کریدور

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با اولین محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند، مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرده است.

 به گزارش مشرق، رئیس بندر ایرانی - روسی سالیانکا در بندر آستراخان روز شنبه با اعلام این مطلب به ایرنا خاطر نشان کرد، این محموله ها در گذشته بصورت موردی و مقطعی  شکل گرفته بود ولی با تلاشهای تیم کشتیرانی موفق شدیم بصورت سراسری و البته پایلوت سازوکاری را ایجاد کنیم که کانتینرها از روسیه به هند و یا آسیای دور فقط با یک بارنامه سراسری حمل شود که این مهم دقیقا هدف و روح اصلی راهگذر شمال – جنوب خواهد بود.


جمالی کاهش هزینه های حمل شامل هزینه بنادر و گمرک،  کاهش مدت زمان ماندگاری کانتینرها،  سرعت در تحویل کالا،  حذف خطر صاحبان کالا در حمل داخلی کانتینر پر و خالی،  سند حمل معتبر جهت مسائل حقوقی  و جبران خسارت احتمالی،  تسریع در عملیات بانکی و افزایش اعتبار تجاری را ازمزایای بارنامه سراسری اعلام کرد.

رئیس بندر ایرانی - روسی سالیانکا افزود: محموله ذکر شده شامل دو کانتینر ۴۰ فوتی محموله لمینیت چوب با  وزن ۴۱ تن، بصورت آزمایشی از مبدا سنپترزبورگ واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می شود.

داریوش جمالی خاطر نشان کرد، عملیات ترانزیتی ذکر شده توسط دفتر منطقه ای نمایندگی کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حمل و نقل بین المللی ITS )  با همکاری شرکتهای لجستیکی زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هند، در حال انجام است.

وی گفت: کانتینرهای یاد شده تحت یک بارنامه سراسری وارد منطقه آزاد انزلی می شوند و سپس توسط حمل زمینی بوسیله کامیون به بندر عباس انتقال می یابند و از آنجا توسط کشتی های کانتینر بر به  بندر ناواشیوا هند که مقصد نهایی می باشد انتقال پیدا می کنند. پیش بینی زمانی که برای ترانزیت این محموله در نظر گرفته شده، کمتر از ۲۵ روز است.

او افزود: با توجه به توافقات صورت گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی می شود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی درحوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولتهای روسیه و ایران  و هند خواهیم بود.

ایران عملیات آزمایشی حمل کالا از کریدور شمال-جنوب را آغاز کرد

 بندر ایرانی سالیانکا در بین ۱۵ بندر واقع در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه طی چند سال اخیر بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را به خود اختصاص داده است بطوری که از آن به عنوان قطب راهبردی تجارت دریایی بین ایران و روسیه نام برده می شود.

 بیش از ۵۳ درصد سهام بندر سالیانکا در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

 
 
 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس