کد خبر 1383360
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
آیا ماه میلیاردها سال آب از زمین جذب کرده است؟

یک نظریه جدید در میان دانشمندان ژئوفیزیک درباره منشاء آب موجود در کره ماه وجود دارد مبنی بر اینکه یون‌های اکسیژن و هیدروژن خارج شده از اتمسفر زمین ممکن است موجب تشکیل مولکول‌های آب در این سیاره است.

به گزارش مشرق، در کره ماه مولکول‌های آب و همچنین یخ وجود دارد اما این آب چگونه وارد این سیاره شده است؟ مقداری از این آب ممکن است بر اثر برخورد سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده باشد اما یک تحقیق جدید حاکی از آن است که آب کره ماه ممکن است یک منشاء دیگر از جمله اتمسفر زمین داشته باشد.

دانشمندان می‌گویند: یون‌های اکسیژن و هیدروژن که از اتمسفر بالایی سیاره زمین فرار می‌کنند و سپس در ماه با یکدیگر ترکیب می‌شوند، ممکن است موجب تشکیل تا حد سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از لایه منجمد یا آب مایع زیرسطحی در کره ماه شده باشند.

آیا ماه میلیاردها سال آب از زمین جذب کرده است؟

این نظریه مطرح شده است که زمانی که ماه از میان بخش انتهایی میدان مغناطیسی زمین (حباب به شکل قطره اشک در پیرامون زمین تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین) عبور می‌کند، یون‌های اکسیژن و هیدروژن به سمت داخل سطح ماه کشیده می‌شوند.

این پدیده در مدت پنج روز در هر ماه قمری روی می‌دهد به علت فشاری که از طرف بادهای خورشیدی به این حباب وارد می‌شود، برخی خطوط میدان مغناطیسی زمین شکسته می‌شوند و این میدان تنها از یک طرف به سمت زمین مهار می‌شود.

زمانی که ماه با بخش انتهایی یا دُم میدان مغناطیسی زمین مداخله می‌کند، برخی این اتصالات شکسته شده ثابت یا اصلاح (فیکس) می‌شوند که این امر منجر به آن می‌شود که یون‌های هیدروژن و اکسیژنی که پیش از این از اتمسفر زمین فرار کرده بودند، ناگهان به سمت آن کشیده شوند.

گانتر کلیتشکا دانشمند ژئوفیزیک در این زمینه گفت:‌ این پدیده مانند آن است که ماه زیر دوش آب قرار می‌گیرد. دوشی از یون‌های آب که برای بازگشت به زمین روی سطح ماه فرود می‌آیند.

آیا ماه میلیاردها سال آب از زمین جذب کرده است؟

پوشش ایجاد شده توسط گودال‌ها و شکاف‌های سنگی در ماه نیز به عنوان محافظ عمل می‌کند و مانع تبخیر و بازگشت این آب به فضا می‌شود.  این درحالی است که فضانوردان مشتاق ایجاد حضور دائمی انسان روی کره ماه هستند و این امر مستلزم داشتن یک منبع آب در نزدیکی محل اسکان فضانوردان است.

تحقیقات جدید می‌تواند به تعیین محل استقرار دائمی بر روی کره ماه کمک کند. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس