معاونت برون‌مرزی ادامه کار داد.

او در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان مدیر سیمای عربی شبکه سحر منصوب شد و پس از قطع پخش کانال۱ شبکه سحر از ماهواره یوتل‌ست، دست‌ به راه‌اندازی شبکه الکوثر در سال ۱۳۸۴ زد. او سپس، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیریت شبکه سحر را عهده‌دار شد و راه‌اندازی کانال۲ شبکه سحر و نیز افتتاح کانال ۲۴ ساعته کردی در مجموعه شبکه سحر، از جمله اقدامات مهم مجتهد در این برهه بود.

از همکاری نزدیک او با اتحادیه رادیووتلویزیون‌های اسلامی و مشارکتش به ‌نمایندگی از معاونت برون‌مرزی صداوسیما در بنیانگذاری و فعالیت این اتحادیه و نیز عضویت مستمر در شورای عالی این اتحادیه، به‌عنوان بخش‌های دیگری از کارنامه مدیریتی و سوابق کاری مهدی مجتهد یاد می‌شود.

مجتهد پس از دوره معاونتش، از خرداد سال ۱۳۹۵، ضمن آنکه حکم قائم‌مقامی معاون برون‌مرزی صداوسیما را گرفت، به مدیریت شبکه آی‌فیلم منصوب شد و در مدت تقریبی ۶ سال مدیریت او بر این شبکه که مأموریت کانال فارسی آن کاملاً مماس بر مخاطبان داخلی تلویزیون است، کانال فارسی آی‌فیلم جایگاه مقام دوم تا چهارمی خود از حیث جذب مخاطب را حفظ کرد.

او کانال آی‌فیلم۲ را هم تأسیس کرد تا بر سطح و عمق نفوذ این شبکه در میان فارسی‌زبانان غیرایرانی، به‌خصوص مردم افغانستان افزوده شود.

در همین مقطع و همزمان با همه این‌ها، او سرپرستی اداره‌کل تولیدات نمایشی معاونت برون‌مرزی را نیز عهده‌دار بود.

قائم‌مقام جدید جبلی بدین‌گونه، طیف وسیعی از حوزه‌های عملکردی صف و ستاد صداوسیما را تجربه و راهبری کرده و میدان بسیاری از چالش‌های درونی و ستادی رسانه ملی، از سرمایه انسانی گرفته تا بودجه و امور مالی و طرح‌وبرنامه‌ریزی و... را آزموده است.

در عرصه صف نیز با تولید تلویزیونی و مدیریت محتوا و پیام، هم در سطح مخاطب داخلی و هم مخاطب بین‌المللی درگیر بوده و در مصادیق عینی گوناگونی از مدیریت شبکه‌هایی با ساختار عمومی تا شبکه‌های تخصصی و نیز حوزه تولید فیلم و سریال، ورود و حضوری مستمر و مستقیم داشته است و چالش‌ها و تنگناهای هر بخش را می‌شناسد.

با این حساب، انتخاب مهدی مجتهد از سوی جبلی را می‌توان به‌عنوان یکی از انتخاب‌های کلیدی‌اش به شمار آورد و منتظر ماند تا نتایج آن به مرحله‌ای قابل ارزیابی برسد و دید که اقداماتش چگونه بر مجموعه روندهای اصلی صف و ستاد رسانه ملی اثر می‌گذارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس