کد خبر 1384073
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
ادامه نفوذ پهپادهای ترکیه به حریم هوایی یونان

در تداوم تنش بین یونان وترکیه، یک فروند پهپاد ترکیه‌ای بر فراز جزیره یونانی در شرق دریای اژه پرواز کرد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های یونانی بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از پرواز مجدد پهپادهای ترکیه برفراز جزایر یونان خبر دادند.

روزنامه «اکاثیمرینی» به نقل از وزارت دفاع یونان نوشت که یک فروند پهپاد ترکیه صبح دوشنبه بر فراز جزیره «کیناروس» در شرق دریای اژه پرواز کرد.

بنابر اعلام وزارت دفاع یونان، این پهپاد ترکیه‌ای ساعت ۱۱.۲۵ دقیقه صبح به وقت محلی با پرواز در ارتفاع ۱۹ هزار پایی بر فراز جزیره کیناروس پرواز کرد.

این پهپاد متجاو بدون ارسال برنامه پروازی به بخش اطلاعات پروازی آتن حریم هوایی یونان را نقض کرد.

این پهپاد به محض پرواز در این منطقه توسط سامانه‌های راداری نیروی هوایی یونان رهگیری شد و سپس جنگنده‌های این کشور با پرواز سریع  مطابق با قوانین بین‌المللی این پهپاد ترکیه را از منطقه دور کردند.

در روزهای گذشته منابع رسانه‌ای از آماده باش نیروهای مسلح یونان خبر دادند.   منابع ارشد وزارت دفاع یونان گفتند که بر اساس اطلاعات نظامی جمع آوری شده امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می کنند.

منابع  نظامی می‌گویند که بحران ممکن است ناشی از افزایش ناگهانی جریان پناهجویان از ترکیه یا آتش سوزی‌های غیرمنتظره در مناطق دورافتاده یا جزایر دریای اژه باشد که ترکیه می‌خواهد غیرنظامی شود.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران امنیتی می‌گویند در حالی که اقدامات اخیر ترکیه  از جمله اظهارات جنگ طلبانه  رئیس جمهور این کشور جدی است، اما  درگیری مسلحانه بعید است.

«لئونیداس تزومیس» ژنرال بازنشسته یونانی گفت که هر دو کشور از یک رویارویی نظامی شکست خواهند خورد. او هشدار داد که اقدامات ترکیه ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود  و این چشم انداز مستلزم هوشیاری بیشتر نیروهای مسلح یونان است.

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

یک تحلیلگر ترکیه‌ای نیز به تازگی اظهار داشت: «تا زمانی که ترکیه به هواپیمای جنگی ساخت خود دست پیدا نکند، نباید وارد درگیری نظامی با یونان شود. ترکیه تا زمانی که موفق به تولید ۳۰۰ فروند جنگنده نشده، نباید وارد یک جنگ بزرگ شود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    2 14
    جنوب اکراین و آتن شهرهای جداشده ایران هستند که باید به ایران بازگردند
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    4 7
    هرجا ترک است آنجا ایران است.
    • علی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      5 1
      یک بار اسم ایران تغییر بده بزار توران
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      2 3
      دوست من توران هم یک کشور ایرانی است. تورج موسس توران است و تورج شاه پسر دوم فریدون شاه، امپراطور ایران است‌.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    9 2
    توهمات..پان‌فارس ها ..افعانی های هندی تبار......جنوب اکرایبن جدا شده ایران هستند ...لامصب..
  • جواد IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    از غرب تورکمن صحرا. کلا جنوب خزر و شمال غرب تا قشقای یورد که به خلیج کنگر(خلیج عربی) متصل است در بر گیرنده خاکهای تاریخی آزربایجان است که بحول قوه الهی توسط ارتش دلاور تورکان آزربایجان از اشغال مفسدین هندو آزاد خواهیم کرد .و به برادران الاحوازیه کمک خواهیم کرد استقلال خود را بدست بیاورند.نا گفته نماند برای استانهای تورکمنی و تورکان افشار و بیات خراسانی نیز برادری خود را ثابت خواهیم کرد.لذا از پاکستان کشور متحد استراتژیکمون بابت کمک نظامی به برادران بلوچمان جهت استقلالشان قدردانی خواهیم کرد و معادن مس و طلای مس سونگون و نفت مغان را به برند بین المللی خواهیم رساند. و با بستن مرز نوردوز، ارمنستان خاکهای تاریخی آزربایجان را با صلح پس خواهد داد در غیر اینصورت از محاصره مرزی از قحطی خود را تورک خواهند یافت. تمام صنایع ای که با ثروت ملتهای دیگر در شهرهای مرکزی ایران تجمع یافته به کشورهای جدیدالتاسیس هیبه خواهیم کرد و هندوهای مهاجر فارسیی گپ زن رو به گجرات هندوستان برمیگردانیم. الله تورک اوردوسونو دائیما مظفر ایلسین. سفر بیزدن ظفر اللله دان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس