همه چیز درباره شکل برگزاری جام جهانی 2026؛ از دست خالی اروپا تا انتقادات گسترده علیه 48 تیمی شدن

جام جهانی ۲۰۲۶ قرار است برای اولین بار با ۴۸ تیم برگزار شود. در این گزارش به بررسی چگونگی برگزاری این مسابقات در خرداد ماه ۱۴۰۵ خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، ۲ روز گذشته فیفا به صورت رسمی از میزبانی ۱۶ شهر در کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک در جام جهانی ۲۰۲۶ رونمایی کرد.

کانادا در ۲ شهر «تورنتو» و «ونکوور»، مکزیک در ۳ شهر «مکزیکوسیتی»، «مونتری» و «گوادالاخارا» و آمریکا در ۱۱ شهر «نیویورک»، «دالاس» ، «کاناس سیتی»، «هیوستون»،‌ «آتلانتا»، «لس آنجلس» ، «فیلادلفیا»، «سن فرانسیسکو»، «بوستون»، «سیاتل» و «میامی» میزبان بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان خواهند بود.

این جام جهانی قرار است برای اولین بار با حضور ۴۸ تیم برگزار شود. رقابتی که انتقادات زیادی را به همراه داشت. در این گزارش سعی داریم به بررسی جام جهانی ۲۰۲۶ بپردازیم و از حضور و بررسی صعود تیم‌ها صحبت کنیم.

*داستان ۴۸ تیمی شدن جام جهانی

در سال ۲۰۱۳، میشل پلاتینی رئیس وقت یوفا در آن زمان پیشنهاد داد که جام جهانی به ۴۰ تیم باید افزایش پیدا کند. او آغاز این پروژه را کلید زد ولی جیوانی اینفانتینو این کار را در سال ۲۰۱۶ عملی ساخت. او ایده ۴۸ تیم در ۱۶ گروه ۳ تیمی را نهایی کرد.

از ۱۶ گروه ۳ تیمی، ۲ تیم اول به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند و مرحله یک شانزدهم نهایی برگزار خواهد شد. تعداد بازی‌ها از ۶۴ بازی به ۸۰ بازی افزایش خواهد یافت، با این حال برای تیم‌هایی که به مرحله نهایی می‌رسند، تعداد بازی فرقی نخواهد کرد و آنها ۷ بازی باید انجام دهند. زیرا یک بازی در مرحله گروهی کم شده و آنها یک بازی بیشتر در مرحله حذفی انجام خواهند داد.

*افزایش شدید سهمیه‌های کنفدراسیون‌ها / دست اروپا ولی خالی ماند

سهمیه آسیا که پیش از این ۴.۵ بود به ۸.۵ افزایش یافت تا شاید بتوان گفت کار تیم ملی کشورمان برای صعود مثل آب خوردن شود.

بیش از هر قاره‌ای ، این اتفاق خوش به حال قاره اقیانوسیه شد. کنفدراسیونی که پیش از این تقریبا هیچ نماینده‌ای نداشت، در جام جهانی بعدی حتما یک نماینده دارد و یک نماینده دیگر می‌تواند برای صعود تلاش خود را انجام دهد.

از اتفاقات مهم دیگر سهمیه‌ها می‌توان به مسیر جالب آمریکای جنوبی برای رسیدن به جام جهانی صحبت کرد. در آمریکای جنوبی، از ۱۰ تیم، ۶.۵ تیم به جام جهانی صعود خواهند کرد. می‌توان انتظار داشت حداقل در بالای جدول رقابت به مانند سال‌های گذشته هیجان انگیز نشود و تیم‌هایی مثل بولیوی و پاراگوئه برای رسیدن به جام جهانی نهایت توان خود را به کار گیرند.

نگاهی به سهمیه کنفدراسیون‌ها در زیر بیاندازیم:

کنفدراسیون تعداد تیم‌های حاضر در فیفا تعداد تیم‌های صعود کننده به جام جهانی تعداد تیم‌های صعود کننده در جام جهانی ۲۰۲۲
آسیا ۴۶ ۸.۵ ۴.۵
آفریقا ۵۴ ۹.۵ ۵
آمریکای شمالی و مرکزی ۳۵ ۶.۵ ۳.۵
آمریکای جنوبی ۱۰ ۶.۵ ۴.۵
اقیانوسیه ۱۱ ۱.۵ ۰.۵
اروپا ۵۵ ۱۶ ۱۳

می توان دید که دست اروپا برای پر شدن سهمیه‌ها خالی مانده است و تنها ۳ تیم بیشتر از قبل می‌توانند به جام جهانی ۲۰۲۶ راه یابند. مسیر اروپا در این جام جهانی نشان داد که چقدر می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد و تیمی مثل ایتالیا که چند ماه گذشته قهرمان اروپا شده بود، نتوانست راهی جام جهانی شود.

*انتقادات از فرمت جدید جام جهانی ۲۰۲۶

اولین انتقاد به افزایش تعداد تیم‌ها در جام جهانی ۲۰۲۶ را نیز همین اتحادیه یوفا انجام داد. اتحادیه باشگاه های اروپا و باشگاه های عضو آن با پیشنهاد گسترش جام جهانی مخالفت کردند و گفتند که تعداد بازی ها "غیرقابل قبول" است و آنها از هیئت حاکمه خواستند در ایده خود برای افزایش تعداد تیم های راه یافته تجدید نظر کند. آنها ادعا کردند که این تصمیم به دلایل سیاسی گرفته شده است.

خاویر تباس، رئیس (لالیگا) فرمت جدید جام جهانی را غیرقابل قبول دانست و به مارکا گفت: صنعت فوتبال به لطف باشگاه‌ها و لیگ‌ها حفظ می‌شود، نه فیفا

یواخیم لو، سرمربی وقت تیم ملی آلمان نیز هشدار داد که گسترش، همانطور که برای یورو ۲۰۱۶ رخ داد، ارزش مسابقات جهانی را کمرنگ خواهد کرد، زیرا بازیکنان در حال حاضر در محدودیت‌های فیزیکی و ذهنی قرار دارند و نمی‌توانند به این اندازه بازی کنند.

برخی نیز خطر تبانی را مشکل بزرگ جام جهانی ۲۰۲۶ می‌دانند. آنها معتقدند استفاده از مرحله گروهی سه تیمی با دو تیم در حال صعود می‌تواند خطر تبانی را به شدت افزایش دهد. همانطور که در مسابقات جام جهانی ۱۹۸۲ به نام "رسوایی خیخون" دیده شد.

مارکو فان باستن، مدیر فنی فیفا پیشنهاد کرده که می‌توان از تساوی در مرحله گروهی با استفاده از ضربات پنالتی جلوگیری شود و تیم‌ها یا ببرند یا ببازند تا مشکل تبانی به این شکل کاهش یابد.

هنوز البته زمان زیادی تا برگزاری جام جهانی ۲۰۲۶ که قرار است در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۵ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۵ انجام شود، باقی مانده است. باید دید چه اتفاقاتی برای میزبانی ۴۸ تیم در جام جهانی رخ خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس