رئیسی

رئیس جمهور اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: امیدوارم این گونه سفرها در راستای گسترش روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه تداوم داشته باشد.

رئیس جمهور با آرزوی موفقیت برای بردی محمداف در اجرای برنامه توسعه سی‌ساله ترکمنستان افزود: مبانی حقوقی توسعه و گسترش روابط با امضای ده ها سند حاصل شده که اجرای مفاد این اسناد، دو کشور را به اهداف خود می‌رساند.

رئیسی پیشنهاد کرد کمیته‌ای به ریاست روسای کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری تصمیمات این سفر تشکیل شده و نتایج کار خود را به طور منظم گزارش کند.

رئیس جمهور تصمیم دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و گسترش تعاملات در حوزه‌های انرژی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل را جدی توصیف کرد و اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات و همکاری‌های با ترکمنستان در تمامی سطوح است.

رئیسی همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و با استقبال از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دو کشور بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند.

رئیسی همچنین گفت:  مشکلات و مسایل منطقه باید در منطقه حل و فصل شود و حضور بیگانه در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.

انرژی و حمل و نقل از بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است

 «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط دو کشور است و تلاش خواهیم کرد در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه از ظرفیت این بخش‌ها به شکل موثری بهره بگیریم.

بردی محمداف همچنین گسترش روابط فرهنگی را بستر تقویت پیوند میان دو ملت دانست و افزود: یقین دارم اسنادی که امروز میان مقامات دو کشور به امضا می‌رسند، باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهند شد.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: خواهان این هستیم که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    11 1
    با توجه به اینکه روابط تجاری ایران با بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه در دولت قبلی به حداقل رسیده بود مثل ترکمنستان و تاجیکستان و غیره یعنی اگه این دولت چند سال دیگه سر کار میموند روابط با این کشورها رسما به صفر می رسید ! دولتی که همه وقت و توانشو گذاشت رو برجام اونم شد نافرجام حالا بیاد جواب بده که چرا در عرض کمتر از یک سال دولت رئیسی سطح روابط با تاجیکستان 5 برابر شده یعنی 500 درصد افزایش و با ترکمنستان و قطر و غیره هم درصد ها به بالای صددرصد رسیده. آقای ظریف بیاد جواب بده ، اصلاح طلبا بیان جواب بدن ، طرفداران رابطه با غرب که همه تخم مرغهاشونو گذاشته بودن تو سبد آمریکا بیان جواب بدن این شوخی نیست یه نوع ترک فعل هست. تازه با برجام هم به جایی نرسیدن و مردم رو بدبخت کردن ! حالا هم اصلا به روشون نمیارن و طلبکار شدن ! نظریه پرداز شدن ! و خودشونو منجی کشور میدونن !
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      1 0
      دریای کاسپین درست است نه نام جعلی و ضد ایرانی خزر
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    0 0
    بشرطی که سهم۹۰درصدی امتیازات دریای خزر را به ابران بدهند
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    0 0
    بابا همین روحانی با خاندان ومسیولین دزدش،کل تولید لبنیات و...کشور را به روسبه هبه کردنند که حالادرایران پنیر بدرنخور که مزه اب هم نمیده شده۱۰۰هزارتومان
  • ناشناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    دریای خزر برگرفته ازنام دولت کوچک یهودی خزر که قبل ازمیلاد مسیح مدتی دراین منطقه بوده می باشد .وقتی نام خلیج فارس راعوض می کنند و خلیج عربی می نامند روانیست دریای مازندران یا کاسپین راخودمان خزر بنامیم که فردا همین کشور آذربایجان هم بیاد ومثل اعراب نام این دریا راعوض کند وکم کم رواج پیداکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس