جان کری: جنگ اوکراین بهانه‌ای برای کنار گذاشتن مبارزات اقلیمی نشود

جان کری نماینده ویژه آب و هوایی آمریکا روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد گفت بحران جهانی انرژی ناشی از جنگ اوکراین نباید وابستگی جهان به سوخت های فسیلی را که باعث تغییرات اقلیمی می شود، عمیق تر کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس افزود: باید برای اروپا گازی که در نتیجه قطع تامین از سوی روسیه از دست رفته است، دوباره عرضه شود.

وی هشدار داد برای طولانی مدت هیچ کس نباید باور داشته باشد که بحران اوکراین، بهانه ای است برای ساخت ناگهانی نوع قدیمی زیرساخت هایی که داشتیم و ما باید با توجه به خطرات، بسیار هوشمندانه تر عمل کنیم.

براساس این گزارش، افزایش قیمت انرژی باعث رشد تورم در برخی کشورها و نگرانی از رکود اقتصادی شده، زیرا تحریم ها علیه روسیه که تولیدکننده مهم نفت و گاز جهان است، عرضه را با تنگنا مواجه کرده است.

کری با اشاره به افزایش ۶ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای و رشد ۹ درصدی مصرف زغال سنگ بسیار آلاینده گفت جایی برای پسروی وجود ندارد.

وی تاکید کرد که سرمایه گذاری سریع در فناوری انرژی تجدیدپذیر، تنها راه حل برای حفظ گرمایش زمین زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد است.

وی افزود: اگر ما انتخاب درستی داشته باشیم، می توانیم همه این مبارزات را پیروز شویم؛ ما می توانیم آنچه را لازم است انجام دهیم با توجه به اوکراین و بحران آب و هوایی انجام دهیم.

کری گفت: نباید به قبول این باور فریب بخوریم که این شرایط، در بازی است به سوی بازگشت به عقب و انجام آنچه باعث شد این بحران در وهله اول رقم خورد.

همه گیری کووید – ۱۹ در سال ۲۰۲۱ باعث لغو گردهمایی حضوری نخبگان عرصه سیاست و کسب و کار جهان برای شرکت در اجلاس داووس شد و نشست امسال نیز با تاخیر در ماه جاری میلادی برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس