کد خبر 1387359
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
جولان لات‌ها در سینما و نمایش خانگی!

وقتی جوان و نوجوان ایرانی، سینما و نمایش خانگی را می‌بیند قطعاً با شخصیت اصلی همذات‌پنداری می‌کند و نتیجه‌اش می‌شود ریختن شرنگ خشونت در کام جامعه و بالا رفتن آمار خفت‌گیری، قداره‌کشی و احساس سرخوشی و به اصطلاح گنده بودن برای مخاطبان همین آثار.

به گزارش مشرق، طی سالیان اخیر سینماگران کشورمان توجه خاصی به تولید آثاری با موضوعات ملتهب اجتماعی مانند توجه به زیست لات‌منش‌های پایین‌شهری و شیوه مواجهه آن‌ها با مسائل و مشکلات‌شان کرده‌اند که یکی از عواقب آن بالا رفتن تب خالکوبی و تکرار ادا و اطوارها و حتی لهجه‌سازی‌های خاصی در بین جوانان و نوجوانان جامعه بوده است.

نکته جالب این است که در همه مدیوم‌های هنر هفتم اعم از مستند، سینمایی و تلویزیونی ردپای پررنگ این آثار و میل و اشتیاق روزافزون سازندگانش دیده می‌شود. تازه‌ترین نمونه پرداختن به زندگی و زیست‌لات‌ها که از اینستاگرام نشئت گرفت و به هنر هفتم وارد شد، تولید و نمایش دو اثر تازه در دو مدیوم متفاوت است؛ یکی سریال «یاغی» در شبکه نمایش خانگی و دیگری سریال «حکم رشد» در شبکه سوم سیما!

سریال «یاغی» در پلتفرم شبکه نمایش خانگی اتفاقاً می‌تواند تأثیرات اجتماعی و بازخورد بالایی در بین لایه‌های جامعه، به‌خصوص نسل نوجوان و جوان داشته باشد. از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار انتشار «یاغی» در شبکه نمایش خانگی می‌تواند افزایش جوانان و نوجوانانی باشد که به دنبال انجام خالکوبی یا همان تتو گرافیکی نوشتاری در نقاط مختلف بدن هستند، چیزی که در فضای مجازی بروز و ظهور داشته است.

محمد کارت که سابقه تولید آثاری مانند مستند «خونمردگی» [در مورد لات‌های شیراز]را در کارنامه‌اش دارد، کارگردانی این مجموعه را برعهده داشته و فیلمنامه آن توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت براساس رمان «سالتو» نوشته مهدی افروزمنش به نگارش درآمده است. قصه این سریال در مورد نوجوانی است که برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش به دلیل نداشتن اوراق شناسایی باید هویتش را به دادگاه اثبات کند. با اینکه فیلمنامه و ساختار سریال «یاغی» با انتقاد بسیاری از منتقدان مواجه شده، اما گستره تأثیرگذاری منفی چهار قسمتی که از آن منتشر شده در بین نوجوانان و جوانان تا حدی قابل تأمل است.

متأسفانه این رویکرد صرفاً در سینما یا آثار مستند و شبکه نمایش خانگی محصور نمانده و در لابه‌لای آثار تلویزیونی هم رسوخ کرده است. بهترین نمونه در این رابطه، پخش سریالی به اسم «حکم رشد» از شبکه ۳ سیماست که در آن هم به شکل عجیبی استیلای محتوایی در فیلمنامه و اثرگذاری‌اش روی مخاطب به نفع گروه لات‌هایی است که از سر اتفاق سردسته آن‌ها برادر یک سرهنگ نیروی انتظامی است!

در این سریال که فیلمنامه اصلی‌اش توسط سعید نعمت‌اله نوشته شده، همانند دیگر آثار وی شاهد قدرت‌نمایی دزدها و لات‌ها در بخش‌های مختلف جامعه هستیم. در سریال «حکم رشد»، مخاطب با شهری بی‌کلانتر و خالی از نظم و انتظام قوی مواجه است که خلافکاران هر کاری بخواهند انجام می‌دهند.

وقتی ضریب نمایش لات‌بازی از سینما تا نمایش خانگی و سریال‌های تلویزیونی به بهانه واقعیت‌های اجتماعی در حال رشد تصاعدی است نباید از مخاطب و جامعه توقع داشته باشیم که مبادی آداب و متخلق به مکارم اخلاق و مراعات قانون باشد، چه اینکه وقتی مدام در حال تولید چنین آثاری هستیم باید بدانیم که اثرگذاری منفی این آثار قطعاً همانند اثرگذاری آثار مثبتی است که با نمایش آن‌ها درصد اهدای عضو یا مراعات حق‌الناس در جامعه را دستخوش تغییر می‌کند. سینماگران مدعی‌اند فیلم‌ها دقیقاً بازتاب جامعه هستند، اما برخلاف نظر آنها، این آثار نمایش خانگی و سینمایی است که با ترسیم شخصیت‌های لات و فضاسازی موقعیت‌های ملتهب جامعه را به سمت خشونت سوق می‌دهند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    قیصر بهتر بود لااقل یکسره میکرد
  • هوشنگ IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    راست می گه حال آدم بهم می خوره از دیدنشون از دیدن تلویزیون دلزده می شن باید سریالی بسازن مثل پس از باران یا در پناه تو یا پایتخت اگر نسازن مردم به طرف ماهواره دام دشمن می رن
  • سید حسن IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    واقعا جای تأسف است ‌که جوانان کشور ما به دلقک بازی و نشاط مسخره و کودن بازی رو اوردند و اینجا سوال این است که کشورهای توسعه‌یافته برای این سن چه برنامه‌ای داشته اند چون متأسفانه در کشور ما اگه درس نخوندی یا در دانشکده قبول نشدی مهره سوخته محسوب میشی این بدلیل عدم زیرساخت فضای تفریحی و محدودیت تخلیه انرژی نیست این بدلیل عدم توجه جامعه به مهره سوخته جوان بیکاری است که احساس میکند خودش باید کاری کند که بچشم بیاد و نتیجه میشه این لودگی و باز از اون بدتر قشر به اصطلاح هنرمند هم همراهی می‌کنند
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    حکم رشد که از سیمای ملی پخش می شود واقعا برایم عجیب بود،خوب شد شما نوشتید..همه اش آدم کشی و لات بازی رو نشون می ده
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    وزرارت فرهنگ به داد این فساد کده ها برس
  • رضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 1
    سریال به این قشنگی ... مشکل نویسنده عزیز مقاله اینه که دیروز از پاریس اومده .. و کف جامعه مارو ندید .. کف جامعه ما همینه ، همین چیزی که تو یاغی می بینیم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس