کد خبر 1385132
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
شانس آشتی بن سلمان و بایدن از بین رفت؟

درحالی که قرار بود سفر بایدن به عربستان زمینه‌ساز حل اختلافات وی با بن سلمان و نیز باز شدن پرونده عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو باشد، تعویق یا لغو احتمالی این سفر سوالاتی درباره آن ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق، در حالی که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه جاری میلادی  به عربستان سعودی سفر و با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد اما این سفر به شکل ناگهانی به تعویق افتاده و به جولای آینده موکول شده است. البته هنوز تاریخ دقیقی برای سفر بایدن به عربستان در ماه جولای در نظر گرفته نشده و شاید این سفر حتی لغو نیز بشود.  قرار بود جو بایدن در سفر منطقه‌ای خود، به فلسطین اشغالی نیز برود اما سرنوشت این سفرها هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که همه سفرهای بایدن به شرق آسیا و همچنین اروپا در زمان مشخص و بدون هیچ تاخیری انجام شد.  به گزارش رسانه‌های غربی رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر به عربستان قصد داشت درباره سازو کار عادی سازی روابط این کشور و رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان گفتگو کند  اما در حال حاضر این سفر از دستور کار بایدن خارج و موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شده است.

شواهد نشان می دهد با وجود تحولاتی که اخیرا در روابط آمریکا و عربستان به وجود آمده اما دولت بایدن همچنان مسئله اوکراین را در اولویت قرار داده و خاورمیانه در درجه دوم اهمیت برای وی قرار دارد.  این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه طی هفته گذشته در سفر به عربستان نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره افزایش همکاری‌ها و تقویت توافقنامه‌های «اوپک پلاس» برگزار کرد که  یک ضربه بزرگ به تلاش‌های آمریکا جهت احیای روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس بود. 

ناظران معتقدند که همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل تاخیر سفر بایدن به عربستان باشد. به طوری که رئیس جمهور آمریکا نیاز به زمان بیشتری برای سازماندهی برنامه‌های خود جهت حل تنش‌ها با شیخ‌نشینان خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی بعد از بحران اوکراین دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که مهمترین ایستگاه سفر احتمالی جو بایدن به ریاض و گفتگو با محمد بن سلمان، تلاش برای پایان دادن به اختلافات میان دو طرف بود. اما  در عین حال مواضع ضد و نقیضی از جانب دولت آمریکا در این زمینه مشاهده می‌شود.  دولت بایدن درباره سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و  اقداماتی که جهت کاهش تنش‌ها میان دو طرف انجام شده  اعلام کرد که اقدام اوپک برای افزایش تولید نفت یک گام مثبت است اما کافی نیست.

قابل توجه است که کشورهای حوزه خلیج فارس در آخرین نشست اوپک با افزایش تولید نفت تنها به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز موافقت کردند، در صورتی که آمریکا می‌خواست این میزان به یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

از طرف دیگر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که بایدن هرگز نظر خود را درباره وضعیت حقوق بشر عربستان و نقش محمد سلمان در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تکه تکه کردن جسد او که در گزارش سیا منتشر شده،  تغییر نخواهد داد.  بنابراین شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر شرایط برای ترمیم روابط واشنگتن و ریاض مناسب نبوده و  دولت بایدن تصور می‌کند که نمی‌تواند همه اهداف خود در سفر به عربستان را محقق کند.

منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز درباره علت لغو سفر جو بایدن به عربستان اعلام کردند که شکست مذاکرات ریاض و واشنگتن جهت متقاعد کردن عربستان برای افزایش تولید نفت عامل اصلی لغو این سفر است.  در حال حاضر آمریکا نیاز به افزایش تولید نفت عربستان دارد  تا از بالا رفتن قیمت جهانی نفت در پی بحران اوکراین و روسیه جلوگیری شود اما اطلاعات نشان می‌دهد که محمد بن سلمان قصد دارد در زمینه تولید نفت و قیمت آن با هماهنگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه عمل کند.

اما مهمترین سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که آیا دولت بایدن این شکست در برابر سیاست‌های روسیه در هماهنگی با کشورهای حوزه خلیج فارس را می پذیرد؟  مسلما هرگز دولت آمریکا قصد تسلیم شدن در برابر سیاست‌های مسکو در خاورمیانه را نخواهد داشت و به ویژه واشنگتن هنوز نفوذ زیادی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

اما واقعیت این است که آمریکا در حال حاضر از نظر نظامی و اقتصادی در بحران اوکراین در برابر روسیه شکست خورده و تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال کرده بود نیز نتیجه مورد انتظار آن را نداشت.  از طرف دیگر مذاکرات وین درباره پرونده هسته‌ای ایران نیز بدون این که شروط مورد نظر ایالات متحده را محقق کند متوقف شده است.  همچنین متحدان آمریکا در سراسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه  سعی دارند مسیر جداگانه از این کشور پیش بگیرند.

بنابراین ناظران معتقدند در این شرایط هیچ رفتاری از جانب آمریکا بعید نیست و چه بسا که دولت بایدن  در اندیشه اتخاذ یک اقدام تنبیهی بزرگ علیه عربستان باشد.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    خخخخخ فکر کن مثل پول بدی بهشون ولی بازم ادم حسابت نکنن فرقی نمیکنه پولدار باشی یا عاشقشون باشی بازم سوار هواپیما نمیکننت خخخخ
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    ابدا ! نتيجه گيرى نويسنده اشتباهه ! چرا ؟! چون فرزندان ابليس ممكنه گوشت هم را بجوند اما استخون همديگه رو نمى شكونند ! عدم سفر بايدن به منطقه وضعيت متزلزل نفتالين كچل است تخم و تركه ابليس تا بوده هواى همديگه رو دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس