کد خبر 1373855
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
دردسرهای عظیم ارز ترجیحی

ضربه ای که ارز ۴۲۰۰ طی چند سال اخیر به کشور وارد کرده با هیچ تحریمی قابل مقایسه نبوده و در این مدت میلیاردها دلار ارز از کشور خارج و اجناس دچار افزایش قیمت‌های عجیب شد.

به گزارش مشرق، نتیجه یک تصمیم غلط در سایه عدم اجرای صحیح آن آشفته بازاری بوده که تا سال‌ها برای مردم مشکلات بزرگی را به همراه خواهد داشت، اما چرا شرایط اقتصادی کشور به سیاست ارز ترجیحی مربوط است؟

 سیاست منسوخ ارز چند نرخی

نکته اول این است که سیاست ارز چند نرخی در اقتصادهای جهان منسوخ شده و در دولت نیمچه لیبرال  دوازدهم علت تولد این ارز هنوز قابل هضم نیست.

مطالعه الفبای اقتصاد حکایت از این دارد که سیاست ارز چند نرخی کاملا شکست خورده بوده و حتی باید کشور به سمتی حرکت کند که ارز نیمایی، ارز سنایی، ارز فردایی و بازار آزاد در کشور وجود نداشته باشد، نه اینکه تولد نرخ دیگری را مشاهده کرد.

به گفته پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصاددانان کشور، نظام نرخ ارز چندگانه مختص ایران بوده و دلیل این امر نیز به اقتصاد دولتی کشور مربوط می‌شود و ریشه اصلی آن نیز به درآمدهای نفتی کشور مرتبط است.

رانت ارز ترجیحی

موضوع بعدی به رانت‌های این ارز مربوط می شود، به دلیل تفاوت فاحش ارز ترجیحی با ارز بازار آزاد، افراد به دنبال دریافت این ارز و فروش آن در بازار آزاد بوده‌اند. این درحالی است که هنوز دولت الکترونیک در کشور اجرایی نشده است و سامانه‌های لازم در کشور به منظور رصد لحظه‌ای بازار ارز وجود ندارد.

به طور مثال عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ در نامه‌ای به رئیس جمهور سرنوشت ۹۷۹ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی را نامشخص دانست. وی در این خصوص گفت: ۲۰ شرکت دولتی در مجموع ۳ میلیارد و ۵۱۴ میلیون یورو ارز ترجیحی برای واردات دارو و کالاهای اساسی دریافت کرده‌اند اما به تعهدات خود عمل نکرده و سرنوشت بخشی از این ارز نامعلوم است.

از سوی دیگر دریافت این ارز فرصتی مناسب برای واردات برخی از محصولات را فراهم کرده است و از آنجایی که واردات کالاها در کشور به صورت انحصاری بوده لذا وارد کننده در سایه نبود نظارت و شفافیت قادر بود اجناس را با هر رقمی که مد نظر خود است به فروش برساند. بحث نهادهای دامی نمونه‌ای کامل از انحصار در واردات است که توسط برخی از شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

فلج شدن تولید در سایه تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی

مسئله بعدی به بحث تولید مربوط می‌شود، در واقع در سال‌های آغازین تولید ارز  ترجیحی این ارز برای واردات کالاهایی عجیب نظیر پارچه، بیل، سنگ پا و دیگر کالاهای غیر ضروری اختصاص پیدا کرده بود، عجیب اینجاست که تولید کننده باید با محصول وارداتی رقابت می کرد که قیمت آن به واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار پایین‌تر از قیمت تولید باشد و همین امر دردسرهای عظیمی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود، جالب اینجاست که مصاحبه‌های تولیدکنندگان کشور همگی بیانگر آن بود که نیاز به یک فضای سالم رقابتی برای عرضه محصولات خود دارند، در حالی که که دولت کاملا به این موضوع بی‌توجه بوده و فقط به دنبال عملی سازی ایده خود بدون بررسی جوانب آن بود.

نمونه این امر صنعت کاغذ است که تا پیش از تخصیص ارز ترجیحی به آن با ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن کاغذ چاپ تحریر و کاغذ روزنامه مشغول به فعالیت بوده با این وجود به دلیل عدم توان رقابت واحدهای تولیدی داخلی با واردکنندگان این صنعت در کشور با مشکلات بزرگی مواجه شد.

واردات کالاهای عجیب

موضوع بعدی به واردات کالاهای لوکس مربوط بوده که با هیچ دلیل و منطقی قابل بیان نیست، در واقع چرا دولت برای واردات کالاهای لوکسی که کمتر از ۵ درصد جامعه قادر به خرید آن هستند، ارز ترجیحی اختصاص داده است، تیم اقتصادی دولت گذشته این تناقص عجیب را چگونه پاسخ خواهد داد؟

واردات اسب مسابقه‌ای، پرندگان زینتی، گل‌های تزئینی خاص، زیورآلات چرمی برندهای معتبر جهان، کفش برای اسکی، پیانو، مبل، چوب اسکی و مروارید فقط بخشی از کالاهای عجیب و لوکسی محسوب می‌شود که اکثریت جامعه قدرت خرید آن را ندارند، با این وجود به چنین کالاهایی ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود.

فارغ از این مسائل ارز ترجیحی برای ثبات و کنترل قیمت‌ها متولد شده بود اما با وجود ثابت ماندن این ارز چرا قیمت مرغ و گوشت افزایش چندین برابری داشته است، نهادهای دامی با همان قیمت ۴۲۰۰ تومان به کشور وارد می‌شدند ولی قیمت مرغ از ۷۰۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ به ۳۲ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است؟

قاچاق به عنوان یکی از اصلی ترین مسائل کشور نیز با تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی چهره جدیدی به خود دید و شاهد قاچاق معکوس از کشور بودیم. قاچاق دام، آرد، روغن و … در این چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است، این درحالی است که سفره مردم کوچک‌ترشده و یارانه پرداختی دولت در این زمینه به کام قاچاقچیان و مردم کشورهای همسایه بود.

حذف ارز ترجیحی و درمان بیماری اقتصاد کشور

تمام موارد گفته شده فقط بخشی از ضربات ارز ترجیحی به بدنه اقتصادی کشور است و باید هر چه سریع‌تر بساط این  فرزند منحوس اقتصاد کشور جمع شود، البته شرایط اقتصادی کشور بسیار حساس بوده و نیاز است ابتدا با تدبیر دقیق بی تدبیری دولت گذشته را اصلاح کرد.

در واقع به منظور حذف ارز ترجیحی ابتدا مابه التفاوت هزینه‌ها در اختیار افراد قرار گیرد و با انجام این عمل از بار روانی افزایش قیمت کاسته می‌شود و دولت قادر است نتایج این افزایش را مورد بررسی قرار داده و نواقص را برطرف نماید.

دردسر عظیم ارز ترجیحی با انتظار کشیدن یا توافق هسته‌ای مرتفع نخواهد شد، مشورت با نخبگان اقتصادی و تجمیع نظر بر روی یک برنامه علمی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، فارغ از این مسئله نباید اجرای دقیق برنامه‌ها نادیده گرفته شود و هر گونه کم کاری و عدم اجرای قوانین و برنامه‌ها، عواقب خطرناکی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    متاسفانه با عدم کنترل کسبه سودجو وخدانشناس که تعدادشان بدون تعارف بسیارزیاداست، طرح خوب و منطقی دولت به حاشیه رفته و مردم عصبانی هستتد ..از همین الان نرخ خدمات و تعمیرگاه ها و ...چهاربرابر شده و هیچ مرجعی هم جلودارشان نیست و دولت خوش خیال فکر میکند فقط چهارقلم را افزایش قیمت داده است ..به همین سادگی در تله افتادیم
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      بله متاسفانه اینو یه بچه 10 ساله هم میدونه که فرضا شکر گرون بشه فقط قند نیست ک گرون میشه هرچیزی ک با شکر تولید میشه گرون میشه مثل تنقلات شیرینیجات کیک و شغله و کارونه هایی زیادی تحت تاثیر قرار میگیرن این تولید رو گند میزنه بهش بعضیا فکر میکنن این کار درستیه ...نخیر این توجیه گرونیاس برا کمبود بودجه همه چیز باید بشه به قیمت دلار 31 تومنی....
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    چرا روحانی با این همه خسارت به کشور وزندگی مردم محاکمه نمیشود جای سئوال است مگر نه اینکه به طور مثال چند نفر از مردم بیایند سرمایه گذاری کنند ویک نفر را برای اداره آن استخدام کنند وان فرد با بی سوادی عدم مدیریت وبه کارگیری دزدان سرمایه آنها را به باد بدهد مردم شکایت می کنند وادعای خسارت میکنند حال اینکه این جرسومه فساد وفرزند معنوی مغروق استخر با گردن کلفتی ومنم منمش وسوپرمنش اسحاق رابین زندگی مردم را نابود کرده و ا راست راست راه میرود ومانند صبح روز جمعه افزایش قیمت بنزین به ریش مردم می‌خندند چرا نمایندگان مجلس خبرگان که جایگاه افرادی چون ایت الله مشکینی ودیگر بزرگان وادمهای صالح است این آدم فاسد ودروغگو را که دروغگوییش برهمگان ثابت شده در میان خود تحمل میکنند لعنت خدا وشهدا براین مفسد که خون شهدا را پایمال کرد
    • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      احسنت.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    اگر توزیع یارانه‌ها بین دهک‌ها خطی بود، عادلانه‌تر بود؛ یعنی دهک اول، 600 هزار تومان، دهک دوم، 533 هزار تومان، دهک سوم، 467 هزار تومان، دهک چهارم، 400 هزار تومان، دهک پنجم، 333 هزار تومان، دهک ششم، 267 هزار تومان، دهک هفتم، 200 هزار تومان، دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم، 67 هزار تومان و دهک دهم صفر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس