کرملین مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را لازم اما در حال حاضر بعید دانست

کرملین روز دوشنبه ضمن ابراز تمایل نسبت به مذاکره با آمریکا در مورد سلاح هسته ای، اعلام کرد بعید است این مذاکرات در حال حاضر انجام شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: ما با توجه به تغییراتی که شاهد آنیم، به مباحث و مذاکرات مستمر در مورد این موضوع علاقمند هستیم و به آن اعتقاد داریم. در واقع کل جهان به این نوع از مذاکرات نیاز دارد.

جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو روز دوشنبه گفت که روسیه نباید سفارت آمریکا را با وجود بحران ناشی از جنگ اوکراین تعطیل کند، زیرا این دو قدرت بزرگ هسته ای جهان باید به مذاکرات ادامه دهند.

سفیر آمریکا با اشاره به اینکه ممکن است سفارتخانه های دو کشور بسته شود، این اقدام را اشتباه بزرگی خواند و افزود: می توانم به شما اطمینان دهم که قطع روابط دیپلماتیک هدف جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) یا دولت وی نیست.

از زمان آغاز جنگ اوکراین تنش ها میان روسیه و غرب به شدت افزایش یافته است. در این میان روابط مسکو و واشنگتن نیز به شدت تیره و تار شده است. کرملین به غرب به ویژه آمریکا در مورد انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و عنوان کرده این گونه اقدامات واشنگتن اوضاع جنگ در اوکراین را وخیم‌تر خواهد کرد.

به تازگی  اندیشکده سیاست بین الملل روسیه در گزارشی به بررسی وضعیت تقابل هسته ای روسیه و آمریکا پس از جنگ سرد پرداخت.

این موسسه در مقاله ای نوشت: رقابت‌های بین‌المللی تسلیحات هسته‌ای در حال شکل‌گیری هستند. اگرچه هنوز فرصتی برای رفع و رجوع آنها وجود دارد. بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ آمریکا از هر نظر بودجه ای عظیم محسوب می شود؛ تا جایی که حتی از آخرین بودجه دفاعی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده نیز فراتر رفته است. روشن است که آمریکا برای نوسازی قوای هسته ای خود تلاش مضاعفی را آغاز کرده است.

اما در این میان ظاهرا آمریکا می خواهد برتری در همه سلاح های هسته ای استراتژیک و غیر استراتژیک را از آن خود کند. روسیه به نوبه خود خواهان گفت و گوی همه جانبه شامل همه سلاح های استراتژیک تهاجمی و دفاعی، هسته ای و غیرهسته ای است.

فن آوری های مخرب یکی دیگر از عوامل پیچیده و موثر است؛ یکی از نگرانی های روسیه استقرار سامانه موشک های هایپرسونیک در مجاورت مرزهایش است.  همین طور سیستم‌های موسوم به INF  که به سرعت توسط آمریکا در حال توسعه هستند.

موعد پیمان یک دهه ای "نیو استارت" برای کاهش تسلیحات اتمی که بین روسیه و آمریکا امضا شده است، اسفند ۱۳۹۹ به سر آمد.

دولت آمریکا در خصوص کاهش تسلیحاتی اتمی تمایل نشان داد و درباره مذاکرات اظهار نظر کرد اما خواستار آن شد که مذاکرات سه جانبه میان این کشور و روسیه و چین انجام شود.

آمریکا و روسیه قدرت های بزرگ دارنده هزاران اسلحه اتمی هستند. گزارش ها حاکی است زرادخانه چین شامل ۳۰۰ تسلیحات هسته ای است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس