به گزارش مشرق، حمزه شکیب با تاکید بر اینکه برای ساخت و ساز باید طراح توسط مالک تعیین شود اظهار کرد: مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) علاوه بر عضویت در سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال به کار داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه این کار در رابطه با ساختمان متروپل آبادان انجام نشده و طراحی این سازه به افراد غیر مسئول واگذار شده بود.
وی ادامه داد: پس از این مرحله نمایندگی سازمان نظام مهندسی در آبادان متوجه این تخلف شده و به مالک و شهرداری تذکر می دهد. این تذکرات برای فرمانداری نیز ارسال شده است، دادگستری نیز در جریان این تذکر قرار گرفته است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با یادآوری اینکه نمایندگان آبادان نیز در جریان ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفته بودند، گفت: با وجود این اقدامات متاسفانه مالک متروپل را ساخت و سازمان نظام مهندسی ناگزیر می شود ناظر از طریق این سازمان انتخاب کند، پس از این مرحله مهندس ناظر نیز به طور مکرر غیر ایمن بودن سازه های متروپل را اخطار کرده بود ولی متاسفانه کنترلی برای توقف ساخت و ساز از سوی شهرداری انجام نشده است.
شکیب بیان کرد: در واقع اعتمادی به گزارش های سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص تخلف مالک متروپل نشده است. مضاف بر اینکه با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را نیز به مالک این سازه می دهند.
وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.
وی با تاکید بر اینکه چنین مواردی در خیلی از استانهای دیگر در حال انجام است اظهار کرد: نقشه های اولیه ساخت و ساز تهیه می شود و در ادامه تخلفاتی صورت می گیرد و پس از آن نیز نقشه های بعدی آماده می شود. ما باید فکر اساسی برای این قبیل اتفاقات کنیم، حادثه مترو پل همه ما را عزادار کرده و باید باعث شود برای آینده درس بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم تا جان مردم و سرمایه ملی را از دست ندهیم.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از پیگیری حادثه مترو پل خبر داد و با بیان اینکه ما از مراجع قانونی این اتفاق را دنبال خواهیم کرد، افزود: سازمان های نظام مهندسی نباید از چرخه ساخت و ساز به بهانههای مختلف حذف شوند؛ طی چند روز گذشته اعلام شد که می خواهند کنترل نقشه های ساخت و ساز را از سازمان نظام مهندسی بگیرند. دستگاه های نظارتی و امنیتی باید به این قبیل مسائل ورود کرد و اجازه ندهند کارها به گونهای دنبال شود تا در نهایت مردم متضرر شوند.
شکیب با اشاره به سفر روز پنجشنبه به آبادان، یادآور شد: مسئولان شهری باید توجه داشته باشند وقتی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از چرخه طراحی و نظارت حذف می شود در نهایت عاقبت کار مانند حادثه متروپل خواهد شد. چنانچه تخلفی در ساخت و سازها وجود دارد و باید هرچه سریعتر متوقف شود بایستی قوانین و مقررات در ساخت و سازها رعایت شده و همه به وظایف خود توجه داشته باشند.
وی با بیان این که در رابطه با مدیریت تخریب هنوز هیچکس به طور رسمی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمکی نخواسته است، اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم از مدیرانی که تجربه ساختمان پلاسکو را دارند استفاده شود. در این رابطه مازیار حسینی معاون سابق راه و شهرسازی برای مدیریت تخریب اعلام آمادگی کرده است.
وی تاکید کرد: تجربه تخریب چنین سازه هایی را داریم و می توانیم با استفاده از این تجارب حداکثر ۱۰ روز سازه متروپل را به صورت ایمن تخریب کنیم.