کد خبر 1382134
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
راهرنی دریایی شیوه جدید آمریکا برای اعمال فشار بر ایران

مصادره محموله نفت ایران توسط نیروی دریایی آمریکا در یونان نخستین اقدام ایالات‌متحده در این راستا نبوده با این حال برخی این اقدام را گامی در زمینه تشدید فشار ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، اخیراً رسانه‌های آمریکایی از مصادره یک محموله نفتی ایران خبر دادند. این محموله در یک کشتی متعلق به ایران و توسط مقامات یونان در ۱۹ آوریل توقیف‌شده بود، به گفته این منابع، محموله مذکور به نفت‌کش دیگری که توسط آمریکا اجاره شده بود منتقل شده و عازم آمریکا شد. مصادره محموله‌های نفتی ایران همگام با تشدید تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه و ایران به‌ویژه در زمینه نفت از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

تحریم؛ ابزاری برای اعمال فشار از سوی آمریکا

آمریکا از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی اقدام به تحریم ایران کرده است. در ابتدا، تحریم‌های ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی را هدف قرار داده بود و به مرور زمان به مصادره فرآورده‌های نفتی پالایش شده و محدود کردن معاملات مالی و تجاری ایران تبدیل شد. علیرغم دستیابی به توافق موقت بین ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ که راه را برای لغو تحریم‌ها هموار می‌کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اواسط سال ۲۰۱۸ خروج کشورش از این توافق را اعلام کرد و تحریم‌ها بازگشت، در ادامه بخش مالی ایران در سال ۲۰۲۰ و ایران در لیست سیاه کارگروه مالی قرار گرفت.

با این حال صادرات نفت ایران پس از این تحریم‌ها به طور کامل متوقف نشده است، منابع غربی مدعی شده‌اند، ایران با استفاده از ناوگان نفت‌کش‌هایی که ناوگان ارواح نامیده می‌شود، نفت خود را به چین می‌رسانند. به گفته این منابع ایران ناوگان نفت‌کش‌های خود را که تحت پرچم سایر کشورها حرکت می‌کنند، دو برابر کرده و نفت صادر شده به بیش از ۱۲۳ مقصد حمل شده است، گفته می‌شود، چین روزانه ۱ میلیون بشکه از نفت خود را از ایران خریداری می‌کند، این میزان یک‌سوم مصرف روزانه نفت در انگلیس برآورد شده است.

برخی از تحلیل گران اطلاعاتی غربی بدون اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ادعا کرده‌اند منابع مالی حاصل از فروش نفت صرف تقویت توانایی‌های هسته‌ای ایران می‌شود، ادعایی که با توجه به قانونی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گزاف به نظر می‌رسد.

دزدی دریایی با ادعای حمایت از قربانیان تروریسم

مصادره محموله نفت ایران توسط نیروی دریایی آمریکا در یونان نخستین اقدام ایالات‌متحده در این راستا نبوده با این حال برخی این اقدام را گامی در زمینه تشدید فشار ارزیابی کرده‌اند. این عملیات پس از آن صورت گرفت که آمریکا چهارشنبه گذشته تحریم‌های جدید را علیه ایران وضع کرد. آمریکا ادعا کرده است این تحریم‌ها شبکه قاچاق نفت و پول‌شویی را هدف قرار داده است.

این در حالی است که ایالات‌متحده و متحدان غربی آن مدعی تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند. با این حال در واقع آمریکا هیچ‌کدام از تحریم‌های دوره ترامپ را کاهش نداده و تلاش دارد تا با افزایش فشارها ایران را به قبول خواسته‌های خود که فراتر از برجام است، وادار سازد. ازاین‌رو است که آب‌های بین‌المللی دوباره در کانون تنش‌ها قرار گرفته است، چرا که ایالات‌متحده فشار می‌آورد تا فروش نفت ایران را متوقف کند و سایر روابط تجاری تهران را به‌طور عمده از طریق تحریم‌های گسترده قطع کند.

واشنگتن در سال ۲۰۲۰ چهار محموله نفت و سوخت ایران را به مقصد ونزوئلا مصادره و به ایالات‌متحده منتقل کرد. ادعا می‌شود، نفت و اموال مصادره شده از ایران به صندوق قربانیان تروریسم اختصاص می‌یابد که در اختیار ایالات‌متحده است. ایران همواره این اقدام ایالات‌متحده را به حق دزدی دریایی توصیف کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 2
    هر بلایی سرتون بیاد حقتون
    • محمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 0
      حقمونه،حقتونه،حقشونه
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      1 0
      18:11 تو رو سنه نه، به تو چه احمق فضول منافق....
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 0
    وقتی ۴محموله را می دزد و هیچ برخوردی نمیشود،چرا اقدام به دزدی بیشترنکند!!،!
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      1 2
      جوجو واسه هر جسارتی بدتر حالش را گرفتیم، تو جایی هستی که خبرش بهت نمیرسه
  • رضا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    بهترین موقعیت همین الآن است برای ضربه های بزرگ در خلیج فارس چون آمریکا و اروپای ذلیل توان درگیری و تشنج را ندارند چون قیمت نفت بالاتر میرود.پرونده برجام با تسلیم ما و یا ساخت سلاح اتمی پایان می یابد.
  • CA ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    البته شیوه جدید نیست اولین بار زمان ملی شدن نفت این اتفاق افتاد. در این جنگل صهیونیستها و گاو شیردهشون امریکا هر موقع قوانین به نفعشون باشه از سازمان های بین المللی و دادگاه و سازمان ملل و ... استفاده میکنن. هر جا حتی قوانینی که خودشون وضع کردن هم با رفتارشون مغایرت داره رو به غارت و دزدی و ترور و کودتا و جنگ و .. میارن. نظم جهانی الان اینه و باید قوی شد.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    ایران باید متفابلا" همین کار رو با غربی ها بکند بازی که خودشون شروع کردن .. نباید هیچ کوتاهی صورت بگیرد وگرونه دشمنان ایران جسارت بیشتری برای زیان زدن به ایران پیدا می‌کنند باید بدانند از روش جواب نمیده ما ایرانیان بر سر منافع ملی خویش با کسی شوخی و تعارف نداریم ...
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    خوشحالم ک خیلی زود جوابشو گرفت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس