ترکیه و اشغالگری در شمال عراق؛ خشم عراقی‌ها دامن آنکارا را می‌گیرد؟

تداوم اشغالگری ترکیه در شمال عراق و ادامه حملات این کشور به این منطقه، واکنش‌هایی را از پی داشته است، چه در عرصه دیپلماتیک و چه در عرصه میدان.

به گزارش مشرق، عراق مدت‌هاست که با مسئله تجاوز سرزمینی و حملات هوایی ترکیه روبه‌روست. نظامیان ترکیه در هماهنگی با سیاست‌ها و مواضع مقامات منطقه کردستان به حملات خود ادامه می‌دهند و به هشدارهای دولت مرکزی بغداد بی‌توجه‌اند.

حضور نظامی ترکیه در اراضی شمال عراق و استقرار نیروهای آن در پایگاه نظامی «زلیکان» به مصداقی از اشغالگری و تصرف خاک برای جامعه عراق تبدیل شده است؛ جامعه‌ای که در سالیان گذشته، تجربه تلخی از اشغالگری داشته و در آرمان ملی خود، رهایی از این وضعیت را جست‌وجو می‌کند.

نگاه اجمالی

  • تداوم حملات نظامیان ترکیه به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی در مرزهای شمالی عراق، این کشور را ناامن کرده و موجب اعتراضات ملی شده است.
  • جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته عراقی علاوه بر اهداف نظامی، اهدافی سیاسی و اقتصادی را نیز برای این سیاست‌های خصمانه ترکیه متصورند.
  • راهبرد پایگاه‌سازی آنکارا در اراضی شمال عراق تا جایی پیشرفت کرده که ۳۶ پایگاه و مقر نظامی کوچک و بزرگ در شمال عراق احداث کرده است.
  • حملات راکتی به پایگاه «زلیکان» متعلق به نظامیان ترکیه در استان موصل، بارزترین نمونه اعتراض و خشم عراقی‌ها نسبت به تجاوزات سرزمینی آنکارا است که تداوم خواهند داشت.
  • عراق شکایت رسمی خود از ترکیه را به سازمان ملل ارائه داده اما راهبردهای ائتلاف و اتحاد آنکارا در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی [در هم‌ردیفی با آمریکا] امیدها برای رسیدگی منصفانه شورای امنیت به این پرونده را کاهش داده است.

ارزیابی وضعیت

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به ایجاد مناطق به اصطلاح امن در مرزهای کشور خود [به ویژه عراق و سوریه] ادامه می‌دهد؛ مناطقی که بغداد و دمشق از آن‌ها، برداشتی جز ناامنی ندارند. در مقابل، نیروهای امنیتی و نظامی عراق سال‌هاست با هدف ممانعت از نفوذ عناصر تروریستی و جلوگیری از تداوم حملات موشکی، تدابیر امنیتی در مرز با ترکیه و سوریه را افزایش می‌دهد. اخیراً نیز «قیس المحمداوی» جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، از قصد بغداد برای ساخت یک دیوار مرزی در مرزهای غربی کشور با سوریه خبر داد و اعلام کرده بود که تلاش می‌شود یک خط دفاعی منحصر به ارتش در مرزها برای تامین امنیت و مقابله با حملات هوایی ایجاد گردد.

حملات هوایی مداوم ترکیه به استان‌های شمالی و مناطق مرزی عراق، شدیداً مورد انتقاد مردم و مقامات این کشور قرار گرفته است. عراقی‌ها باوجود قطب‌بندی‌های داخلی فراوان، اما در مسئله مقابله با تجاوزات سرزمینی ترکیه متحد عمل می‌کنند؛ این دلیل روشنی بر نفی عمومی حضور نظامی ترکیه در عراق است. وزارت خارجه دولت عراق تاکنون طی بیانیه‌هایی با درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از شمال این کشور، تاکید کرده که بغداد حق دارد که از تمام امکانات خود برای پاسخ دادن به نقض حاکمیت سرزمینش استفاده کند. وزارت خارجه بغداد در پی اقدامات تجاوزگرانه آنکارا، حتی تا احضار سفیر ترکیه در عراق پیش رفت و درخواست خروج کامل نظامیان تُرک از اراضی عراقی را به وی ابلاغ کرد. ریاست‌جمهوری عراق نیز بارها این اقدام را نقض امنیت ملی کشورش دانسته و تاکید کرده که گام‌های لازم جهت برخورد با این مسئله را خواهد برداشت.

هم‌زمان با واکنش‌های شدید و رسمی بغداد به اقدامات ترکیه، «مسرور بارزانی» رئیس منطقه اقلیم کردستان به‌تازگی دیدار و گفت‌وگویی با اردوغان در استامبول داشته و راه‌های گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را بررسی کرده‌ است. هماهنگی‌های آنکارا و منطقه کردستان در حالی تداوم می‌یابد که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و در محکومیت حملات مداوم هوایی‌اش یک‌صدا هستند. 

«مقتدی صدر» یکی از چهره‌های شناخته شده سیاسی عراق در واکنش به حملات اخیر نظامیان ترکیه، به آنکارا هشدار داده بود که کشورش در صورت تداوم بمباران‌ها، در مقابل این حملات ساکت نخواهد ماند.

علاوه بر تجاوزهای نظامی، برخی گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی اذعان کرده‌اند که دخالت‌های ترکیه در امور سیاسی این کشور افزایش یافته و آنکارا با تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی، به‌دنبال تفکیک آراء و مواضع سیاسیون عراقی در مواجهه با حملات نظامیان خود است. «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون در این باره تصریح می‌کند که دخالت‌های ترکیه در روند سیاسی عراق کاملاً علنی و صریح و حتی تا دستوردادن به برخی رهبران سیاسی پیش رفته است. علاوه بر این، «علی ترکی» قانونگذار عراقی گفته بود که ترکیه به‌دنبال ایجاد یک منطقه درگیری در شمال عراق است تا با کنترل آن، از مشارکت بغداد در پروژه «راه ابریشم» چین و انضمام آن به این طرح اقتصادی جلوگیری کند. 

به موازات افزایش اعتراضات ملی عراقی‌ها در خصوص سیاست‌های خصمانه ترکیه، نظامیان آنکارا به بهانه مقابله با تروریست‌های پ.ک.ک حملات هوایی خود را ادامه می‌دهند. جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی ترکیه با این بهانه و به صورت پی‌درپی، در حال بمباران مناطق شمال عراق هستند؛ جدیداً مناطق «زاب»، «العمادیه» در استان دهوک، «جمجمال» واقع در بین استان‌های سلیمانیه و کرکوک مورد هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفته و جان چندین نفر از شهروندان عراقی را گرفته است.

 جنبش «کتائب‌ حزب‌الله» عراق در این باره اعلام کرده بود که آنکارا مقابله با پ.ک.ک را بهانه قرار داده و  هدف اصلی‌اش از تعرض به شمال عراق، سلطه بر نفت و گاز کشور است. علاوه‌بر این، حملات پهپادی ترکیه تا اردوگاه آوارگان در شمال عراق نیز گسترش یافته است؛ در روزهای گذشته یک منبع امنیتی عراقی از استان «نینوی» خبر داد که اردوگاه آوارگان در شهر «مخمور» هدف حمله نظامیان ترکیه قرار گرفت.

سیاست «سدسازی» ترکیه تنها مشکل عراقی‌ها با تجاوزات اردوغان نیست و او به راهبرد «پایگاه‌سازی» نیز روی آورده است؛ به گفته منابع عراقی ارتش ترکیه تاکنون ۳۶ پایگاه و مقر نظامی کوچک و بزرگ در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ.ک.ک دایر کرده است.

پایگاه نظامی «زلیکان» ترکیه واقع در شرق استان موصل بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در عراق است که به گفته «غیاث السورجی» مسئول اطلاع‌رسانی حزب اتحادیه میهنی کردستان، حدود ۶۰۰ نیروی ارتش ترکیه در آن مستقرند. این پایگاه در چند روز گذشته مورد هدف حملات راکتی قرار گرفت و خشم گروه‌های ملی عراقی همچون آتش بر سر نظامیان مستقر ترکیه فرود آمد.

منابع خبری عراقی اخیراً از دو حمله به این پایگاه خبر دادند و اعلام کردند که حمله اول با ۶ راکت و حمله دوم با ۲۰ راکت انجام شده است. برخی رسانه‌های عراقی درباره میزان تلفات نیروهای ترکیه اعلام کردند که در حمله آخر پهپادی به پایگاه ترکیه در شمال عراق، ۲ نظامی ترکیه‌ای و ۱ پیمانکار ارتش این کشور کشته شده‌اند. 

دورنما

اعتراضات دولت عراق با سخنرانی «محمدحسین بحرالعلوم» نماینده این کشور در سازمان ملل متحد و شکایت رسمی علیه ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل وارد مرحله‌ جدیدی شده است. نماینده بغداد در نشست شورای سازمان ملل در نیویورک، خروج تمام نیروهای ترکیه‌ای از خاک این کشور را خواستار شد و مراتب اعتراض رسمی دولت بغداد را اعلام کرد.

اگر حقوق و قوانین بین‌المللی به کمک دولت بغداد بیایند، ابزارهای بین‌المللی در این پرونده وارد خواهند شد و ممکن است امنیت را به مرزهای شمالی عراق باز گردانند. اما با توجه به شرایط کنونی، حمایت نهادهای بین‌المللی به رهبری واشنگتن از حقوق حاکمیتی عراق بعید به نظر می‌رسد.

ترکیه نیز در ائتلاف‌های جهانی و صف‌بندی‌های منطقه‌ای به نحوی خود را هم‌ردیف ایلات‌متحده قرار داده که اقدام علیه‌اش [برای محور غربی-عربی-عبری] هزینه‌بردار باشد. طرفداری همه‌جانبه آنکارا از اوکراین در تنش نظامی‌اش با روسیه و تمام مداخلات در امور مربوط به سازمان نظامی ناتو از یک‌سو، و پایان دادن به اختلافات سیاسی با متحدان عربی واشنگتن نظیر عربستان و امارات از سوی دیگر باعث شده تا ترکیه احساس کند یک حاشیه امن در محیط پیرامونی خود ایجاد کرده و می‌تواند با بغداد و دمشق به روش آمریکایی تعامل کند. آنکارا تکمیل این حاشیه امن را در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی یافته و به‌دنبال ورود به ائتلاف‌های راهبردی واشنگتن در منطقه است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • گشتاسب US ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    24 14
    این "طورکیه" و سرطویله‌ی نفرت‌انگیزش اردوغان، چنان رفتار می‌کنند که انگار عامدانه می‌خواهند منفورترین و کریه‌ترین دولت تاریخ بشر باشند. تک تک آن سگهای قلاده‌گسیخته‌ای که از ارتش این حرامی‌ها وارد خاک عراق شده‌اند، مهدور الدم هستند. بکشیدشان و خون چرکشان را داخل کیسه‌های بازیافت زباله برای خانواده‌هاشان بفرستید. یعنی یکی نیست که این عقده‌ایهای گدازاده‌ی ضایع‌شده و تیپاخورده از اروپا و گردن‌شکسته در آسیا و دم‌سوخته در آفریقا را جلوی در همان طویله‌شان سَقَط کند تا توهم آدم‌‌بودن از سر بقیه‌شان بپرد؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 5
    یافته و دانسته که به دسته پوتین اعتمادی نیست زمانی که با پوتین در آستانه اتفاق شد در استانه قزاقستان و به نظامیانش در شمال سوریه حمله شد فهمید اخلاق کاری گمونیست دوهزار مرتبه بدتر از نظام غربه مجبور شد برگرده به سمتشون روسها مردمانی هستن که به هیچکس بچشم دوست واقعی تمام وقت نگاه نمیکنن به همه برچسب تاریخ مصرف میزنن
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 1
      و حالا که خردوغان فضولات یانکی ها رو جمع میکنه، رستگار شده؟! البته بدتر از این هم سر کاسه لیسان غرب بیاد بازم خودشونو از تک و تا نمی اندازن! حالا همه فهمیدن یانکی ها که در جنگ نیابتی تکفیری ها علیه جبهه مقاومت شکست خوردن، نایب های شغالشون رو به خط کردن از جمله همین خردوغان که تا پریروز برای اسقاطیل تا آل سقوط البته در ظاهر شاخ و شونه میکشید حالا مقابلشون بی روتوش، دست به سینه است! کاسه لیس های غرب زده داخلی و پیر و پاتال های آلبانی هم بدونن از این جماعت زهوار در رفته که برا راه رفتنشون هم معطلن هم بخاری بلند نمیشه!
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 4
    بسیاری از مسئولان عراقی‌همکار اردوغان هستند و هردو کارمند سیا هستند. و هدف هر دو تجزیه منطقه است. حتی تجژیه ترکیه.
    • 0 IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 2
      دقیقا ! روندی که سیاستمداران و رسانه های آک پارتی در پیش گرفتن نهایتا منجر به تجزیه خود ترکیه هم خواهد شد صرفا یه نگاه به وضعیت گرگهای خاکستری و اخوان المسلمین و جبهه النصره و کردهای ترکیه طی 10 سال گذشته نشون از به وجود آمدن [جریانات متعدد برای شروع درگیری داخل ترکیه داره
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    12 4
    ترکیه مزدور اسرائیل است ،واسرائیل ترکیه واردوغان را تحریک کرده که به یونان حمله کند ،چون اسرائیل قصد اشغال اروپا و ایجاد جنگ و نا امنی در اوکراین واروپا را دارد تا درسایه ایجاد جنگ ونا امنی در اروپا انتقام هولوکاست از اروپا را بگیرد، کهنه سربازان اسرائیل برای اشغال اروپا در اوکراین می جنگند ،بلافاصله که کهنه سربازان اسرائیل در اوکراین جا پاشون محکم بشه، اسرائیل با متحدین منطقه ای که دارد من جمله ترکیه ،اوکراین واذربایجان وکشورهای جان فدای عربی به اروپا یورش خواهند برد واروپا را اشغال خواهند کرد وبه انتقام هولوکاست کل مسیحیان اروپا را نسل کشی خواهند کرد،نمونه کوچکش کشتن خبرنگار مسیحی در فلسطین توسط اسرائیل ، اسرائیل ویهودیان هیچ گاه کوره های ادم سوزی یهودیان واردوگاههای کار اجباری یهودیان در اروپا را فراموش نمی کند و روز شماری می کند برای انتقام از اروپا ومسیحیان اروپا والان وقت انتقام اسرائیل از اروپا وانتقام هولوکاست از اروپا رسیده ، پدر بزرگ ومادر بزرگ زلنسکی یهودی رئیس جمهور اوکراین به گفته خود زلنسکی در هولوکاست کشته شده اند توسط هیلتر، اسرائیل سگ پادووش اردوغان رو تحریک کرده برای حمله به یونان ،ویونان دروازه ورود به اروپاست. اگر امریکایی ها واروپایی ها به این خطر بیخ گوششان یعنی اسرائیل پی نبرده اند یا خیلی احمقند یا مسئولینشان خائنند.
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 5
    خردوغان یه عوضی روانی مثل صدامه. راه چاره ش یه جفت چک نرو ماده نیست (بقول کریم باقری) بلکه مسلح کردن کردهای عراق هست تا دمار از روزگار ترکیه دربیارن.همونطور که غرب اوکراین رو مسلح کرد ما هم باید کردها و عراق رو مسلح کنیم تا این خردوغان یزید که آب رو بر مردم عراق و سوریه بسته دست از رذالت برداره. اردوغان کرم داره و آدم کرمکی علاج مخصوص داره.
  • مورخ ایرانی IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 4
    واقعیت این است که جبهه مقاومت کاری از پیش نمیبرد چون نه از لحاظ اقتصادی نه سیاسی نه نظامی پشتیبانی در سطح جهان ندارد. با فرض عدم ظهور منجی عالم (عج) روزهای شومی را میبینم.
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      5 1
      تا حالا که همین جبهه مقاومت، جنگ نیابتی تکفیری ها با خرج و مخارج چند تریلیون دلاری و حمایت تمامی زورگویان عالم رو برده! مثلا مورخ غیر! ایرانی!
  • علیرضا IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    11 13
    کرکوک و موصل باید برگردن به خاک ترک
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      10 7
      طورچیه استان لیدیای هخامنشی یه و باید برگرده به ایران. یاشاسین ایرانیمیز.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      9 5
      خاک ترک در صحرای گبی مغولستان است. مغول تباران باید به سرزمین خود برگردند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      8 3
      الان واقعا فکر کردی مغول هاو ترک ها ساکن اصلی ترکیه بوده اند؟؟؟ پس امپراطوری بیزانس رم مقدس به مدت هزارسال در سرزمین ترکیه، شلغم بوده؟؟؟؟ یا تمدن باستانی لیدیه یا کردهایی که پس از لشگرکشی خشایارشاه تر ترکیه ماندند؟؟؟ حتی یکعدد یک عدد برای نمونه یکعدد سنگ نوشته یا اثرباستانی قبل میلاد از ترک ها و مغولها در ترکیه پیدا نشده،
  • مصطفی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 5
    اولا تروریستها از مناطق شمالی به ترکیه نفوذ کرده و عملیات خرابکاری انجام میدن دوما دولتی در عراق و سوریه وجود ندارد اگر وجود داشت جلوی تروریزم رو می گرفت و بهانه دست ترکیه نمیداد. ثالثا به شما چه ربطی داره که اینقدر از عراق و سوریه دفاع میکنید
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 5
      شما چرا اینقدر از ترکیه دفاع می کنید؟ ترکیه کارشو تو عراق و سوریه به سرانجام برسونه بعدش سراغ ما هم خواهد اومد اینقدر هم نمی فهمید؟ یا شاید نفع شما در نفهمیدنه واقعا فکر کردید توهمات این مردک همینجا تموم خواهد شد؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      8 2
      اگر اینطور هست که عراقی ها و سوری ها بابت ورود گروه گروه داعشی تروریست باید خاک ترکیه رو به توبره بکشند کی مرزهاشو برای ورود تروریست های بین المللی به عراق و سوریه بازگذاشت؟ کی این تروریست ها رو تجهیز می کرد؟ غیر از اینه که تمام این سالها ترکیه از داعش پشتیبانی کرد پیش خودشون گفتند داعشی ها دولت عراق و سوریه رو سرنگون می کنند ما هم میریم سرزمینشونو می گیریم؟ یک چیزی بگید به اردوغان بخوره مبارزه با تروریسم بهانه است طمع به سرزمین های سوریه و عراق و نفت اونها نشانه است
  • ساسان IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 0
    اعراب برای اتراک کبریت بی خطر هستند اما در مقابل ایران جری تر و طلبکارتر هستند در دادن پول گاز و انرژی ایران ،حال یا به ضعف مسولان بر میگردد یا به نگاه ارباب رعیتی اعراب نسبت به ایران و همچنین نسب عربی مسولان ایرانی متولد در عراق
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    9 6
    کثیف ترین فرد سیاسی جهان رجب طیب عردوغان. الله لعنت السین هر کیم ظلم الیر
    • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 5
      مرگ بر تروریست پژاکی
  • حسن ازتبریز IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 6
    باسلام واحترام دوستان گرامی پیشرفت یعنی همین شما بیش از چهل سال است که ایجادنفرت ودشمنی را سرلوحه کار خودقرارداده بودید وبه این طریق برگردن ملت ایران سوار شده اید وبه ذهن خودتان باتمام توان مالی وتجهیز تدارکات نظامی باهزینه های هنگفت وباتجهیز جوانان ساده کشورهای مسلمان لبنان وافغانستان ویمن وسوریه و... باکمک دلارهای نفتی علیه مردم یک دین دیگربسیج شده اید وبه رغم تلاش شماکشورهای منطقه برای فرار از انحطاط وپریشانی که دامن لبنان وسوریه وعراق وافغانستان ویمن را گرفت در حال دور شدن از شما و اتحاد بااسرائیل است وچون یک اتحاد قوی برعلیه شما صورت گرفته ناچار به روسیه ای پناه برده اید که خودش زیر دست اسرائیل وقوم یهود است آیا وقتش نرسیده به جای مشورت با عالمان خود با متخصصان انواع گروهای دیگر مردم هم مشورت کنید ودست از این دشمنی های اشتباه بردارید روش دیگری جایگزین نمائید دیگر آبرویی برای ملت مظلوم ومهربان ایران نزد ملل دیگر باقی نمانده است شما اصرار دارید که به آینده مردم ایران تلاش می کنید ولی باید بدانید که مردم شاهد عقب ماندگی شما هستند ومظمئن باشید درآینده تصمیمات دیگری خواهند گرفت وتمام تلاشهای شما بی نتیجه است دوران خود ومردم عزیزمان را تا به حال خراب کرده اید ونسل حاضر درحال سوختن است فقط توانسته اید با کمک دلار نفتی خورد وخوراک مردم را تهیه کنید واز تکنولوژی کلی عقب هستید من هم مثل شما مسلمانم وحافظ کشورم وتمام مردم آن هستم ودر این کشور هیچ دشمنی برایم خودم نمی بینم حتی شما رادوست دارم اما اشتباه شما برای هر انسان ساده لوحی آشکار است به خاطر آینده فرزندان خودتان هم که شده برگردید ووارد شور ومشورت باتمام مردم ایران شوید خود رای نباشید
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      13 7
      اولا الان نزدیک صد سال است که کشور ترکیه عزیزت هر روزش را با درگیری و آزار همسایگانش سپری می کند. از یونان و قبرس تا ایران و عراق و ارمنستان و سوریه هیچ کس از شر جنگ افروزی دایم ترکها درامان نبوده و نیست. پس چطور این کشور به قول تو پیشرفته است؟ جواب بسیار ساده است. ترکیه توسط یهودیان دونمه ایجاد شد. منظور تو از پیشرفت نوکری یهودی است. ثانیا تو مسلمان نیستی. چون هر مسلمانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان بی تفاوت باشد و فقط فکر پیشرفت و رفاه خودش باشد مسلمان نیست. بلکه بدتر از یهودی است. ثالثا اگر مرض نداشتی که داری، می گفتی این پولهای سنگین که خرج واردات و یا حقوق و قرارداد فوتبالیها می شود را صرف پیشرفت کشور کنند. نه اینکه به چندار غاز مخارج ضروری برای دفاع از مظلوم و یا امنیت کشورت هزینه شود
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      11 9
      اولا الان نزدیک صد سال است که کشور ترکیه عزیزت هر روزش را با درگیری و آزار همسایگانش سپری می کند. از یونان و قبرس تا ایران و عراق و ارمنستان و سوریه هیچ کس از شر جنگ افروزی دایم ترکها درامان نبوده و نیست. پس چطور این کشور به قول تو پیشرفته است؟ جواب بسیار ساده است. ترکیه توسط یهودیان دونمه ایجاد شد. منظور تو از پیشرفت نوکری یهودی است. ثانیا تو مسلمان نیستی. چون هر مسلمانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان بی تفاوت باشد و فقط فکر پیشرفت و رفاه خودش باشد مسلمان نیست. بلکه بدتر از یهودی است. ثالثا اگر مرض نداشتی که داری، می گفتی این پولهای سنگین که خرج واردات و یا حقوق و قرارداد فوتبالیها می شود را صرف پیشرفت کشور کنند. نه اینکه به چندار غاز مخارج ضروری برای دفاع از مظلوم و یا امنیت کشورت هزینه شود
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 6
      اگر ایران رفته اشغال کرده، استعمارکرده، تحریم کرده، تجزیه طلبی راه انداخته و... حق با شما است. اما اگر با اشغال و استعمار و تحریم و... مبارزه کرده فقط از خودش دفاع کرده است. آن ترکیه است که اشغالگر است.
    • 0 IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      4 2
      منظورت از مردم یک دین دیگر صهیونیست هاست نه؟ ;) ولی همین که قبول داری ایران در عراق و سوریه با صهیونیست ها جنگیده خوبه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 4
    اگر عراقی ها و ایرانی ها عرضه دارن و عرق ملی باید کالاهای ترکیه رو تحریم کنن تا فلج بشه این شردغان
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      7 5
      ترکیه کالا نداره که
  • DK ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 10
    هم آن کاری که ترکیه در شمال سوریه انجام داد باید در شمال عراق هم انجام بدهد تا امنیت خودش را در مقابل تروریست‌ها حفظ بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس