تلاش افراد مسلح برای آتش زدن وزارت کشاورزی عراق ناکام ماند

منابع امنیتی عراقی گزارش دادند که برخی افراد مسلح وابسته به گروههای سیاسی که تلاش داشتند با سوء استفاده از تجمع مرغداران در بغداد، وارد ساختمان وزارت کشاورزی شده و آن را به آتش بکشند، دستگیر شدند.

به گزارش مشرق، تعدادی از فعالان در زمینه تولید تخم مرغ روز دوشنبه در اعتراض به وارات تخم مرغ از ترکیه در برابر وزارت کشاورزی این کشور در بغداد تجمع کردند. فعالان حوزه تولید تخم مرغ به نشانه اعتراض بخش زیای از تخم مرغ ها را در برابر وزارت کشاورزی عراق به زمین زده و شکستند و بخشی دیگر را به آتش کشیدند.

فعالان حوزه مرغداری در عراق از وزارت کشاورزی خواستند که واردات تخم مرغ را از ترکیه متوقف کرده و در عوض از تولید داخلی حمایت کند.

در همین حال، برخی رسانه های عراقی به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که تعدادی فرد مسلح «وابسته به برخی طرف های سیاسی» که تلاش داشتند وارد ساختمان وزارت کشاورزی در بغداد شوند و «آن را آتش بزنند» دستگیر شدند.

این منابع آکاه تصریح کرده اند که ۸ فرد از جمله ۴ فرد مسلح در جریان اعتراضات امروز مرغداران مقابل وزارت کشاورزی عراق بازداشت شده اند.

این خبر حکایت دارد که «افراد مسلح وابسته به طرف های سیاسی و مافیاها هستند که تهدید کرده اند اگر خواسته های آنان برآورده نشود ساختمان وزارت کشاورزی را به آتش می کشند.» اما به ماهیت طرف های سیاسی اشاره ای نشده است.

این نخستین اعتراض مرغداران عراقی به واردات تخم مرغ از ترکیه است که طبق آمارها، مهمترین کشور صادرکننده گوشت مرغ و تخم مرغ به عراق به شمار می رود.

وزارت کشاورزی عراق در ۲۰۱۹ بدون اعلام قبلی اعلام کرد با موافقت هیات دولت و به دلیل خودکفایی داخلی، واردات گوشت مرغ و تخم مرغ را از ترکیه متوقف کرده است.

با وجود ممانعت، اما آنکارا همچنان دولت عراق را تحت فشار گذاشت تا اجازه واردات مرغ و تخم مرغ را به شرکت های ترکیه ای بدهد و در سپتامبر ۲۰۲۱، عراق ناچار به پذیرش این امر شد.

وزارت کشاورزی عراق با ادعای کنترل گرانی قیمت ها، اجازه داد تا گوشت مرغ و  تخم مرغ از ترکیه وارد شود اما این اقدام وزارت کشاورزی عراق به دلیل کاهش شدید قیمت تخم مرغ و ارزان بودن تخم مرغ وارداتی در مقایسه با تولید داخلی باعث اعتراض مرغداران و تولید کنندگان بخش تخم مرغ شده است.

براساس گزارش ها بعد از ممانعت از واردات تخم مرغ در ۲۰۱۹، بخش خصوصی به نحو چشمگیری فعال شد تا جایی که گفته می شود تعداد طرح های بخش مرغداری به دلیل مقرون به صرفه بودن به هفت هزار مورد در عراق رسید.

طبق گزارش وزارت کشاورزی عراق میزان تولید تخم مرغ در ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ به هفت میلیارد عدد در سال رسید در حالی که تا پیش از ۲۰۱۹ از یک میلیارد و ۵۰۰ هزار، تجاوز نمی کرد.

طبق گزارش مقامات مسئول در بخش علوم دامی وزارت کشاورزی عراق، عدم حمایت از تولید داخلی و افزایش واردات از ترکیه، زندگی ۷۰۰ هزار فعال بخش مرغداری را به خطر انداخته است.

سازمان آمار ترکیه در ۲۰۲۱ اعلام کرد که بعد از مجوز دولت عراق به واردات مجدد گوشت مرغ و تخم مرغ از ترکیه، ارزش مالی صادرات مرغ به عراق بالغ بر  ۲۴۷ میلیون دلار شد که در مقایسه با ۲۰۲۰ افزایش ۳۱ درصدی نشان می داد.

ترکیه تا ۲۰۱۹ (قبل از مصوبه دولت عراق مبنی بر منع یکساله واردات از ترکیه) سالانه ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از یک میلیارد تخم مرغ به عراق صادر می کرد.  

براساس گزارش ها، بخش مرغداری ترکیه به طور ویژه بر صادرات به عراق متکی است و از این رو، منع واردات در ۲۰۱۹ به شدت آنکارا را ناخرسند کرد و آگاهان می گویند که ترکیه، بغداد را تحت فشار گذاشت تا بار دیگر اجازه صادرات به شرکت های ترکیه ای دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    عراق عجب کشوری شده.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    کربلا یاید پیوستنش سرزمینی اش به ایران رو اعلام بکنه.‌ کشور مقاومت باید تشکیل بشه.‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس