قطار

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد-یزد اطلاعیه ای صادر و علت اولیه این سانحه را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد- یزد مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مأمورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مأمورین ذیربط اقدام نموده است.

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد-زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۲۴ الی ۵ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر نمودن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر گردد.

از ساعت ۰۰:۰۰ مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد- ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مأمور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه‌های طرفین مخابره گردیده است.

قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ مورخه ۱۷/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ از مشهد حرکت نموده بود در ساعت ۳:۲۵ مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مأمورین راهبر و رئیس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ به مقصد یزد حرکت می‌نماید.

در ساعت ۴:۲۵ سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می‌گردد.

در ساعت ۴:۳۰ اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می‌گردد.

پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ قطار مسافری مشهد-یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می‌گردد.

هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه‌های طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می‌گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رؤیت و امضای رئیس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت (شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می‌نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده و با سالن‌های قطار برخورد می‌نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن‌های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن‌های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می‌گردد.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می‌باشد.

ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل مؤثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    خوب الان چی شد ما که نفهمیدیم تقصیر کیه. تقصیر بیل مکانیکی بود؟؟ یا سرعت قطار بالا بوده؟
    • محمدایوب IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 2
      11/38 خودتو ناراحت نکن
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 1
      خودتو ناراحت نکنه
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      توی متن دقیقا اشاره شده هر دو مقصر بودند ناظر کارگاه اعلام کرده مسیر تردد باز شده در صورت که بیل مکانیکی مسیر رو مسدود کرده بوده راننده لوکوموتیو هم باید سرعت رو کم می کرده که نکرده و شاید اگر سرعت پایین تر بود تعداد کمتری آسیب می دیدند
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    «سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه‌های طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می‌گیرد»
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    خودتو ناراحت نکن
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 0
      تو هم خودتو ناراحت وخسته نکن (واقعا سخت نیست زحمت میکشی هی میگی خودتو ناراحت نکن تا نقطه جوش خودت وبقیه رو بیآوری پائین)!؟مگر شتر گاو گوسفند خرس یوزپلنگ وسگ کشته شده که میگی خودتوناراحت نکن!؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      اگر خانواده وفک فامیل خودتو که بی خبرازهمه جا اینطوری(مثل گوسفند شتر خر گاو سگ خرس یوزپلنگ وببر...)کشته بودنند-بازهم مبکفتی خودتو ناراحت نکن!؟(احتمالا رو که نیست سنگ پای شهاب سنگیه جدیده) تو وامثال تو ففط یکطور ممکنه بی تفاوت نباشی این طکری ومثل خرس وسگ بکشننت تا دیگه حرف بی تفاوتی نزنی
    • علی محمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      در جواب توهم خودتو. عزیزم پس خودتو بزن خودتو بکش از بلندی بنداز پایین مرگ موش بخور خودکشی کن.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    اگر ازدادن انواع(رانت،سهمیه،امتیاز،مزایا،افزایش حقوق برای بازنشستگی،معلمها،نمایندگان،مشاوران،مسئولین،کارکنان،وابستگان،ژنهای برتر،افاها،آقازاده ها وخودبها...)دست برندارید(چون اگر واقعا۹۰درصد اینها کاری برای مردم وکشور کرده بودند باانواع معضلات حوادث کشتار مترو پل پلاسکو کمبود بی کیفیتی دارو درمان بیماری وحوادث...روبرو نمیشدیم-پس بچسبید به( انواع حمایت مردم واینهاازطریق یارانه سهمیه وکالا برگ...)-(آزاد سازی قیمتها واردات صادرات...)(برخورد قاطع فراگیر سریع وصریح با تمام انحصار فساد غارت خیانت جنایت وابستگی شیفتگی نجومیبگیری وانواع رانت...خاندان وباندهای رفسنجانی خاتمی روحانی ...ازاول انقلاب تاحالا وبه بعد)ونهایتا(نابودی وهابیها وصهیونیسمهای عارتگر طالم تروریست ونابودگر...)
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    حکومت ایران اگر ازسه(گردنه،پبچ وگذرتاریخی)بسلامت رد بشه،تاسالیان سال بدون نیاز(حفظ نظام اوجب واجبات هست-وعده وعید شعار نمایش دروغ مستحبی سرمردم شیره مالیدن وشلیک کردن به مردم معترض...)حتی مردم برای ماندگاریش حمایت میکنند!؟ ۱-رسیدن به انواع پیشرفتهاعلی الخصوص بالستیک،کلاهک اتمی-پانریوت،پهپادماهواره و....درجهت اقتدار استقلال خودکفایی زیربنایی مهم ونابودی وهابیها وصهیونیسمی که بدرستی همیشه وعده اش را داده ۲-حذف(خاندان وباندهای مختلف و دلال خودی،فاسد خاین جاسوس وابسته شیفته استکبار ژنهای برتر اقاها اقازاده هاعارتگر زور وتزوبر بی عدالت تبعیضی انحصاری بی رقابت سهمیه ای امتیازی رانتی مفتخور بی تفاوت کارشکن...ازدوران جنگ سردار سازندگی ننگین رفسنجانی نجومیبگیری حق سکوت عارت وانتصابات وخرابکاریهای دانشگاه ازاد مدارس عیر انتفاعی زیربناهای جاده ای کشتارگاه ریلی لاکپشنی کشتیهای فن اوریهای قدیم وخودروهای انحصاری قدیمی تابوت بیماری دارو درمان تحصیل بیکاری بیگاری گرانی تورم دلالان خاتمی روحانی مسیولین کارکنان ووابستگان ...داخلی وخارجی) و۳-جراحی اقتصادی واقعی وازادی واردات صادرات بجز مایحتاح مردم و(انواع حمایتهای مختلف بصورت اشتغال مسکن تحصیل آموزش ازدواج سوخت انرژی لوازم خانگی مواد غذایی امتیاز یارانه سهمیه کالا برگ...)برای عموم مردم واقعی (حکومت فقط میتواتدبه ۹۰درصد نیروهای زمان جنگ وفرزندانشان اعتماد کنه و۵۰درصد زمان رفسنحانی خاتمی روحانی .. بقیه همه منتصب مفتخور کارشکن فاسد خاین جنایتکار عارتگر ودلالهای... اصلاح طلبها هستند )
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    خوبه ننداختن گردن دشمن
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    تقصیر ایادی شرق و غربه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس