کد خبر 1387459
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین یادداشت اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه» درباره ضرورت‌های همکاری تهران و مسکو را منتشر کرد.

به نظر نویسنده، روابط روسیه و ایران تقریباً در حال گذار به سطح جدیدی است. ارزش اصلی ایران در همکاری‌های تجاری و اقتصادی به ویژه تجربه تسهیل توسعه و جلوگیری از شکست، تحت تحریم‌های سخت غرب است.

در این یادداشت، سفر الکساندر نوآک معاون نخست‌وزیر نشانه‌ای بر نیازمندی مسکو به ارتقای روابط تجاری با ایران قلمداد شده است. افزایش حمل‌ونقل کالا از طریق دریای خزر، صادرات محصولات لبنی، دارو و مصالح ساختمانی از ایران به روسیه، صادرات گندم و طیور روسیه به ایران و سرمایه‌گذاری مسکو در بخش نفت و گاز ایران مهم‌ترین محورهای مذاکرات نوآک با مقامات ایرانی بود.

 نکته مهمی که نویسنده به آن اشاره می‌کند مشکلات گسترش روابط تجار روسی با ایران است. تفاوت‌های فرهنگی، مشکل در پرداخت‌های مالی، تشریفات اداری و هماهنگی‌های لجستیکی نامنظم در توزیع و انبارداری از مهم‌ترین این موارد است که ممکن است برخی از الیگارش‌های روسی را از سرمایه‌گذاری در ایران ناامید کند.

 نویسنده بیان می‌کند که علی‌رغم موضع رسمی ایران در جنگ اوکراین، واکنش‌های منفی در بخشی از طبقه متوسط شهری ایرانی علیه روسیه وجود دارد که او دلیل این واکنش‌ها را تبلیغات منفی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان غربی قلمداد کرده است. اما مقامات ایرانی در قصد خود برای تقویت روابط نزدیکتر با مسکو ثابت قدم بوده و نگرشی عمل‌گرایانه دارند.

تلاش ایران برای تکمیل عضویت در سازمان شانگهای زمینه‌ تقویت روابط تهران و مسکو را افزایش خواهد داد. در عین حال که هر دو تحت شرایط تحریم، ممکن است درصدد توافق‌های چندجانبه‌ای، به خصوص با همراهی چین، برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری برآیند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    15 2
    الآن غرب پرستان کاسه لیس یانکی ها برای آن که با این رابطه تأثیر تحریم ارباب شان ضعیف و کم اثر می شود، اشک تمساح ریختن شان شروع می شود و مثلاً از سر دلسوزی ولی در واقع از سر «آن سوزی» اظهار نصیحت می کنند!
  • احسان معتمدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    10 0
    درگیری اکراین جنگ ناتو است و ایران باید به روسیه کمک کند چنانچه ناتو در اکراین موفق شود . کشورهای فریب خورده مثل اردن ترکیه و عربستان را به جنگ با ما وادار میکند و پیشرفته ترین سلاح ها را به آنها میدهد تا هم مردم ما کشته شوند هم مردم این کشورها و آنها عشقش را ببرند . لذا بر ما واجب است که کمک های نظامی گسترده به روسیه بکنیم طوری که ناتو شکست بخورد
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    10 0
    مشکل برخی با روسیه این است که تاریخ آنها مخصوصا در دویست سال گذشته چندان بر مدار وفق و یاری به ایران نبوده هرچند مزیت افزوده آنها ، همسایگی است . دوم اینکه اکنون هم چندان شوق و ذوقی در یاری و کمک های متناسب و متقابل و نه چندان زیاد به ایران نشان نمیدهند .چند پیام تبریک یا وتو قطعنامه و یا کمی تجارت فی ما بین و یا انجام عملیات نظامی محدود در کشور ثالث دوست برای ایران خوب است اما شراکت راهبردی نیست.یادم هست که در دهه های گذشته قرار بود ایران خط تولید موتورهای جت RD33 در ایران راه اندازی و در کنارش با مشارکت روسیه جنگنده با طراحی مشترک را بسازند اما به خاطر تمایل قلبی روسها به غرب اینکار انجام نشد. به چین و حتی هند ناو هواپیمابر دادند، به ترکیه اس400 و پیشنهاد سوخو57 دادندبه مصر ، ونزوئلا ، اندونزی و .... سوخو30 دادند اما تحویل اس 300 با آن همه پرونده سازی و همچنین نشان ندادن تمایل به همکاری با ایران در بخش های تولیدی و نظامی از ترس اینکه مبادا ایران رقیب آنها شود. شریک استراتژیک تنها صرفه اقتصادی نیست ،امنیت برای تجارت و اقتصاد که عامل پیشرفت همگان در منطقه است ایجاب میکند همکاریها همسو باشد و نمونه آن مشارکت در سوریه بود. البته جزیره ای فکر کردن برخی سیاستمداران باعث ایجاد مشکل است. برخی باور ندارند روسها شرکای مطمئنی باشند مگر آنکه واقعا خلافش ثابت شود. دم از شراکت راهبردی و عدم تمایل کافی برای ارتباطات عمیق بر مبنای احترام متقابل آنطور که بایسته و شایسته است نسبتی با هم ندارد . تجارت صرفا خرید و فروش محصولات مورد نیاز از یکدیگر نیست بلکه ایجاد منطقه ای امن به وسعت صدها هزار کیلومتر مربع جهت تجارت و تولید محصولات به صورت راهبردی است . اما جمعیت و قدرت نظامی و اقتصادی روسیه و ایران در صورت نزدیکی به یک راهبرد مشترک آنقدر قوی هست که بسیاری از کشورهای دیگر را می ترساند و البته ترغیب به مشارکت کند. نمونه آن هم ، پیمان شانگهای . خلاصه که روسیه باید تصمیم بگیرد میخواهد همسایه باشد یا فقط برای منافع زمانی خودش پیمان ببندد . هیچ چیزی در دنیا یک طرفه نیست و منافع ملی ما همانقدر مهم است که منافع ملی همسایگان .کاش سیاستبازان ترکیه و عراق هم این موضوع را درک میکردند. البته از حکام عربستان سعودی صهیونی نوکر آمریکا توقع چنین فهمی در مخیله من نمیگنجد. الله اعلم
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      3 0
      همه اینها که فرمودید درست است روس ها سیاست مدار خوبی نیستند اما انگلیس هم از زمان صفویه و شاه عباس در دربار ایران بقدری نفوذ دارد که اجازه نمی دهد روسها به ایران اعتماد کنند و هر کس از رجال و شاهان به روسیه و یا المان نزدیک می شد او را به قتل می رسانند یا سرنگون می کردند
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      همه اینها درست اما پوتین در آخرین سخنرانی خود خیلی چیزها را روشن کرد. تحقیر حاکمان ایران و ضعیف نگه داشتن ایران سیاست پتر کبیر بود که قطعا پوتین هم طبق گفته خودش آنرا ادامه می دهد.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 1
    مادرمان ایران، مادر دارد بنام زهرا س
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    برجام فقط امریکا رامنزوی کرداروپا هم به ائتلاف اقتصادی سیاسی ایران چین وروسیه بزودی ملحق میشودحداقل به خاطرسیل تسلیحات وتروریستهایی که امریکا بهاوکراین اورده است مجبوربه همکاری برای بالابردن ضریب امنیتی داخلی شهرهای اروپا میشود
  • FR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    مخالفین روسیه شستشوی مغزی شده جریانات دو قطبی ساز در کشورند که بجای سواد و منطق خودشان را دربست مقابل منافع کشور قرار میدهند به نفع امریکا !
  • حاج حسین IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 1
    پطر کبیر مرده است خودباختگان غرب پرست نمی توانند ایران را قوی ببینند. امروز روسیه به ایران 100 هزار زمین جهت کشاورری پیشنهاد می کند اگر ایران این کار را می کرد این آقایانی که از ترس از دست دادن لبخند دروغین غرب می گویند که چون پطر کبیر چنان بود پس پوتین هم باید چنین باشد!!! چه می گفتند؟ نمی گفتند که ایران را به روسیه فروختیم؟ البته این قضایا از فهم غرب گذایان بالاتر است تقصیر ندارند. آخر در حالی که روسیه به حمایت ایران نیاز دارد چرا باید این انسان های خودحقیربین داستان را وارونه بیان کنند؟
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    ایران به صنایع اصلی نظامی وپتروشیمی وهسته ای وقدرت ادامه ی انرارسیده است پس میتواند باروسیه تعامل بالایی داشته باشدبخصوص که برای بازدارندگی سیاسی مقابل امریکا حفظ قدرت ووحدت بینشان ضروریست
  • ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    0 1
    روسیه می خواد ایران توی مشتش باشه. و الا می تونست جلوی قطعنامه ها علیه ایران رو بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس