تقویت روابط آنکارا و تل‌آویو بعد از مذاکراتی «صریح»

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که به عنوان بلندپایه‌ترین مقام ترک بعد از ۱۵ سال از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرده، گفت: روابط آنکارا و تل‌آویو بعد از مذاکرات «صریح» دوجانبه، تقویت خواهد شد.

به گزارش مشرق، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش بعد از مذاکرات «رک و صریحی» که در بیت‌المقدس داشته، روابط خود را با رژیم صهیونیستی تقویت خواهد کرد.

وی که بعد از دیدار با یائیر لاپید همتای صهیونیست خود سخن می‌گفت، افزود: ما توافق کردیم که با وجود اختلاف‌هایمان، تداوم گفت‌وگوهای پایدار به نفع ماست.

سفر وزیر امور خارجه ترکیه به سرزمین‌های اشغالی اولین دیدار یک مقام بلندپایه ترک بعد از کشته شدن چندین شهروند این کشور بدست نیروهای نظامی رژیم اسرائیل در ۱۵ سال پیش است. در آن زمان، ترکیه دیپلمات‌های خود را از تل‌آویو فراخوانده بود.

با این حال مذاکرات وزرای خارجه ترکیه و رژیم صهیونیستی منجر به بازگرداندن سفرا نشد. در سال ۲۰۱۸ آنکارا به دلیل حمله نظامیان صهیونیست به معترضان فلسطینی در نوار غزه، سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرده بود.

چاووش اوغلو اظهار داشت که دو طرف روابط خود را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از جمله کشاورزی و هوانوردی گسترش خواهند داد و مسافران اسرائیلی اجازه خواهند داشت تا از هواپیماهای ترک برای رسیدن به مقاصد مورد نظر خود استفاده کنند.

یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: دو طرف همواره می‌دانند که چگونه به گفت‌وگو و همکاری بازگردند. ما تظاهر نمی‌کنیم که روابط ما هیچ‌گاه بالا و پایین نداشته است.

در سال ۲۰۱۰ و بعد از آنکه حمله نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به یک کشتی که عازم غزه بود، منجر به کشته شدن ۹ نفر از شهروندان ترکیه شد، آنکارا روابط خود را با این رژیم قطع کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: هدف ما این است که به اقتصاد و همکاری مدنی بین دو طرف شکل دهیم.

چاووش اوغلو روز گذشته با رهبران فلسطینی در کرانه باختری دیدار و اعلام کرده بود که آنکارا از «آرمان فلسطین» حمایت خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در ماه‌های گذشته به ویژه در مورد درگیری نیروهای رژیم صهیونیستی با نمازگزاران مسجد الاقصی از این رژیم انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه با این حال افزود: ما نگرانی‌های خودمان درباره قدس و مسجد الاقصی را با طرف مقابل به اشتراک گذاشتیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 0
    توافق که قرار هست در ریشه کنی تروریستها با هم همکاری کنند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    با رفتن روسیه،
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    با رفتن روسیه،
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 2
    با رفتن روسیه،‌ ایران در‌سوریه تاجگذاری کرد.
  • ابی IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    هم از آخور می‌خورند هم از توبره
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ۞ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    یکی از روش های نابودی صهیونیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس