کد خبر 1383888
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
ناگفته‌های خاص رئیس هلال احمر از حادثه متروپل / ماجرای جمع آوری آوار با ظرف غذا چه بود؟

حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان ناگفته‌هایی را با خود داشته که رئیس جمعیت هلال احمر برخی از ناگفته های این حادثه را باز گو کرده است.

به گزارش مشرق، متروپل آبادان فروریخت! این خبر کوتاه از حادثه بزرگ و غمباری حکایت کرد؛ رویداد مصیبت باری که دوم خرداد ماه  خوزستان و به ویژه آبادان را سوگوارو عزادار کرد.

روز تلخ و دهشتناکی که در اثر وقوع این حادثه در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فروریخت و جان عده ای از هموطنان مان گرفته شده و تعدادی نیز آسیب دیدند.

از دقایق اولیه این حادثه غمبار گروه‌های مختلف امدادی، خدماتی، امنیتی و  ... برای ارائه خدمات مختلف پای کار آمدند و از همان دقایق نخست عملیات امداد و نجات با استفاده از نیروهای انسانی و ماشین آلات آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 این حادثه تلخ خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزان خود کرد و مردم خوزستان نیز به یاد همشهریان خود سوگوار شده و به عزا نشستند.در طول 14 روزی که از وقوع این حادثه تلخناک می گذرد نیروهای زیادی از بخش ها و دستگاههای امدادی تلاش کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور، معاون اول، وزاری مختلف و...هر کدام به نوعی با حضور در محل حادثه سعی کردند تا اوضاع و شرایط امداد رسانی و سامان بخشی وضعیت نامطلوب ساختمان متروپل را مدیریت کنند.

در این میان، جمعیت هلال احمر کشورمان به ویژه سازمان امداد و نجات با حضور پر رنگ خود و بسیج نیروهای امدادگر و امکانات امدادی مختلف که علاوه بر نیروهای امدادی شهر آبادان و دیگر شهرهای استان خوزستان نیروها و دستگاه‌های امدادی را از شهرهای دیگر کشور به منطقه حادثه دیده گسیل داشته‌اند، سعی در ارائه خدمات مطلوب تر به حادثه دیدگان و جمع آوری حجم زیادی از آوار به جا مانده از این ساختمان را داشته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

در این روزهای ملتهب در آبادان نیروهای امدادی باید در کنار فعالیت در مسیر امداد رسانی با گرمای هوا و وضعیت نامناسب جوی مانند وزش گرد و خاک نیز مقابله کنند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از جمله مسوولان امدادی بود که از ساعات اولیه وقوع این حادثه در محل حاضر شد و به کمک همکاران امدادگر خود اوضاع را به صورت مستقیم مدیریت کرد.

وی به بیان ناگفته‌هایی از این حادثه تلخ و وضعیت امداد رسانی به حادثه دیدگان پرداخت.

بیان مطالبی همچون کمک رسانی بی منت مردم آبادان به امدادگران و حادثه دیدگان؛ از توزیع ماسک، آب، چای تا کفش و کلاه و وعده های غذایی و بلکه کمک به برخی فعالیت‌های فنی که نمونه‌ای از این همدلی ها بود که در تاریخ پر افتخار این شهر ثبت شد.

کولیوند صدور پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب با آن محتوای عالمانه و در آن شرایط حساس هم را فصل الخطاب اقدامات مسئولین و هم قوت قلب و تسلی بخش خاطر بازماندگان برشمرد.

همچنین به تلاش‌های امدادگران زن در این حادثه اشاره کردو گفت: بانوان آموزش دیده جمعیت هلال احمر در تمام این روزها در آن شرایط حساس و پر التهاب با حضور در کنار مصیبت دیدگان و بازماندگان برای تسلی خاطر آنها از هیچ کوششی دریغ نکردند.

وی معتقد است پشت صحنه‌های فرماندهی عملیات و تصمیمات مهمی که در آن شرایط پر استرس گرفته می‌شد تا خدمتگزاری به مردمی که یک ایران بدهکار و مرهون رشادت‌های آنان در روزهای جنگ است به بهترین شکل صورت پذیرد، مغفول ماند.

*وجود ادوات و تجهیزات مدرن 

کولیوند یکی از نقاط قوت این عملیات امدادی نسبت به پوشش امدادی سایر حوادث مشابه، را وجود ادوات و تجهیزات مدرن و به روز از همان لحظات اولیه وقوع حادثه برشمرد. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذردُ مشروح این گفت وگوست.

رئیس جمعیت هلال احمر پس از ۱۳ روز حضور شبانه روزی و عملیات بدون وقفه امدادگران و نجاتگران این جمعیت از ناگفتنی های حادثه متروپل آبادان سخن گفت.
کولیوند با تقدیر از اهتمام و تلاش‌های خالصانه امدادگران و نجاتگران حاضر در صحنه حادثه متروپل آبادان، گفت: این بار متروپل آبادان میدان خدمت بی‌منت اعضای جمعیت هلال احمر است.

*همه چیز در آبادان بحرانی بود 

آقای دکتر! از ساعات اولیه وقوع حادثه متروپل برای خوانندگان بگویید

رئیس جمعیت هلال احمر که ساعاتی پس از وقوع این حادثه تاسف بار در قلب عملیات آبادان حاضر شده بود، از وضعیت بحرانی آبادان در ساعات و روزهای اول این فاجعه سخن گفت و افزود: اکنون که بیش از ۱۰ روز از حادثه می‌گذرد و عملیات نجات و آواربرداری به صورت اصولی در حال پیگیری است، می‌توان گفت در ساعات و بلکه یک روز پس از حادثه، آبادان سراسر نمایش بغض و بهت و اضطراب و خشم بود.

*معاندین فرصت طلب؛ مردم آبادان نجیب، هوشیار و بیدارند

 آقای دکتر! اوضاع و ابعاد روانی این حادثه را تشریح کنید؛ اینکه رسانه‌های معاند تلاش داشتند فضای روانی منطقه را ملتهب و بحرانی‌تر جلوه دهند.

 فرو ریختگی و آشفتگی توصیف ناپذیری، وجود بازماندگان و قربانیان ریزش متروپل را فراگرفته بود؛ به گونه‌ای که برخی معاندین نظام و ملت ایران بدون توجه به وضعیت روحی و التهاب جامعه از این شرایط برای سیاه نمایی ها و فریب‌های همیشگی خود استفاده می‌کردند.

وی در همین زمینه به سابقه درخشان و وجدان بیدار مردم این خطه از کشورمان اشاره کرد و گفت: آبادانی ها و بلکه مردم استان خوزستان که درس آموختگان مکتب دفاع مقدس‌اند، این بار نیز با تاسی از فطرت وفادار و بزرگ خود نشان دادند که راهشان از معدود بازیگردانان دشمن و شیطنت‌های آنان در میدان خدمت جداست.

*پیام رهبر معظم انقلاب، فصل الخطاب و تسکین درد مصیب دیدگان شد

در شرایط سخت و نفسگیر وقوع این حادثه غمبار پیام رهبر معظم انقلاب چه باز خوردی بین مردم و خانواده‌های حادثه دیده داشت؟

کولیوند بار دیگر با یادآوری اوج غم و اندوه مصیبت دیدگان از این حادثه دلخراش و خشم آنان از مسببان این سانحه، گفت: صدور پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی با آن محتوای عالمانه و در آن شرایط حساس هم فصل الخطاب اقدامات مسئولین و هم قوت قلب و تسلی بخش خاطر بازماندگان شد

*تیم‌های سحر در پشت صحنه عملیات خوش درخشیدند 

آقای دکتر هلال احمر برای سامان بخشی به اوضاع نامطلوب روحی و روانی خانواده‌های آسیب دیدگان چه اقداماتی را انجام داده است؟

کولیوند حضور تیم‌های حمایت روانی سحر در حادثه متروپل آبادان را یکی از زیباترین جلوه‌های انسان دوستی، همدلی و همدردی با مصیبت دیدگان این نهاد مردمی دانست و گفت: بانوان آموزش دیده جمعیت هلال احمر در تمام این روزها در آن شرایط حساس و پر التهاب با حضور در کنار مصیبت دیدگان و بازماندگان برای تسلی خاطر آنها از هیچ کوششی دریغ نکردند.

*پشتیبانی مردم آبادان، قوت قلب نیروهای امدادی 

آقای دکتر! در روزهای پس از وقوع حادثه متروپل مردم منطقه و به ویژه آبادان چه همراهی و همکاری با نیروهای امدادی داشتند؟

رئیس جمعیت هلال احمر به همیاری و همراهی بی بدیل مردم آبادان با نیروهای امدادی و پشتیبانی از آنان اشاره و خاطرنشان کرد: زن و مرد، پیر و جوان با انگیزه‌ای وصف ناپذیر، شب و روز، حامیان اصلی و قوت قلب نیروهای امدادی حاضر در صحنه حادثه بودند و به آرام کردن شرایط برای عملیاتی بدون نقص کمک می‌کردند.

 بانوان آموزش دیده جمعیت هلال احمر در تمام این روزها در آن شرایط حساس و پر التهاب با حضور در کنار مصیبت دیدگان و بازماندگان برای تسلی خاطر آنها از هیچ کوششی دریغ نکردند

*هرکس با هرآنچه که داشت به میدان خدمت آمده بود

از همان آغاز عملیات، علیرغم داغ سنگین از دست دادن عزیزان آبادنی، هرکس با آنچه که داشت به میدان خدمت و پشتیانی از امدادگران آمده بود.

رئیس جمعیت هلال احمر صحنه‌های ارائه این خدمات و همراهی مردمی را برگرفته از حماسه اربعین حسینی (ع)، خالص و بی ریا دانست و گفت: از توریع ماسک، آب، چای تا کفش و کلاه و وعده های غذایی و بلکه کمک به برخی فعالیت‌های فنی، نمونه‌ای از این همدلی‌ها بود که در تاریخ پرافتخار این شهر ثبت شد.

*دوربین‌ها در آبادان کمی غبار گرفته بود!

 آیا رسانه ها توانستند به خوبی منعکس کننده این همدلی‌ها باشند؟

 اگرچه تلاش‌های اصحاب رسانه در انعکاس و پوشش اخبار این حادثه دلخراش که به منظور آگاهی بخشی و کاهش نگرانی‌های جامعه صورت می‌گرفت قابل قدردانی است، لیکن به عقیده من دوربین‌ها در آبادان کمی غبار گرفته بود؛چراکه شکوه این اتحاد و همدلی آبادانی‌ها در حمایت از نیروهای امدادرسان و کمک به هم نوع آنگونه که باید به تصویر کشیده نشد!

هرکس با هر وسیله ای کمک می کرد؛ از توریع ماسک، آب، چای تا کفش و کلاه و وعده های غذایی

در همین مسئله، همت اصحاب رسانه برای نمایش صحنه عملیات و تلاش های امدادگران بر روی آوار متروپل شایسته تقدیر است، لیکن به نظر می رسد پشت صحنه‌های فرماندهی عملیات و تصمیمات مهمی که در آن شرایط پر استرس گرفته می‌شد تا خدمتگزاری به مردمی که یک ایران بدهکار و مرهون رشادت‌های آنان در روزهای جنگ است به بهترین شکل صورت پذیرد، مغفول ماند.

*رسانه‌ها نباید به معاندین فرصت انتشار کذب بدهند!

رئیس جمعیت هلال احمر بسته شدن مسیر انتشار و انعکاس اخبار وارونه و سیاه‌نمایی رسانه‌ای را عامل اصلی بیان و اهمیت این موضوع دانست و گفت: در شرایط کنونی که فضای مجازی، مجال تعلل برای انتشار اخبار صحیح را نمی‌دهد، مسئولیت رسانه در این خصوص دو چندان می‌شود.

هر آنچه از شرایط آرام و تجهیزات که برای عملیات در حادثه متروپل لازم بود، در دسترس امدادگران قرار می گرفت

منتشر شدن تصاویر مربوط به کمک به آواربرداری با ظروف غذا پزی، نمونه‌ای از این مدل اخبار کذب بود؛چراکه واقعیت آن ماجرا که از سوی تعداد معدودی افراد سودجو دنبال می‌شد، چیز دیگری بود که خوشبختانه با مدیریت و هوشیاری نیروهای امنیتی حاضر در صحنه عملیات مرتفع شد.

*شخصا از حضور وزیر کشور در مرکز فرماندهی عملیات متروپل قدردانی می کنم

علی رغم برخی اظهار نظرات مبنی بر عدم لزوم حضور وزیر کشور در قلب عملیات، به عنوان فردی که از لحظات اولیه در دل حادثه بوده ام اعلام می‌کنم که فرماندهی واحد میدان از سوی سردار وحیدی به قدری موثر، راه‌گشا و کارآمد بود که هر آنچه از شرایط آرام و تجهیزات که برای عملیات در حادثه متروپل لازم بود، در دسترس امدادگران قرار می‌گرفت.

منتشر شدن تصاویر مربوط به کمک به آواربرداری با ظروف غذا پزی، نمونه ای از این مدل اخبار کذب بود

یکی از نقاط قوت این عملیات نسبت به پوشش امدادی سایر حوادث مشابه، وجود ادوات و تجهیزات مدرن و به روز از همان لحظات اولیه وقوع حادثه بود، لیکن شرایط پیچیده و دشوار آوار برداری این حادثه نیازمند دقت و تمرکز بیشتری بود. 

وی به حضور معاون اول رئیس جمهور در صحنه حادثه و قلب عملیات اشاره کرد و گفت: این حضور و همچنین پیگیری‌های مداوم شخص رئیس جمهور یک پیام به دنبال داشت و آن بهره گیری از تمام امکانات برای پوشش امدادی و انجام عملیات این حادثه اسفبار بود.

برای نخستین بار به منظور حفظ کرامت متوفیان با تاکید بر شعائر دینی و اخلاقی، شاهد پوشش و حجاب در حین رها سازی اجساد از زیر آوار بودیم که ناگفته ماند

*در عملیات متروپ، به حفظ کرامت اجساد پرداخته شد

آقای دکتر! درباره چگونگی جمع آوری اجساد این حادثه توضیح دهید.

در همین حادثه با تمام حساسیت‌ها و استرس‌های موجود برای نخستین بار به منظور حفظ کرامت متوفیان با تاکید بر شعائر دینی و اخلاقی، شاهد پوشش و حجاب در حین رها سازی اجساد از زیر آوار بودیم که ناگفته ماند.

*آموزش، اخلاص و فداکاری رمز موفقیت امدادگران در متروپل

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر پیچیدگی زیاد این حادثه و شرایط به وجود آمده در جهت ایجاد استرس فراوان ناشی از ریزش بخش دیگر ساختمان در حین انجام عملیات، تصریح کرد: امدادگران کاملا مسلط و با اشرافیت به مسئله، حفظ خونسردی و بهره‌مندی از قوه اخلاص، فداکاری و دانش خود، به ادامه عملیات می پرداختند.متروپل صحنه تجارب و درس‌های فراوان در تمامی ابعاد، برای حضور در حوادث احتمالی آینده با چنین شرایطی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    1 0
    وظیفه تون اگر جمع نکنید کی جمع کنه/ چطور حقوقش خوبه کارش درد آوره؟
  • محمد کرم حسین زاده IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    درود دکتر خوبی حسین زاده هستم متر پل سبد رفتم ستون برش زدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس