روسیه موضع خود درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را تغییر داد

روسیه با تغییر موضع خود درخصوص پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا گفت که حضور کی‌یف در اتحادیه اروپا مانند عضویت آن در ناتو است.

به گزارش مشرق، دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه موضع خود را در مورد چشم‌انداز عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا تغییر داده است.  

این دیپلمات گفت که اکنون عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نمی‌تواند بخشی از یک توافق صلح با روسیه باشد.  

پولیانسکی توضیح داد: اگرچه در ابتدا مسکو نگران چشم‌انداز پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نبود، اما آغاز درگیری‌های جاری و موضع بسیار خصمانه ضد روسیه از سوی بروکسل، موضع مسکو را تغییر داد.  

این دیپلمات روسیه ادامه داد: اظهارات جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اوکراین باید در میدان نبرد پیروز شود و این واقعیت که اتحادیه اروپا به نهاد پیشرو در ارائه تسلیحات به اوکراین تبدیل شده است، موضع ما را تغییر داده است. موضع روسیه در مورد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در حال حاضر بیشتر شبیه ناتو است زیرا ما تفاوت زیادی بین آن‌ها نمی‌بینیم.  

پولیانسکی اذعان داشت که جنگ در اوکراین تشدید شده است و هم اکنون جایی برای دیپلماسی باقی نمانده است.  

او توضیح داد که فقدان گفت‌ وگوی سازنده، ناتوانی کی‌یف در عمل به وعده‌های خود و تلاش‌های غرب برای طولانی‌تر کردن خصومت‌ها به وقوع چنین وضعیتی کمک کرده است.  

پارلمان اروپا در دوم مارس (۱۱ اسفند) با ۶۳۷ رای مثبت، ۱۳ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نهم اسفند از اتحادیه اروپا خواسته بود تا با عضویت فوری این کشور در این نهاد از طریق رویه خاص موافقت کند.  

پذیرفتن تقاضای اوکراین توسط پارلمان اروپا به معنی عضویت کی‌یف در این اتحادیه نیست بلکه این رای گیری روند پیوستن اوکراین را آغاز می‌کند.  

اوکراین به عنوان همسایه غربی روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده که هر دو این اقدامات مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به عنوان تهاجم این ائتلاف نظامی به مسکو می‌داند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ در اوکراین با گذشت بیش از دو ماه و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    3 0
    وقتی صهیونیسم بر اروپا مسلط هست و به کشورهای اروپایی به عنوان گوسفندان گله نگاه میکند چه فرقی میکند که اوکراین عضو ناتو باشد و چه عضو اروپا. گوسفند با خشاب با گوسفند بدون خشاب اساسا فرقی ندارد چون گوسفند با خشاب خشابش را برای چوپان حماچل میکند!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    4 6
    چقدر این روسیه پرروئه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    اقا از روسیه دفاع کنید دو تا سنگر بزرگ مقابل امریکاست اولی روسیه دومی ایران هست اگه روسیه شکست بخوره عواقب بدی داره بعد روسیه ایرانو تبدیل به سوریه میکنن
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    کار درستی کرده. دم بچه ای که کل خانواده رو به باد میده رو باید چید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس