کد خبر 1386855
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو قاچاق است/ با ارزهای دارندگان صندوق‌های امانات بانک ملی چه برخوردی خواهد شد؟

دارندگان ارزهای خانگی مراقب باشند که نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل ارزی آن قاچاق است و باید اعلام کنند.

به گزارش مشرق، یکی از خبرهای مهم در هفته گذشته سرقت از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی بود. خبری که حاشیه‌های زیادی از جمله نحوه پرداخت خسارت، نبود سامانه ایمنی مناسب برای بانک‌ها، بیمه نبودن این صندوق‌ها و غیره به دنبال داشت.

این سرقت با دستگیری سارقان توسط پلیس تقریباً خاتمه یافت، اما نکته قابل توجه در این اموال مسروقه، حجم بالای ارزهایی بود که در این صندوق‌های اجاره‌ای توسط افراد نگهداری می‌شد.

این روزها که تیم اقتصادی و بانک مرکزی تمام توان خود را برای کنترل بازار ارز به کار بسته و از همه ظرفیت‌ها برای برقراری آرامش در بازار ارز استفاده می‌شود تا ثبات به بازار ارز برگردد و دلالان را ناکام بگذارد که با حجم بالایی از ارزها در صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی مواجه شده‌ایم.

با توجه به حجم این ارزها، بازخوانی و یادآوری قانون ضروری است، زیرا برخی برای کسب سود بیشتر از آشفته بازار ارز استفاده می‌کنند و با خرید و نگهداری ارز بر تقاضای بازار می‌افزایند و این موضوع در افزایش قیمت اثرگذار است.

قانون‌گذاری برای این موضوع راهکارهای لازم را در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیده است. این قانون بعد از ۹ سال اصلاح شد و مفاد آن از روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال لازم‌الاجرا است.

نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو مصداق قاچاق ارز است

بر اساس این قانون و دستورالعمل بانک مرکزی، معاملات ارزی و فردایی خارج از شبکه مجاز صرافی‌ها و بانک‌ها قاچاق محسوب می‌شود و انجام هرگونه معامله ارزی تحت هر عنوانی اگر با رعایت مقرراتی که شورای پول و اعتبار نباشد، مصداق قاچاق خواهد بود.

بنا بر دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود ارز به کشور و خروج آن خارج از ضوابط شورای پول و اعتبار مصداق قاچاق ارز تلقی می‌شود.

بر اساس مقررات ابلاغی بانک مرکزی که لازم‌الاجرا است، ورود ارز تا سقف ۱۰ هزار یوور و معادل ارزی آن نیاز به اظهارنامه ندارد و ورود آن به کشور مجاز است، اما بیش از ۱۰ هزار یورو با اظهارنامه در گمرک و البته بدون هیچ محدودیتی مجاز خواهد بود.

بر اساس قانون حمل و نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل ارزی آن اگر فاقد صورت‌حساب خرید معتبر باشد و فاقد مجوز ورود به کشور باشد، مصداق قاچاق ارز است، البته بر اساس دستورالعمل جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دارندگان ارز بالاتر از ۱۰ هزار یورو و معادل آن از روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال سه ماه فرصت دارند که اگر سند معتبر خرید از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز ندارند، این ارزها را به صرافی‌های مجاز بفروشند.

همچنین می‌توانند آن را در اختیار بانک‌ها قرار داده و با افتتاح حساب سپرده‌گذاری و سود دریافت کنند. بانک‌ها نیز مجاز هستند که هرگاه مردم مبالغ ارزی خود را بخواهند، عیناً در اختیار سپرده‌گذاران قرار دهند.

در رابطه با انجام معامله ارزی در این دستورالعمل آمده است که به‌محض اینکه یکی از طرفین معامله ارز اعم از بانک، موسسه اعتباری و یا صرافی نباشد، هرگونه خرید، فروش، حواله، معاوضه و یا صلح مصداق قاچاق ارز تلقی می‌شود، البته بر اساس این قانون واردکنندگان و صادرکنندگان که در سامانه‌های سنا و یا نیما طبق چارچوبی که بانک مرکزی تعیین کرده معامله کنند و حتی معامله‌کنندگان بورس مشمول این بند نمی‌شوند.

در بند «ث» ماده ۲ قانون جدید در رابطه با خدمات حواله‌ای داخل و خارج هم آمده است که باید توسط خدمات ارزی، کارگزاران و صرافان مجاز و دارای مجوز انجام شود و افرادی که غیر از این ضوابط عمل کنند، مصداق قاچاق ارز تلقی می‌شود.

با دارندگان ارز بیش از سقف مجاز برخورد می‌شود؟ / وضعیت ارزهای دارندگان صندوق‌های امانات بانک ملی چه خواهد شد؟

بر اساس قانون جدید خریداران و فروشندگان ارز خارج از چارچوب قانونی و حتی معامله‌گران فردایی ارز نقره‌داغ می‌شوند و باید مراقب باشند که اگر دلاری در خانه نگهداری می‌کنند و آن را ثبت نکردند، طبق ضوابط فوق ممکن است به‌عنوان کالای قاچاق ضبط شده و به‌عنوان قاچاقچی ارز شناخته شوند.

پس از دستگیری سارقان صندوق‌های اجاره‌ای امانات شیعه دانشگاه بانک ملی و کشف اموال سرقت شده، نشان داد بسیاری از دارندگان این صندوق‌ها اقدام به نگهداری ارز کرده است. فیلم منتشر شده از اموال سرقتی نشان می‌دهد که نگهداری این ارزها از سقف تعیین شده در قانون و دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشتر است.

حال آیا قانون و دستگاه مربوطه این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر تخلفی رخ داده است، آیا ارز این افراد به‌عنوان قاچاق محسوب خواهد شود. اگر تخلفی رخ داده باشد و این افراد بر اساس قانون عمل نکرده باشند، ضروری است تا مجری قانون با این افراد برخورد کند و اگر ارزی قاچاق محسوب می‌شود، را بر اساس قانون با آن برخورد کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • FR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 3
    در واقع گذاردن پول نقد و سکه در کشورهایی که اقتصاد سالم دارند چون به نوعی مشابه پنهان کردن از اداره مالیات است خود بخود ممنوع میشود و صندوق ها برای جواهرات خانوادگی و اسناد و مدارک بورس و غیره است که تا سقف مشخصی هم بیمه است و اگر آتش سوزی ودزدی اتفاق بیفتد تا همان حد بیمه خسارت را پرداخت میکند
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    15 2
    شاید اصلاً هدف از این دزدی کشف همین منابع ارزی و طلا که غیر قانونی تهیه و در صندوق امانات نگهداری می کردند بوده؟ منظورم این است هدفمند فضا را برای دزدهای بانک باز کرده اند تا دست دزدهای دیگری را باز کنند! احتمال دارد پلیس هم از دور کل ماجرا را تحت کنترل داشته که اینقدر زود هم افراد و هم اموال را کشف کرد!
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 1
    ... بله قانون ممنوع کرده ولی صندوق امانات چون محرمانه بوده نمیتوان این حکم را برایش صادر کرد که اگر اعمال شود ظرف ۲۴ ساعت تمام صندوق امانات خالی میشود و این به ضرر کشور است اگرچه احتکار ارز بد است ولی اگر در داخل بماند بهتر است تا از کشور خارج شود در ضمن اگر با این مسئله دولت مشکل داره یک هفته فرصت برای برداشت بدهد بعد بگوید صندوق ها از محرمانه بودن در میاید و هر امانت باید مشخص شود چیست و بانک هم رسید امانت را بدهد
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 3
      صندوق امانات خالی شود به ضرر کشور است!؟؟ سرمایه راکد و پنهان چه زیر زمین دفن شود چه در بالش پنهان شود و چه در صندوق امانات اجاره ای مخفی شود دردی از کسی دوا نمیکند؛!!!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      خوب کسی که در صندوق امانات بانک ملی می گذارد بهتر است یا اینکه از ترس در بانک های ترکیه بگذارد معلوم می شود کسانی در ایران دارند به نفع دشمن کار می کنند علیه اقتصاد ملی- تازه بهتر بود دولت ارزهای دلاری را تا سقف نامشخص خودش نگهداری نماید نه اینکه این قانون ضد اقتصاد را حفظ کند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    اول معین کنید شغل صاحبان این گنج ها چی بوده و تا معلوم نشده از کجا آوردن بهشون پس ندین. یارو 1000 دلار از ایران با خودش برده بود خارج و به حسابش گذاشته بود. بانک ول کن نبود می گفت این پول از کجا اومده شاید کوکائین فروختی. شاید این پول ها از راه قاچاق بدست اومده. از حقوق استادی دانشگاه که نیامده!!
  • محمد جوادی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    26 0
    کم کم ابرها کنار می روند در حالی که طلا فروشی ها و صرافی های کوچک دزد گیر های هوشمند و پیام رسان دارند و کوچکترین اتفاق را گزارش می کنند بدون اینکه دزدها در جریان باشند پیدا کنید پرتقال فروش را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس