سیستم GPS ممکن است برای عملکرد روی زمین به ماهواره‌ها متکی باشد، اما استفاده از آن در فضا کمی پیچیده‌تر است.

به گزارش مشرق، ناسا با یک آزمایش پیشرفته در ماه، سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی(GNSS) را در این قمر زمین فعال خواهد کرد.

سیستم GPS ممکن است برای عملکرد روی زمین به ماهواره‌ها متکی باشد، اما استفاده از آن در فضا کمی پیچیده‌تر است.

گزارشی از آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) توضیح می‌دهد که ناسا در حال آماده شدن برای آزمایش یک سیستم ناوبری قمری جدید در ماه است که از ماه به سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی زمین(GNSS) متصل خواهد شد.

این ماموریت بی‌سابقه، رکورد دورترین اتصال به GPS را در فاصله تقریباً ۳۸۳ هزار کیلومتری از سطح زمین خواهد شکست.

ناسا می‌گوید، این ماموریت حداقل در سال ۲۰۲۴ توسط فرودگر "بلو گوست"(Blue Ghost) ساخته شرکت "فایرفلای ایرواسپیس"(Firefly Aerospace) برای آزمایش به ماه انجام خواهد شد

سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی زمین(GNSS) از یک صورت فلکی ماهواره‌ای تشکیل شده است که سیگنال‌های موقعیت یابی، زمانبندی و ناوبری را به زمین ارسال می‌کند. رایج‌ترین این سیستم‌ها GPS است که توسط نیروی فضایی ایالات متحده اداره می‌شود.

اکنون آزمایش گیرنده GNSS در ماه توسط ناسا موسوم به "LuGRE" که به عنوان بخشی از همکاری با آژانس فضایی ایتالیا(ASI) توسعه یافته است، اولین مکان‌یابی از ماه در تاریخ را رقم خواهد زد.

"فابیو دوویس" محقق ارشد توسعه گیرنده "LuGRE" در آژانس فضایی ایتالیا می‌گوید: "LuGRE" جدیدترین تلاش در یک مسیر طولانی است که برای گسترش قابلیت‌های GNSS در ارتفاع بالا طراحی شده است.

وی افزود: ما یک آزمایش پیشرفته را توسعه داده‌ایم که به عنوان پایه‌ای برای سیستم‌های عملیاتی GNSS در ماه عمل خواهد کرد.

گیرنده "LuGRE" در طول سفر خود به ماه به هر دو سیستم GPS و صورت فلکی GNSS اروپا موسوم به "گالیله" متصل خواهد شد. این گیرنده همچنین قبل از رسیدن به سطح ماه، تعدادی آزمایش ناوبری را در حین گردش به دور ماه انجام خواهد داد.

ارسال یک گیرنده GPS به ماه

هنگامی که "بلو گوست" روی ماه فرود بیاید، گیرنده "LuGRE" آنتن خود را مستقر می‌کند و تقریباً ۱۲ روز به جمع‌آوری داده‌ها می‌پردازد. این داده‌ها به زمین بازگردانده می‌شوند تا برای کمک به توسعه سیستم‌های GNSS ماه برای مأموریت‌های قمری آینده از جمله فرود ماموریت "آرتمیس ۳" ناسا روی ماه مورد استفاده قرار گیرد.

"جی جی میلر" معاون مدیر سیاست و ارتباطات راهبردی برنامه ارتباطات فضایی و ناوبری ناسا(SCaN) توضیح می‌دهد: این امر دقت و انعطاف‌پذیری آنچه را که در طول ماموریت‌های "آپولو" در دسترس بود، بسیار بهبود می بخشد و امکان تجهیز و سناریوهای عملیاتی انعطاف‌پذیرتر را فراهم می‌کند.

ماموریت "LuGRE" بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای افزایش اثربخشی GNSS و امکان استفاده از آن در ارتفاعات بیشتر است. در سال ۲۰۱۶ "ماموریت چند مقیاسی مغناطیس‌سپهری ناسا" از GPS در ارتفاع رکوردشکن ۷۰ هزار کیلومتری بالای زمین استفاده کرد و در سال ۲۰۱۹ با تعیین موقعیت مکانی خود با GPS در ارتفاع ۱۸۷ هزار و ۱۶۶ کیلومتری که تقریباً معادل نیمی از فاصله زمین تا ماه است، رکورد خود را بهبود بخشید.

حالا ناسا با گیرنده "LuGRE" و استقرار سیستم جدید خود در سطح ماه، این فاصله را بیش از دو برابر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس