حاج‌رضایی: کار گل‌محمدی در اروپا به دادگاه ورزشی ختم می‌شد/ مجیدی فکر نکند هر وقت تیم نداشت می‌تواند برگردد

کارشناس فوتبال با اشاره به اتفاقات رخ داده در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر، عملکرد و رفتار مربیان دو تیم پایتخت را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، امیر حاج‌رضایی، در نقد لیگ فصل گذشته فوتبال اظهار داشت: واقعیت این است که به طور کلی لیگ ایران را نگاه نکردم و برش‌ها و صحنه‌های حساس در تلفن همراهم می‌آمد و آنها را رصد می‌کردم. علاوه بر آنچه در زمین مسابقه اتفاق افتاد و دیدگاه‌های مختلف که بیشترش بوی غیراخلاقی می‌داد همه را دنبال کردم و با جریانات فوتبال ایران بیگانه نبودم. کیفیت مسابقات را در سطح خوبی ندیدم و اینکه همواره تاکید می‌شود یک لیگ باید مولد باشد و بازیکن، مربی، داور و مدیر خوب تولید کند. من که چیز چشمگیری ندیدم اما اگر آمارها باشد طبعا می‌شود بهتر اظهار نظر کرد.

*هیچ خبر خوشی از این فوتبال به گوش نمی‌رسد

وی ادامه داد: طبیعتا چند نفر درخشیدند و به عنوان چهره جوان‌تر، بازی‌های خوبی انجام دادند اما این خیلی حاصل کمی است و ظرفیت فوتبال ایران بالاتر از این مسائل هست. هرج و مرجی در فوتبال ایران حاکم است که با یکی دو تا استثنا که آنها را معاف کنیم کلیت فوتبال ما درگیر بی‌نظمی و بی‌انضباطی است. در راس آن خود فدراسیون فوتبال است که هیچ نظم و انضباط و خبر خوشی از آن به گوش نمی‌رسد. تنها اینکه طرفداران یک تیم بعد از 9 سال جشن پیروزی گرفتند و صرفا مسابقاتی برگزار شد. کلا می‌توانم بگویم برای فوتبال ایران گامی از جهت لیگ برتر به جلو برداشته نشد حالا مسائل غیراخلاقی هم که بماند و مثنوی هفتاد من کاغذ است.

*خیلی از اسامی فوتبال برای من ناشناخته‌اند؛ غیرمسلح به جام‌جهانی می‌رویم

حاج‌رضایی با اشاره به مشکلات فوتبال ایران تاکید کرد: اکثریت کسانی که فوتبال را اداره می‌کنند، چه در فدراسیون و چه باشگاه‌ها، جز موارد استثنا اصلا با روح فوتبال آشنا نیستند و درکی نسبت به فوتبال ندارند. خیلی از این اسامی برای من ناشناخته هستند. حالا ممکن است جای دیگر مفید باشند ولی قطعا در فوتبال مفید نبودند و عملکردشان فساد مالی فراوانی را نشان داد. براساس آنچه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت می‌دیدیم چه حیف و میل‌هایی می‌شود. از همین فدراسیون 11 ماهه عزیزی‌خادم آماری بیرون آمد که نشان داد که هم خودش و هم کسانی که او آورده چه پاداش‌هایی دریافت کردند و حالا هم که توانستیم به جام‌جهانی برسیم شرایط خوبی نیست.

وی افزود: قصد مقایسه ندارم برای اینکه از این فوتبال هیچ توقعی ندارم. اینکه بگوییم تیم‌های آسیایی با چه حریفانی بازی می‌کنند و حریفان ما همه مشغولند ولی ما به دلایل مختلف که بخشی هم به فدراسیون ربطی ندارد و مسائل خارج از ورزش است که تیم‌ها خیلی تمایل ندارند با ما بازی کنند؛ تدارک خوبی نداشته‌ایم. اینطور آماده شدن برای بزرگ‌ترین رویداد چهار ساله جهان، اصلا آماده شدن نیست و غیرمسلح به این مسابقات پا می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید:

این مربی در حد هدایت استقلال نیست/ بزرگتر از مجیدی هم در امارات ناکام شدند

*انتظار ندارم به یحیی گل‌محمدی حمله شود

مربی پیشین تیم ملی در مورد نایب قهرمانی پرسپولیس بعد از کسب 5 قهرمانی متوالی لیگ برتر خاطرنشان کرد: می‌توانم مصداق خارجی هم بیاورم. یوونتوس 9 بار پشت سر هم قهرمان ایتالیا شد ولی در یکی دو سال اخیر به سختی می‌تواند به عنوان چهارمین تیم سهمیه اروپایی بگیرد. این نیست که یک تیم باید همیشه قهرمان شود، بگذریم از آلمان که بایرن‌مونیخ 10 سال اول شده اما اگر مطالعه کنید اسپانسرهایی که پشت بایرن‌مونیخ هستند به طرز وحشتناکی سرمایه‌دار بوده و دست‌شان باز است تا هر بازیکنی که بخواهند را جذب کنند. وقتی آنها مقابل نماینده اسپانیا حذف شدند مطبوعات آلمان به کنایه نوشتند حالا برویم بوندس‌لیگا را ببریم! اینها همیشه در آلمان می‌برند و فقط گاهی دورتموند شاید بتواند به آنها ناخنکی بزند. هر مربی‌ای آنجا رفته با بایرن مونیخ قهرمان شده، در واقع جز سازمان و تشکیلات‌شان، قدرت مالی‌شان هم زیاد است. طبعا انتظار ندارم به یحیی گل‌محمدی حمله شود. او دو عنوان قهرمانی آورده اما مشکلاتی هم داشته و من انتقاد به او را وارد می‌دانم.

*یحیی در چینش بازیکنان و خریدهای قابل بحث می‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد

حاج‌رضایی در مورد سرمربی سرخپوشان در لیگ فصل گذشته خاطرنشان کرد: گل‌محمدی در مصاحبه‌هایش سعی می‌کند خودش را مبرا از ناکامی‌ها بداند. یک تیمی که فقط برای قهرمانی می‌جنگد وقتی می‌بازد مجموعه‌اش باخته نه یک فرد و طبعا سرمربی تاثیر زیادی در آن دارد. از درون باشگاه پرسپولیس اطلاع نداریم و آنها چندین مدیرعامل عوض کرده‌اند. یحیی می‌تواند در چینش بازیکنانش خیلی مورد انتقاد قرار گیرد و در خریدهایش هم انتقادی که به او هست در جای خودش قابل بحث است ولی اینکه نایب قهرمانی و دور شدن از قهرمانی را چون آوار روی سرش خراب کنند نهایت بی‌انصافی است. در واقع یک مجموعه است که در جای خودش قرار نداشته است. وقتی برانکو بود در آن شرایط که پنجره‌ها بسته شد و بازیکنان رفتند هیچ‌گاه نه گِله و شِکوه کرد و نه نتایج را به کسی پاس داد. او همیشه از امید صحبت کرد. سه سال تیمش قهرمان ایران شد و یک سال هم با تفاضل گل قهرمانی را از دست داد.

*انتخاب سرمربی رفراندوم نیست که هواداران آن را به نظرسنجی بگذارند

وی ادامه داد: آدم گاهی به این چهره‌های جوان امید می‌بندد که از آنِ فردای فوتبال هستند اما گاهی گفت‌وگوهایی می‌کنند که من حرف خودم را پس می‌گیرم. این مصاحبه‌هایی که می‌کنند به هیچ وجه هم‌وزن باشگاه پرسپولیس نیست. تعجب می کنم چون در عصر تکنولوژی، کسانی که در سطوح بالا کار می‌کنند باید خیلی قدرتمند باشند به جهت قدرت بیان و اطلاعات و ادبیاتی که به کار می‌برند. در عین حال هم اینکه ماندن یا برکناری یک مربی از سوی هواداران به رای گذاشته شود هم کار درستی نیست، اگر نتایج یک مربی مورد تایید نباشد، این باشگاه است که باید در مورد ماندن یا رفتنش تصمیم بگیرد و هرچند نظر هوادار محترم است اما برکناری سرمربی به هوادار ارتباطی ندارد. انتخاب سرمربی رفراندوم که نیست تا همه در آن شرکت کنند بلکه بحث مدیریتی و تشریک مساعی با کادرفنی است که باید صحبت کنند تا ببینند چه راهکاری پیدا می‌کنند.

*کاش مطهری در مصاحبه‌هایش بیشتر دقت کند

وی کارنامه یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس را قابل قبول دانست و گفت: دو قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی ایران و نایب‌قهرمانی آسیا آمار بدی نیست اما می‌دانم هواداران این تیم فقط قهرمانی را می‌خواهند آن هم در تقابل با رقیب دیرینه. وقتی یک مربی بعد از مسابقه با شخصیت بالا صحبت می‌کند و می‌پذیرد خودش اشتباه کرده، این روی عملکرد فنی تیم تاثیر مثبت دارد. حمید مطهری را به عنوان یک چهره برای فردای فوتبال ایران دوست داشتم. اگر خودش را می‌دیدم هم این را به او می‌گفتم که ای کاش مصاحبه‌های بهتری می‌کرد. این صحبت‌هایی که اخیرا دیدیم به پرستیژ مربیگری این جوان که هم پسر خوب و هم در کار مربیگری آینده‌دار است، لطمه می‌زند. اگر به امثال او لطمه بخورد به فوتبال ایران لطمه خورده است. دلم می‌خواست او مشاوری داشت که در مصاحبه‌هایش دقت می‌کرد. این گفت‌وگوها در جامعه بازتاب زیادی دارد.

*بلایی که سر منچستریونایتد آمد، سر پرسپولیس نیامد

حاج‌رضایی با اشاره به بی‌اخلاقی‌های رایج در فوتبال ایران به تسنیم گفت: متاسفانه چیزهایی در فوتبال ما اپیدمی شده، اینکه برخی چقدر توهین‌آمیز صحبت می‌کنند. منچستریونایتد بعد از آن دهه درخشان که پرافتخارترین تیم بود، فصل‌ فاجعه‌باری را پشت سر گذاشت اما این بلا سر پرسپولیس نیامد. چند سال قهرمان شد و امسال هم که قهرمان نشد، به نایب قهرمانی رسید. یعنی اگر این تیم مثلا 4 گل از فجرسپاسی می‌خورد سرش را می‌بریدند. در مورد کلیت فوتبال ایران می‌گویم که خوب است حتی اگر می‌بازیم بازنده‌ای محترم باشیم و صحبت‌های پس از بازی از روز خشم نبوده و از منطق باشد. باید ظرفیت منطقی صحبت‌های مربیان بالا باشد. خطاب من به هواداران پرشور این تیم که انتظار قهرمان شدن پشت سر هم دارند، است که بایرن مونیخ یک استثناست، می‌بینیم که یونایتد بعد از دوران فرگوسن به چه روزی افتاده است، وضعیتی که 9 سال است ادامه داشته و این تیم بعد از خداحافظی فرگوسن دیگر رنگ خوشی را به خود ندیده است. آنها رکورددار قهرمانی در بریتانیا هستند.

*گل‌‎محمدی را به مسلخ نبریم

این کارشناس فوتبال تاکید کرد: هر روز تلاش می‌کنم یک کلمه بیشتر یاد بگیرم و نمی‌دانم چرا جامعه فوتبال وقت‌شان را تلف می‌کنند. از اینها فروتنی و افتادگی در زمین نمی‌بینیم بلکه رقابتی است که تبدیل به جنگ می‌شود. یک مثال می‌زنم از بازی منچسترسینی و رئال مادرید، این مسابقه به نوعی زندگی را بازتاب می‌دهد. سیتی تا 90 دقیقه زنده است و بازی می‌رود به وقت اضافه. در آن 5 دقیقه جریان بازی عوض  شده، سیتی از زندگی به مرگ می‌رسد و باید در وقت اضافه به زندگی برگردد. شما فکر کنید گواردیولا آن موقع چه حالی داشته، در حالی که در یک قدمی فینال بوده اما همه پریده و رفته، درست مثل اینکه ظرف قیمتی‌ات بشکند اما سمت آنچلوتی رفته، او را بغل کرده و با هم حرف می‌زنند. دلش خون است اما وقتی از او در مورد برنامه‌اش می‌پرسند، می‌گوید برای بازی با نیوکاسل ریکاوری می‌کنیم. فوتبال که تمام می‌شود حرف و حدیث‌ها باید تمام شود. شاید من دنبال مدینه فاضله در فوتبال می‌گردم و شاید اشتباهی این حرف‌ها را می‌زنم ولی واقعا دلم می‌خواهد اینطور باشد. فوتبال برد و باخت دارد، گل‌محمدی را به مسلخ نبریم هرچند که اشتباهاتی داشته و می‌شود انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

انتظار شنیدن چنین الفاظی را از گل‌محمدی نداشتم

*منچستر هم مثل پرسپولیس در خط دفاعی مشکل داشت

وی افزود: اینکه یحیی ادامه دهد و یا قطع همکاری کند با باشگاه است ولی اینکه یک لشگر آدم سر او بریزند کار خوبی نیست. تغییر در فوتبال طبیعی است. بهترین بازیکنان از زمین بیرون کشیده می‎‌شوند و بهترین مربیان کنار گذاشته می‌شوند. در مورد پرسپولیس دو سه تا آیتم مهم هست که به آنها لطمه زد. یارگیری بد، از دست دادن بازیکنان کلیدی و عدم جایگزینی آنها. این تیم مشکلات زیادی داشت و در دفاع بد کار کرد. چیزی که در مورد منچستریونایتد هم صدق می‌کند. من یک مطلب می‌خواندم که مک گوآیر هری را از لسترسیتی 87 میلیون پوند یا دلار خریده‌اند، کارشناسان شاخص‌هایی را مشخص کرده و براساس آنها این بازیکن را نقد کرده‌اند. براساس این شاخص‌ها قیمت او 35 میلیون شد و دیدند که منچستریونایتد پول را دور ریخته است. او استاد اشتباهات فاحش بود، در یک مسابقه اشتباه 5 مسابقه را انجام داد و این برای یک تیم خیلی خطرناک است.

*در کشور صاحب فوتبال مربی 5 روز تیمش را ترک می‌کرد او را دادگاهی می‌کردند

حاج‌رضایی تاکید کرد: پرسپولیس در زمینه فنی مشکلات زیادی داشت، ما از چیزی هم که بیرون اتفاق افتاد بی‌خبریم. گل‌محمدی مرتب شاکی بود و کمتر از امید حرف می‌زد. چند باری هم تمرینات این تیم را تعطیل کرد. چون به یحیی علاقه دارم این انتقادات را برای آینده‌اش‌مطرح می کنم که شما چگونه 4-5 روز می‌روی؟ اگر این اتفاق در یک کشور صاحب فوتبال رخ می‌داد این مربی را به دادگاه ورزشی می‌کشاندند. مگر می‌شود در فوتبال حرفه‌ای 5 روز تمرین را ترک کرد و بعد با وساطت برگشت. این یک عامل بزرگ روانی بود که به هواداران پرسپولیس فشار زیادی آورد. به هرحال این تیم با فاصله 5 امتیاز درنهایت نایب قهرمان ایران شد.

*مجیدی فکر نکند هر وقت تیم نداشت می‌تواند برگردد

حاج‌رضایی در مورد جدایی فرهاد مجیدی از استقلال گفت: پیشکسوتان استقلال از این مسئله شاکی شدند و معتقد بودند او چند بار این کار را انجام داده است. حالا یک نمونه یادم می‌آید که یک بار چهارگوشه زمین را بوسید و گفت دخترم بیمار است  و با این تیم خداحافظی کرد اما بعد رفت به قطر و آنجا در یک باشگاه بازی کرد. فوتبال ما به جهتی کشیده شده که کاملا پول محور است و بقیه چیزها تحت الشعاع این قضیه قرار می‌گیرد. رفتن مجیدی را غیراخلاقی نمی دانم چون وقتی به باشگاه خارجی برود هم از نظر مالی نفع بیشتری خواهد برد و هم تجربه بیشتری کسب می‌کند ولی اینطور نباشد که فکر کند هر وقت که استقلال را ترک می‌کند حالا اگر باشگاهی نداشت استقلال هست. این تصور خوبی نیست. هرچند در آن مقطع که از استقلال رفت کارش را غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی می‌دانستم که تیمش را رها کرد و رفت ولی الان که این موفقیت را به دست آورده و دارد از این موقعیت استقاده می‌کند این را زیاد قابل انتقاد نمی‌دانم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رمضانی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    اگه خوب دقت کنید منم منم و ازبالا نگاه کردن از تک تک صحبتهاش می باره غافل از اینکه چنین فضای محصول افکارخودبرتربین . همین آقایون در سالهای قبل بوده این آقا ی زمانی قلعه نویی را سرمایه فوتبال ایران می دانست و زمانی در کنار لنگی های دو آتیشه مافیا . حالا در کنار شیتیل بگیران شناخته شده یار مهربان یحیی شده و تخریبگر شخصیت فرهاد رکورد زن . به قول پروین اعتصامی . لقمه ی سالوس که را سیر کرد . چند بر این لقمه ترا اشتهاست
  • پرهام IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 1
    آقای حاج رضایی عزیز، نظر شخصی شما بعنوان یک پرسپولیسی در مورد استقلال و مجیدی کاملا محترم، ولی لازم است بدانید مجیدی فرزند استقلال است و یک مادر هیچ وقت در خانه را به روی فرزند خود نمی بندد. حضور فرهاد همیشه در استقلال شیرین بوده و بعنوان بازیکن و مربی بسیار موفق عمل کرده است. موضوع رفتن و ماندن فرهاد هم یک موضوع کاملا استقلالی است. به لطف خدا و به همت مدیران دلسوز، استقلال شرایط خوب خود را حفظ می کند و مجیدی هم در جایگاه مربیگری رشد خواهد کرد.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 3
      بیا پایین بابا از مادر و فرزندی فرناز و شیشتقلال! چقدر سوسول هستید شما کیسه ها.
    • پرهام IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      2 0
      آقای پرسپولیسی ۱۹:۰۷ عزیز ما در قبال گفتارمان مسئول هستیم. برای شما آرزوی آرامش می کنم. اگر نظرات مربوط به استقلال و فرهاد مجیدی شما را ناراحت می کند بهتر است به اخبار مربوط به تیم محترمتان مراجعه نمایید.
  • zohreh IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    گزارشگر بازی دیشب آلمان ایتالیا گفت ایتالیایی محبوب. اما آلمان طلسم را پاک شکست. پرسپولیس آریایی همان آلمان پاک آریایی است. اما الاستقلال ایتالیای مافیا است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس