کد خبر 1386538
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
.

محمدآقا حاجری، جوان فداکار اهل شهرستان «سلسله» لرستان با از خودگذشتگی جان ۲ نفر را از آتش نجات داد و آسمانی شد.

به گزارش مشرق، درس ایثار، شهامت، شجاعت و از خودگذشتی بار دیگر مشق شد؛ این بار در لرستان، شهرستان سلسله، منطقه لکستان؛ جایی که  جوان ۳۴ ساله کشاورزی برای نجات جان پیرمرد و پیرزن روستایی همسایه که در میان شعله‌های آتش محاصره شده بودند، جان‌نثاری کرد.

محمد حاجری، جوان لک‌زبان الشتری که برای نجات جان پیرمرد و پیرزن از شعله‌های آتش جان خود را نثار کرد، شامگاه چهارشنبه هفته گذشته ساعت یک بامداد همراه پدرش در یکی از روستاهای شهرستان سلسله مشغول آبیاری بود که در همین حین متوجه زبانه کشیدن آتش از یکی از خانه‌های روستا می‌شود؛ خانه‌ای که ساکنانش پیرمرد و پیرزنی ناتوان بودند. 

این جوان غیور لکستانی وقتی متوجه آتش‌سوزی می‌شود به ‌سرعت خود را برای نجات جان پیرمرد و پیرزن همسایه به آنجا می‌رساند. محمد که با مشاهده زبانه‌های بلند آتش نمی‌خواهد دیگر همسایه‌ها وارد آتش شوند خود به نبرد آتش می‌رود اما متاسفانه زبانه‌های آتش به سیم‌های برق سرایت کرده و محمد که در تلاش برای خاموش کردن و نجات انسان‌های گرفتار است، پس از نجات محاصره‌شدگان در آتش، خود در میان آتش و جریان بی‌رحم برق گرفتار شده و جانش را در یک فداکاری کم‌مانند، فدا می‌کند. پیکر پاک این جوان شجاع روز شنبه بر روی دستان مردم قدرشناس تشییع و در آرامستان رباط نمکی به خاک سپرده شد. 

مرادی حسن‌زاده یکی از اقوام مرحوم محمد حاجری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: محمد جوانی ‌باتقوا، ولایی و علمدار و سقای هیات زنجیرزنی بود؛ او ایثار و گذشت را در مکتب علمدار کربلا آموخته بود. علاوه بر این، محمد فردی با اخلاق و با سخاوت بود. 

خانواده وی از سهم آب کشاورزی بیشتری در روستا برخوردارند اما محمد بخشی از آن سهم را به دیگر کشاورزان می‌داد و می‌گفت درست است که ما از سهمیه‌ای بیشتری برخورداریم اما این آب باید به همه برسد. این مرثیه‌سرای شاخص اهل‌بیت در منطقه لک زبان می‌گوید: همه اهل روستا این روزها سیاه‌پوش کوچ محمد هستند چون به همه کمک می‌کرد، خوشرو و مهربان و با خدا بود و در آخر، دفتر زندگی‌اش نیز پس از ۳۴ سال عمر با جانثاری و شهامت بسته شد. 

* جان‌نثاری برای نجات جان 

حجت‌الاسلام پرویز صالحی، امام جمعه سابق سلسله و دبیر فعلی ستاد اقامه نماز این شهرستان در این باره گفت: کار محمد حاجری، جوان ازخودگذشته‌ای که با جان‌نثاری خود جان ۲ نفر از همنوعانش را نجات داد، بیانگر وجود روحیه ایثار و شهامت در بین جوانان است. دیروز علی لندی و امروز محمد حاجری؛ جوانان و نوجوانانی که درس ازخودگذشتگی را مشق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قدر جوانان اهل ایثار را که با ایثارگری می‌خواهند دیگران در آرامش و آسایش باشند باید دانست و پاس داشت، افزود: چنین اقدامی که فردی از جان خود می‌گذرد تا جان همنوعان را نجات دهد به نوعی ایثارگری و شهادت‌طلبی است. هر چند شهادت درجات خود را دارد اما این ازخودگذشتگی نیز مصداق شهادت است که مسؤولان باید به این مهم توجه ویژه کنند. 

مسؤول بازسازی عتبات شهرستان سلسله اظهار داشت: محمد حاجری با جان‌نثاری خود درس ازخودگذشتگی را به جوانان داد. این جوانمردی نشانگر روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه است که همچنان پابرجاست و قطعا نسل جوان این اشخاص را الگوی خود قرار می‌دهند. 

* تداوم روحیه ایثارگری با پاسداشت نام ایثارگران

دکتر شریف خسروی، جامعه‌شناس و فرماندار سابق سلسله نیز درباره شهامت جوان الشتری و ازجان‌گذشتگی او برای نجات ۲ نفر از همسایه‌هایش که در میان آتش گرفتار بودند، با بیان اینکه مقوله ایثار و ازخودگذشتگی در جای جای ایران اسلامی شاخصی است که مورد توجه بوده و هست، گفت: در لرستان و غرب کشور به دلیل پیوستگی و در کنار هم بودن در مراسم‌های شادی، عزا، کار و... شاید این گونه اقدامات نمود بیشتری دارد، به طور مثال شهرستان سلسله با آنکه در منطقه مرزی قرار ندارد اما جوانان منطقه دوشادوش رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی در جبهه حق علیه باطل حضور داشتند و متناسب با میزان جمعیتی که دارند شهدای زیادی را نثار انقلاب کردند. 

وی اضافه کرد: اقدام شجاعانه جوانی که اخیرا در روستای «پرسک علیا» از توابع شهرستان سلسله جان خود را برای نجات جان دیگران نثار کرد، نشان از وجود فرهنگ همنوع‌دوستی و ایثارگری دارد. بنابراین نام و یاد کسی را که با ازخودگذشتگی، دیگران را بر خود ترجیح می‌دهد و با بذل جانش، درس شهامت و شجاعت می‌دهد، باید پاس داشت و به دلیل روحیه سلحشوری عنوان شهید باید به او اعطا شود. 

وی در پایان اضافه کرد: لذا توقع این است با توجه به اینکه چنین منطقه‌ای ریشه در دلاوری و سلحشوری دارد، بنیاد شهید برای پاسداشت مقوله ازخودگذشتگی و ایثار در این منطقه و فداکاری محمد حاجری، ایشان را شهید تلقی کند تا روحیه ایثارگری همچنان در بین جوانان این خطه تقویت شود. 

بنا بر این گزارش، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان نیز با حضور در منزل پدر این جوان فداکار از خانواده آن مرحوم دلجویی کرد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    8 0
    روح بلندت قرین رحمت الهی.............
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 0
    روح پاکش با مادر شهیدان حضرت زهرای اطهر محشور باد
  • چریک پیر جنگهای نامنظم شهید چمران IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 0
    روحش شاد و با مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور شود . ان شاء الله.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 0
    نان حلال یعنی این . آفرین بر پدر و مادر این قهرمان. افرین بر پدر و مادری که بجای فرستادن به خارج و آموزش درس اختلاس ، درس شهامت و شهادت و ایثارگری و نوع دوستی دادند.
  • احسان IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    باعث افتخاری کر لک
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    صلوات برای ایشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس