به گزارش مشرق، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه ثریا با موضوع ضرورت تحول در آموزش و پرورش با تسلیت درگذشت یکی از فرهنگیان و یکی از دانشآموزان در حادثه فرو ریختن برج متروپل آبادان گفت: اولویت آموزش و پرورش تحول است اما ما وامدار یک نظام آموزشی هستیم که متأسفانه نظام تقلیدی محض بوده است و با وجود اینکه سند تحول در آموزش و پرورش در سال ۹۰ به تصویب رسیده بود؛ این تحول شاید به دلیل رسوخ برخی افکار و عواملی که در گذشته بودند ایجاد نشده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: البته برخی اقدامات در این زمینه انجام شد و ما در حال حاضر پیشرفتهایی در برخی از حوزههای آموزش و پرورش داشتهایم که نشان از تلاش گذشتگان بوده است مثلاً در حوزه سلولهای بنیادی زحمات مهندس آشتیانی موجب شکل گیری پیشرفتهایی شده است.
مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند
وی با بیان اینکه نظام آموزش و نظام پرورش دو محور جداگانه آموزش و پرورش هستند گفت: مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند؛ تربیت دانش آموز برای دانشگاه و کنکور یک مأموریت جدا از هدف اصلی ماست و از سال آینده قطعاً این دو نظام تفکیک خواهد شد.
نوری با بیان اینکه ما نباید دنبال کنکور باشیم؛ گفت: ما باید به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان باشیم؛ برای اینکه دانش آموزان به الگوهای پرورشی مدنظر دست یابند؛ باید فرصت یادگیری برای رسیدن به اهداف تربیتی مثل ساحت تربیت هنری، ساحت تربیت زیباشناختی، تربیت اقتصادی حرفهای و تربیت کارآفرینی و فناوری یا تربیتی سیاسی اجتماعی برسند.
ارزشیابی دانش آموزان را نباید به سمت ارزشیابیهای کنکور ببریم
وزیر آموزش و پرورش بستر رسیدن به این اهداف را برنامه درسی دانست و گفت: برنامه درسی فضای بسیار بزرگتری از کتاب درسی است؛ یک جز از محتوای درسی کتاب درسی است و ما باید هدف درستی را در برنامه درسی ترسیم کنیم. ارزشیابی دانش آموزان را نباید به سمت ارزشیابیهای کنکور ببریم؛ لذا ارزشیابیها باید تغییر کند.