خودروی خورشیدی

شرکت هلندی «Lightyear» از خودروی خورشیدی با نام «Lightyear ۰» رونمایی کرده که می‌تواند مسیر ۵۶۰ کیلومتری را با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت حتی بدون تابش نور خورشید طی کند.

به گزارش مشرق، شرکت هلندی «Lightyear» از خودروی خورشیدی با نام «Lightyear ۰» رونمایی کرده که مجهز به پنل خورشیدی ۵ متر مربعی است. عمر باتری این خودرو به گونه‌ای است که می‌تواند مسیر ۵۶۰ کیلومتری را با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت حتی بدون تابش نور خورشید طی کند.

 شرکت Lightyear با افزایش نیروی کار مجموعه خود تا ۵۰۰ نفر و بستن قرارداد با بیش از ۱۰۰ اسپانسر، آماده تولید انبوه این خودرو است.

این خودروی خورشیدی می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ کار کند

ظرفیت باتری این خودرو چشمگیر است. در آزمایش «WLTP»، این خودروی خورشیدی موفق شد مسافت ۶۲۵ کیلومتر را طی کند. در مقایسه با خودروی «Long Range AWD» تسلا – آن را به اختصار LRA می‌نامیم - خودروی خورشیدی Lightyear حدود ۴ درصد مسافت بیشتری را طی کرده است.

Lightyear می‌گوید: «این باتری را می‌توان پیشرفته‌ترین پیشرانه الکتریکی دانست که تاکنون توسعه یافته است. این حقیقت که چنین مسافتی تنها به کمک یک باتری با ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعت طی می‌شود، واقعا شگفت‌انگیز است. جالب است بدانید، خودروی LRA تسلا دارای باتری با ظرفیت ۸۲ کیلووات ساعت است.»

بنابراین حتی اگر فرض کنیم آزمون WLTP برای مسافت کوتاهی بوده و نتایج آن برای مسافت‌های طولانی دچار خطا است، باز هم خودروی خورشیدی نسبت به تسلا برتری دارد. این خودرو برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۱۰.۵ کیلووات ساعت باتری مصرف می‌کند.

ضریب کشش (drag coefficient) این خودرو تنها ۰.۱۹ است و آن را به آیرودینامیک‌ترین خودروی خانوادگی ساخته شده تبدیل می‌کند.

شتاب صفر تا صد خودروی Lightyear ۰ درحدود ۱۰ ثانیه و بیشینه سرعت آن نیز ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. این درحالی است که LRA در مدت ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه سرعت آن ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت است.

این خودروی خورشیدی می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ کار کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    6 1
    اینده ی خودروسازی ازاین نسل خواهدبودبدون الودگی واستفاده ازسوخت هزینه بروتمام شونده
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    10 0
    این خبر خوبی به نظر می رسد اما اصلا خوب نیست. زمان طولانی برای شارژ از یک سو و نیاز به فلز بسیار کمیاب سلنیم برای تولید سلولهای خورشیدی از سوی دیگر عملا مانع از تولید انبوه و اقتصادی آن خواهد شد. همچنین در صورت تصادف و شکسته شدن سلولهای خورشیدی، بقایای آن فوق العاده سمی و سرطان زا است و متاسفانه راه ارزان و به صرفه ای هم برای بازیافت قطعات آن وجود ندارد. حل نشدن این مشکلات عملا پنجاه سال است که مانع موفقیت تجاری ایده های مربوط به وسائط نقلیه خورشیدی شده است.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    32 2
    ادعا که کنتور نمی اندازه!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 3
    بنده معتقدم پراید خودمان که تولید ملی نیز هست از این خودروهای در و پیت بسیار بهتر هست.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 3
    جهان با سرعت حیرت آور در خودروسازی به پیش و ما حالا حالاها اندر خم کوچه پراید
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    میشودمثل باطری های برقی دریک پمپ ازاین باطریهانگهداری ودرصورت هرباراستفاده الصاق به خودروی برقی کرد
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    -بازهم تسلا سرعتش تا۱۰۰کیلومتر بیشتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس